Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> Nowoczesne technologie >> Gotowość małych i średnich firm na klienta mobilnego >>

Gotowość małych i średnich firm na klienta mobilnego

Strona mobilna firmy narzędziem pozyskania klienta

Właściciele firm nie doceniają potencjału inteligentnych telefonów. 93 proc. stron internetowych MSP nie jest przyjazna urządzeniom mobilnym. Na 2937 stron 207 jest dostosowanych do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.

Raport, który oddajemy w Wasze ręce przedstawia stopień gotowości małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce na klienta nowego typu, funkcjonującego w innym niż dotychczas kontekście – klienta ze smartfonem w ręku. Gotowość ta przejawia się dostosowaniem do wyświetlania na ich urządzeniu strony internetowej, która jest dzisiaj pierwszym miejscem kontaktu z firmą dla większości konsumentów. Okazuje się, że właściciele firm wciąż nie doceniają potencjału urządzeń mobilnych, takich jak smartfony i tablety, a podstawowym problemem wydaje się być brak wiedzy o ich użytkownikach.
Cel badania

Celem badania było sprawdzenie czy strony internetowe polskich małych i średnich przedsiębiorstw są dostosowane do przeglądania na urządzeniach mobilnych, jak również udzielenie właścicielom firm odpowiedzi na pytanie dlaczego ich firma potrzebuje internetowej strony mobilnej oraz zwiększenie ich świadomości o użytkowniku mobilnym. Za strony internetowe przyjazne urządzeniom mobilnym uznano strony responsywne (Responsive Web Design – w skrócie RWD) lub dedykowane strony mobilne.



Metodologia badania

W trakcie badania sprawdzono 2937 stron internetowych małych i średnich firm zlokalizowanych w 30 największych miastach Polski1 wyszukiwanych na urządzeniach mobilnych. Strony wyszukiwano za pomocą wyszukiwarki Google. W badaniu uwzględniono jedenaście pierwszych wyników dla danej branży w wybranym mieście. Do sprawdzenia, czy strony internetowe firm są responsywne (RWD), lub posiadają dedykowaną stronę mobilną, użyto programu Opera Mobile Classic Emulator, służącego m.in. do wyświetlania stron internetowych w rozdzielczości ekranu smartfona.
Badanie przeprowadzono w trzecim kwartale 2014 roku.

Wniosek kluczowy

Ostatnie lata charakteryzował dynamiczny rozwój nowych technologii. Wygoda, jaką zapewniły nam urządzenia mobilne sprawiła, że zaczęliśmy je stopniowo adaptować do wykonywania codziennych czynności. Ewoluował również obraz typowego konsumenta, zmieniły się jego zachowania związane z dokonywaniem zakupów, a medium najczęściej wykorzystywanym w tym procesie stał się smartfon.

Tymczasem okazuje się, że właściciele firm wciąż nie doceniają potencjału inteligentnych telefonów. Z przeprowadzonego przez nas badania rynku wynika, że aż 93 proc. stron internetowych małych i średnich przedsiębiorstw nie jest przyjazna urządzeniom mobilnym. Na 2937 stron internetowych uwzględnionych w badaniu zaledwie 207 jest dostosowanych do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Jeżeli przypomnimy sobie, że według Google, 61 proc.2 użytkowników mobilnych po prostu opuści stronę, która nie jest dostosowana do wyświetlania na ich urządzeniu, tak wysoki odsetek powinien być alarmujący.

Odsetek firmowych stron mobilnych i RWD w pierwszych 11 wynikach wyszukiwania, w miastach o podanej liczbie mieszkańców uwzględnionych w raporcie



Zestawienie według miast


Zdecydowana większość kraju nie jest przygotowana na erę mobile. Najlepiej przystosowane na klienta ze smartfonem są takie miasta jak Poznań – 16 proc., Białystok – 15 proc., Warszawa – 14,95 proc. i Lublin – 13,27 proc. Najgorzej wypadły: Rybnik, Płock, Dąbrowa Górnicza, Ruda Śląska oraz Bielsko-Biała – poniżej 3 proc. W pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania stron internetowych na smartfony w ogóle nie znaleźliśmy w Elblągu. Firmy w większych miastach są zdecydowanie lepiej przygotowane na zainteresowanie ze strony użytkowników mobilnych niż te w mniejszych miastach, co potwierdziło nasze przypuszczenia.

