Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> Nowoczesne technologie >> Rewolucja czy ewolucja >>

Rewolucja czy ewolucja

Systemy ERP i CRM, czyli dlaczego boimy się nowych technologii?

Potrzeby biznesowe firm rosną z dnia na dzień. Obecnie na rynku IT rolą rozwiązań technologicznych jest efektywne wspomaganie dynamicznego rozwoju przedsiębiorstw. Takie właśnie zadanie mają systemy klasy ERP (ang. Enterprise Resource Planning) czy CRM (ang. Customer Relationship Management). Jednak wiele czynników sprawia, że wokół takich aplikacji narosło mnóstwo negatywnych i nie zawsze trafnych przekonań.

 Pracownicy firm słysząc o planach implementacji takiego rozwiązania w ich organizacji nie kryją obaw co do ich użyteczności czy zasadności wdrożenia. Boją się, że wdrożenie danej aplikacji nie tylko nie wpłynie korzystnie na efektywność ich pracy, ale będzie wymagało dodatkowych nakładów pracy.

Na niekorzystny obraz wpływa w tym przypadku nie jakość produktu, jakim jest system usprawniający zarządzanie przedsiębiorstwem, a niekompetencja pracowników niektórych firm wdrożeniowych. Od paru lat poziom know-how systematycznie wzrasta. Dziś wdrożenie może być zrealizowane ze 100-proc. sukcesem. Odpowiednio dobrana technologia widocznie zwiększa efektywność działania firmy, podnosi jakość oferowanych usług i produktów, a przy tym – co najważniejsze – nie wymaga przeprowadzenia rewolucyjnych zmian w dotychczasowym stylu pracy zespołu.

Jak wdrożyć system klasy ERP/CRM bez wymiany zarządu?

W pierwszej połowie lat 90. tak postawione pytanie byłoby w pełni zasadne, gdyż stanowiło swoiste signum temporis realizowanych w tamtych czasach wdrożeń. Statystyki podają, że ok. 40-50 proc. wdrożeń kończyło się porażką.

Powody takiej sytuacji są jednak oczywiste. W ramach projektów implementacji systemów ERP najczęściej wdrażane były tylko podstawowe funkcjonalności związane z modułami finansowymi i logistycznymi. Bardzo rzadko wdrażano moduły zarządzania produkcją z rozliczaniem kosztów produkcji lub moduły związane z zaawansowaną logistyką.

Wraz z upływem czasu sytuacja uległa zmianie. Wiedza i świadomość klientów wzrosła, konsultanci nabyli cenną praktykę i niezbędne doświadczenie w zakresie zaawansowanych funkcjonalności ERP. Obecnie większość firm grupy MSP posiada już rozwiązania ERP, które wdrożono z sukcesem. Zwykle tego typu firmy mają wdrożone podstawowe funkcjonalności, czyli księgę główną, należności, zobowiązania, środki trwałe, zarządzanie sprzedażą i zakupami. Coraz więcej firm sięga natomiast po zaawansowane moduły systemów ERP, jak zarządzanie produkcją, zarządzanie zaawansowaną logistyką wspartą kodami kreskowymi, zarządzanie serwisem czy oprogramowanie CRM.

Należy podkreślić, iż niestety nadal notuje się przypadki nieudanych projektów. Największy odsetek tych wdrożeń zauważalny jest w firmach sektora MSP, które właśnie chciały wdrożyć zaawansowane funkcjonalności, często dedykowane i specyficzne dla danej branży.

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 12(80)2008


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: ERP | CRM

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum