M-banking
Trendy w bankowości mobilnej
Obecnie prawie każdy bank oferuje dostęp do konta poprzez urządzenie mobilne. Jednak nie istnieje tu jeden wspólny standard – każdy bank ma swój odrębny system, często oparty na innych technologiach i rozwiązaniach. To z kolei wiąże się ze znacznymi różnicami w zakresie oferowanych usług. Kwestia tego, czy m-banking ma szansę stać się ważnym ogniwem w bankowości elektronicznej czy będzie jedynie krótkim rozdziałem w jej historii rozwoju.
Zakres usług
Na powszechność bankowości mobilnej ogromny wpływ ma wachlarz oferowanych usług, w tym także tych bardzo złożonych. Obecnie kanały mobilne oferują tylko część funkcji dostępnych przy bankowym okienku lub poprzez serwis WWW. Wynika to chociażby z ograniczonej ergonomiim jaką posiada telefon komórkowy – mówi Małgorzata Dłubak, rzecznik BPH. Jednak żyjemy w czasach, gdzie nowinki techniczne są już codziennością, a to sprawia, że nieustannie wdrażane nowe technologie stanowią coraz mniejszą barierą dla takich systemów. Szybkość rozwoju bankowości mobilnej będzie w dużym stopniu zależała od strategii jaką obiorą banki: czy skupią się na inwestowaniu w łatwe i powszechne kanały mobilnego dostępu czy będą skłonni inwestować w bardziej spersonalizowane, a przy tym nowoczesne technologie – mówi Dorota Ubysz, Prezes Mobiltek S.A., jednego z dostawców technologii mobilnych.
Obecnie na rynku upowszechniły się trzy kanały dostępowe:
-
SMS,
-
specjalna aplikacja zainstalowana w telefonie,
-
dostęp za pośrednictwem serwisu WAP.
Warto przy tym podkreślić, że każdy z tych kanałów może działać w trybie pasywnym (bez możliwości dokonywania operacji) i aktywnym (tzn. z możliwością realizowanie operacji na koncie).
Autor: Dyrektor Sprzedaży Produktów i Usług IT w Mobiltek S.A.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 5(85)2009 ![]() Zobacz więcej na temat: bankowość elektroniczna | bankowość internetowa | m-banking |