Zestawienie według branż

Najlepiej na tle wszystkich uwzględnionych branż wypadli fryzjerzy, stomatolodzy i restauratorzy. Te trzy grupy zawodowe wydają się na co dzień być najbliższej swoich mobilnych klientów, co przekłada się na zrozumienie ich potrzeb. W tym kontekście zadziwiająco słabo wypadli weterynarze. Zastanawia również przedostatnie miejsce w rankingu, zajmowane przez kwiaciarnie. Rynek usług dostawy kwiatów pod wskazany adres doskonale odpowiada przecież kontekstowi użytkownika smartfonu, zamawiającego okazjonalny bukiet po otrzymaniu przypomnienia o jubileuszowej dacie, ustawionego w swoim telefonie.



Odsetek firmowych stron mobilnych i RWD w pierwszych 11 wynikach wyszukiwania, w branżach uwzględnionych w raporcie



W samym środku rankingu uplasowali się hydraulicy, elektrycy i firmy remontowe. Cieszy nas, że właściciele małych firm usługowych ocieplają swój wizerunek, między innymi dostosowując swoje strony internetowe do wymagań dzisiejszych klientów. A możliwość szybkiego skontaktowania się z fachowcem wprost z jego strony mobilnej jest dla nich szczególnie ważna.


Odsetek firmowych stron mobilnych i RWD w pierwszych 11 wynikach wyszukiwania, w branżach i miastach uwzględnionych w raporcie



Pamiętajmy bowiem o kontekście osób poszukujących fachowca, czyli nagłej usterce. Moment powstania potrzeby ma również ogromne znaczenie dla firm oferujących usługi pomocy drogowej. Gdy zepsuje nam się samochód w trasie, pierwsza rzecz, którą robimy, to wyciągamy telefon i szukamy online firm, które mogą nam pomóc. A ostatnia rzecz, której oczekujemy, to problemy z wezwaniem pomocy. Dlatego dziwi nas fakt, że firmy z tej branży nie wykorzystują potencjału strony mobilnej. Pomoc drogowa to obecnie jedna z najdroższych fraz, jeśli chodzi o reklamę w wyszukiwarce Google. Taka reklama traci sens jeżeli na urządzeniu mobilnym nie prowadzi do funkcjonalnej strony mobilnej, na której klient może zaspokoić swoją potrzebę, czyli błyskawicznie i bezproblemowo wezwać pomoc.

Każdy z nas szukając czegoś w internecie nie raz stwierdził już, że to, co znalazł nie jest tym, czego szukał. W nagłych przypadkach precyzyjny wynik wyszukiwania oraz czytelna i odpowiadająca na nasze potrzeby strona internetowa (tradycjna oraz mobilna) ma dla nas kilkukrotnie większe znaczenie. Tymczasem okazuje się, że wcale nie jest tak, że internet jest obecnie miejscem, w którym nic nie da się znaleźć. To firmy wciąż nie potrafią dać się znaleźć swoim klientom.

Nie chowaj się przed klientem. Sprawdź jak dać się znaleźć w sieci!


Responsywnie nie zawsze znaczy dobrze


Z raportu wynika, że Polscy przedsiębiorcy stojący przed koniecznością dostosowania witryny swojej firmy do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, częściej decydują się na stronę responsywną (RWD), niż na dedykowaną stronę mobilną. Należy jednak pamiętać, że przygotowanie witryny w tej technice nie gwarantuje jeszcze pełnego sukcesu. Decydując się na projektowanie w RWD bardzo istotny jest etap przygotowania odpowiedniej architektury informacyjnej oraz funkcjonalności serwisu w zależności od urządzenia, na którym przeglądana jest strona (komputer stacjonarny, tablet czy smartfon). Ponadto załadowanie internetowej strony responsywnej na telefonie może trwać zdecydowanie zbyt długo. Wynika to m.in z konieczności ładowania nadmiernej ilości kodu dla struktury strony przeznaczonej na każde urządzenie (komputer stacjonarny, tablet, smartfon).


| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum