Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> Nowoczesne technologie >> Zabraknie Ci wymówek >>

Zabraknie Ci wymówek

Kilka słów o mapach cyfrowych

Konsekwencją szybkiego postępu naukowo-technicznego ostatnich 20 lat było m.in. powstanie i dynamiczny rozwój technologii cyfrowych. W momencie, gdy technologie te trafiły na rynek, niemal niezwłocznie zaczęły wygrywać rywalizację ze swymi starszymi odpowiednikami.
Miało to miejsce w przypadku cyfrowych nośników oraz odbiorników audio i video, a obecnie dzieje się tak na rynku map. Coraz więcej osób zamienia tradycyjne mapy drukowane na te w postaci elektronicznej, czyli mapy cyfrowe. Czemu się tak dzieje? Czym w ogóle są mapy cyfrowe i jak powstają? Oto pytania, na które postanowiliśmy znaleźć odpowiedzi.   Jak powstaje mapa cyfrowa   Jak sama nazwa wskazuje, mapa cyfrowa to mapa elektroniczna, której działanie opiera się na połączeniu elementów graficznych z przypisanymi im w formie elektronicznej informacjami. Mapy tego rodzaju bazują oczywiście na zebranych i przetworzonych danych kartograficznych. Proces zbierania takich informacji jest dosyć złożony i skomplikowany. W trakcie tworzenia map cyfrowych wykorzystujemy szereg dostępnych metod zdobywania danych – mówi Wojciech Krajewski, dyrektor działu kartografii Emapy, producenta programu do nawigacji AutoPilot. Korzystamy z tradycyjnych map analogowych (papierowych), z materiałów udostępnionych przez urzędy miast i gmin, ze zdjęć lotniczych i satelitarnych. Ważnym źródłem informacji jest monitoring pojazdów – samochody wyposaża się w system namierzania, dzięki któremu można później prześledzić przebieg ich trasy – dodaje. Dane z monitoringu są szczególnie przydatne w określaniu informacji związanych z kształtem ruchu drogowego na wybranym terenie, np. kierunkowości ulic. Poza tym istotnym i najbardziej precyzyjnym źródłem zbierania danych jest tzw. zwiad w terenie. Polega on na tym, że zespół kartografów – kierowca i pilot – objeżdżają wybrany obszar w celu zebrania szczegółowych danych oraz weryfikacji już posiadanych. Jak podkreśla Wojciech Krajewski, przydatnym narzędziem do korekcji map i ciągłego ich ulepszania jest system zgłaszania błędów na naszej mapie on-line. Użytkownicy mają szansę sprawdzenia interesujących ich lokalizacji, a przy okazji mogą poinformować nas o błędach zawartych w naszych mapach. Tym samym przyczyniają się do stałego ich aktualizowania i doskonalenia.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 7(76)2008


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum