Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> Nowoczesne technologie >> Realne zagrożenia w wirtualnym świecie >>

Realne zagrożenia w wirtualnym świecie

Zagrożenia w internecie

Myślisz, że unikniesz problemów występujących w świecie rzeczywistym, żyjąc w świecie wirtualnym? Mylisz się. Przebywając w świecie wirtualnym jesteśmy narażeni na takie same zagrożenia jak w świecie realnym. Rosnąca popularność światów wirtualnych przyciągnęła niestety uwagę hakerów i organizacji przestępczych.

Przewiduję większą liczbę zagrożeń w takich światach jak Second Life, World of Warcraft, Google Lively czy IMVU. Obecnie przestępcy szukają ofiar wśród użytkowników gier sieciowych i światów wirtualnych. Umożliwiają one graczom kupowanie i wymienianie waluty obowiązującej w danym świecie poprzez transakcje finansowe z użyciem rzeczywistych kart kredytowych i innych metod płatności. Złodzieje mogą ukraść zasoby wirtualne w celu późniejszego ich wykorzystania w świecie wirtualnym lub w celu wymiany na rzeczywiste pieniądze. Grupy przestępcze działające w bardziej wyrafinowany sposób koncentrują się na tej drugiej możliwości, gdyż wirtualne waluty i towary nie zostały jeszcze poddane regulacjom prawnym.

Popularne w świecie rzeczywistym ataki typu phishing są regularnie przeprowadzane w światach wirtualnych za pośrednictwem komunikatorów lub kanałów dyskusyjnych. Ich celem jest uzyskanie zasobów wirtualnych, które będą sprzedane za rzeczywiste pieniądze. Jeśli oszust, który wyłudza dane osobowe wykradnie dane dotyczące konta, może sprzedać skojarzone z nim zasoby zarówno w świecie realnym, jak i w świecie wirtualnym.

Z uwagi na to, że programiści często aktualizują gry i światy wirtualne, typowym zachowaniem oszustów jest przedstawianie kodu aktualizacji za pośrednictwem witryny internetowej lub w postaci pliku wykonywalnego stanowiącego załącznik do wiadomości e-mail. Rzekoma aktualizacja zawiera szkodliwe oprogramowanie, a gracze tracą dane dotyczące kont i kart kredytowych.

Fałszywe witryny

Jeśli uczestniczysz w świecie wirtualnym uważaj na fałszywe witryny, które mogą być bardzo podobne do oficjalnych stron gier lub światów wirtualnych. Np. adresy www.world0fwarcraft.net i www.wor1dofwarcraft.com na pierwszy rzut oka przypominają adres oficjalnej strony gry World of Warcraft; jednak obie zawierają szkodliwe pliki. Aby ochronić się przed oszustwem nie klikaj rozprowadzanych w taki sposób odsyłaczy URL, w szczególności jeśli adres jest ukryty (np. w postaci tekstu „kliknij TUTAJ”). Zamiast tego wpisz ręcznie znany adres świata wirtualnego. Ponieważ zagrożenia występujące w światach wirtualnych są takie same jak zagrożenia internetowe w świecie rzeczywistym, należy poznać zasady rządzące światami wirtualnymi, aby móc się w nich bezpiecznie poruszać.

Autor: Szef działu technicznego w Trend Micro Polska

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 2(82)2009


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: internet | wirusy

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum