Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> Nowoczesne technologie >> Internetowa platforma hurtowa B2B, czym kierować się przy wyborze oprogramowania? >>

Internetowa platforma hurtowa B2B, czym kierować się przy wyborze oprogramowania?

Artykuł sponsorowany

Internet to przede wszystkim duże możliwości, jeśli chodzi o różnego rodzaju inicjatywy biznesowe. Zarówno te całkiem nowe, jak i rozwój tych już istniejących. Wiele osób nie zauważa, że sieć to nie tylko miejsce, gdzie można sprzedawać towary użytkownikom prywatnym. To także miejsce, gdzie można oferować coś innym firmom. Sprzedaż usług lub towarów to coś, co można rozpocząć i rozwijać w Internecie. Ważne jest tylko, zresztą tak jak w każdym innym przypadku, posiadać do tego nie tylko odpowiednią wiedzę, ale też narzędzia. Tak jak sprzedaż osobom prywatnym opiera się o sklep internetowy, czyli specjalnie w tym celu zaprogramowaną stronę, również w sprzedaży B2B, czyli business to business warto mieć taki swego rodzaju sklep internetowy. Będzie on oczywiście działał na trochę innych zasadach. Takie coś nazywa się platformą B2B. Dlaczego warto ją mieć i czym się kierować przy jej wyborze? O tym właśnie piszemy w tym artykule.

Co to jest system B2B

Przed powszechnością komputerów sprzedaż rejestrowało się w księgach rachunkowych pisanych ręcznie, ewentualnie na maszynach. Z czasem wszystko przeniosło się do komputerów. Jednak zanim Internet stał się tak łatwo dostępny, dane były zapisywane tylko stacjonarnie na komputerze. Natomiast sam kontakt z klientami przebiegał telefonicznie lub stacjonarnie. Obecnie jednak warto zainwestować w system B2B. Jest to przede wszystkim narzędzie, które pozwala na kontakt z klientem, przedstawienie mu oferty, samą sprzedaż. Jest to też coś, dzięki czemu można lepiej zarządzać procesem sprzedaży od strony samego przedsiębiorstwa. Rejestracja każdej sprzedaży, a więc także analiza, łatwiejszy kontakt z klientami dzięki danym zgromadzonym w jednym miejscu. To wszystko ułatwia prowadzenie firmy, a więc i sprzedaż. Dobra platforma B2B pozwala także na dużą automatyzację procesów sprzedażowych, o tym właśnie w kolejnym akapicie.

Rodzaj platformy B2B, koszty, łatwość obsługi

Łatwość i intuicyjność systemu to kluczowe kwestie przy jego wyborze. Skoro system ma sprawiać, żeby praca przebiegała szybciej, to musi być łatwy w obsłudze. Oczywiście trudno to zweryfikować na podstawie samych opisów. Nierzadko jednak producenci tego rodzaju narzędzi udostępniają swoje platformy na różnego rodzaju okresy próbne. To właśnie najlepszy sposób na przetestowanie i sprawdzenie, czy obsługa rzeczywiście jest tak łatwa, jak opisuje producent. Koszty to kolejne ważna kwestia w każdym przedsiębiorstwie. To wiążę się też w pewien sposób z rodzajem platformy. Można kupić oprogramowanie do firmy, które instaluje się na komputerach i utrzymuje na własnym serwerze. Jednak jest to przeważnie droga inwestycja i wiąże się także z koniecznością zadbania o nią od strony technicznej, czyli posiadania wykwalikowanego specjalisty, który będzie odpowiedzialny za infrastrukturę sieciową. Z drugiej strony jest oprogramowanie działające w chmurze, czyli na serwerze dostawcy takiego systemu. Jeśli połączy się to z platformą typu SaaS, to otrzymuje się ekonomiczny system, za którego obsługę techniczną odpowiada dostawca. SaaS to model, w którym wykupuje się dostęp do jakiegoś oprogramowania na konkretny okres, na przykład miesiąc. Dzięki temu nie trzeba płacić od razu kilkunastu czy też kilkudziesięciu tysięcy złotych za wykupienie systemu lub napisanie go od nowa.

Dobra platforma B2B – automatyzacja procesów

Przy wyborze platformy B2B trzeba pamiętać przede wszystkim, że ma ona ułatwiać pracę, czyli przyspieszać i automatyzować niektóre procesy. Po obu stronach procesu sprzedażowego, czyli zarówno po stronie klienta, jak i sprzedawcy. Nie każdy chce angażować się w kupno czegoś do swojej firmy osobiście czy przez telefon. Dużo wygodniej jest to zrobić przez Internet i tak też odbywa się większość transakcji. Jeśli platforma ma być wygodna dla kupującego, musi między innymi pełnić funkcję oferty. Umieszczając w niej wszystko to, czym się handluje może dać klientowi dostęp do pełnej oferty swoich produktów. Oczywiście taka platforma powinna dawać też możliwość składania na niej zamówień. Właśnie dzięki temu można pozwolić sobie na dużą automatyzację. Takie zamówienie jest rejestrowane w systemie, nie trzeba wiec tego robić ręcznie. Kolejna rzecz to możliwość wysyłania automatycznych powiadomień do klienta, na każdym etapie realizacji zamówienia. Dzięki temu nie tylko samemu nie trzeba tego robić, ale także sam klient jest zadowolony, że otrzymuje wszystkie informacje na bieżąco. Również dokumentacja sprzedażowa, czyli faktura, może być wysyłana do klienta automatycznie. To wszystko nie tylko oszczędza czas, ale pozwala się skupić na rozwoju w innych obszarach.

Skalowanie biznesu

Z czasem każdy dąży do rozwijania swojego biznesu, dobrze, żeby platforma, którą się wybierze to umożliwiała. W tym aspekcie bardzo przemyślane są właśnie wspominane wcześniej systemy oparte o SaaS. Przeważnie mają kilka abonamentów do wyboru. Najtańszy przeznaczony jest dla niedużych lub dopiero zaczynających działać firm. Każdy kolejny dla coraz to większych biznesów. Można oferować na platformie więcej produktów, zarządzać nią może więcej użytkowników, itp. Dzięki temu można wybierać miesięczny abonament w zależności od zapotrzebowania firmy.

Personalizacja

Sprzedaż B2B różni się od tej B2C między innymi tym, że cena dla każdego klienta może być inna. Jest ona ustalona na polu negocjacji lub w zależności od ilości kupowanego towaru. Właśnie dlatego platforma B2B powinna pozwalać dostosowywać ofertę do konkretnego klienta. Na takie coś pozwala system dostarczany przez CStore o którym można przeczytać na stronie www.CStore.pl/sprzedaz-hurtowa-b2b/. Można w nim przypisywać indywidualne rabaty do poszczególnych klientów. Da się też powiązać konkretnego handlowca z konkretnym klientem. Dzięki temu jest na przykład możliwe składanie zamówień przez handlowca w imieniu klienta, kiedy ten z jakichś powodów nie może tego zrobić sam.

Mobilna wersja i integracje

Obecnie coraz więcej spraw, również tych zawodowych, załatwia się nie tylko przez Internet, ale nawet przez telefon. Ważne więc, żeby platforma B2B miała wersję mobilną, dzięki temu będzie można dotrzeć do większej liczby klientów. Znowu z drugiej strony, czyli z powodu łatwiejszego zarządzania firmą, dobrze jest. Żeby była możliwa integracja z różnego rodzaju programami magazynowo księgowymi. Dzięki temu łatwiejsze jest sporządzanie comiesięcznych rozliczeń, a także zarządzanie magazynem. Taka integracja pozwala na kontrolowanie stanu zapasów i uzupełnianie ich, wtedy kiedy to konieczne.

Dropshipping i możliwość uruchomienia wielu wersji językowych

Dropshipping to ostatnio bardzo popularny model sprzedaży. Działa w nim coraz więcej sklepów. Warto wiec rozważyć nawiązanie takiej współpracy ze sprzedawcami, można dzięki temu podnieść swoje dochody bez specjalnych działań marketingowych. Oczywiście najlepiej, aby system pozwalał na taką integrację. Dzięki temu sklep, który chce podjąć współpracę w ramach dropshippingu będzie to mógł zrobić szybko i prosto. Wiele firm poszerza także swoją działalność na zagraniczne rynki. Oczywiście wiąże się to koniecznością utworzenia innej wersji językowej swojego serwisu B2B. Dobrze jest wybrać taki, który ma taką opcję. Warto też sprawdzić, czy w oparciu o system, który chce się wybrać, działają inne firmy z tej samej branży. Jeśli tak, może to być wskazówka, że ta platforma sprawdza się w tym rodzaju działalność. Często firmy oferujące platformy chwalą się swoimi klientami na stronie, warto więc przejrzeć taką informację z rekomendacjami.

Platforma B2B - podsumowanie

Dobrze wybrana platforma B2B może być niezastąpionym narzędziem w codziennych procesach sprzedażowych. Przyspiesza, ułatwia i automatyzuje je. Wszystko to pozwala więcej czasu poświęcić na inne obszary przedsiębiorstwa. Można więc po prostu skupić się na jego rozwoju, czyli po prostu działaniach, które docelowo pozwolą uzyskiwać wyższy dochód. Platforma B2B to także wiele danych w tym samym oprogramowaniu i możliwość integracji z innymi systemami. Dzięki temu ma się wszystko w jednym miejscu, łatwiej więc wyszukiwać potrzebne informacje i je wykorzystywać.

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum