Franczyza: sposób na własny biznes
Raport miesiąca: FRANCZYZA
Myślisz o prowadzeniu własnej firmy? Doskonałym rozwiązaniem jest franczyza. Sprawdź, jakie korzyści daje system franczyzowy.
Franczyza oznacza długookresową i stałą umowną współpracę między niezależnymi przedsiębiorcami (franczyzodawcą i franczyzobiorcą), podczas której franczyzodawca udostępnia franczyzobiorcy prawa do używania logo firmy lub znaku towarowego oraz dzieli się z nim wiedzą na temat biznesu. Zaletą franczyzy jest więc możliwość prowadzenia firmy bez przygotowania oraz wykształcenia w danej branży.
O 60 proc. mniej upadłości
Know-how oraz regularne szkolenia wyposażają franczyzobiorcę w pełną instrukcję kierowania biznesem, a działalność pod znanym logo zwiększa konkurencyjność na rynku i obniża ryzyko bankructwa. Franczyzobiorca wykorzystuje w swojej działalności doświadczenie, wiedzę i metody działania opracowane przez dawcę licencji. Dlatego ważne jest to, aby przepływ know-how miał charakter stały i systematyczny – świadczy to bowiem o dostosowywaniu modelu biznesowego do zmieniającego się otoczenia rynkowego. W ten sposób franczyzobiorcy otrzymują bieżące wsparcie w biznesie, a ich wiedza na temat konceptu franczyzowego oraz firmy licencyjnej jest zawsze aktualna.
Bezpieczeństwo inwestycji w biznes franczyzowy przyciąga coraz więcej przedsiębiorców. Według Raportu o rynku franczyzy w Polsce, autorstwa PROFIT system, w 2008 r. przybyło 4,4 tys. małych i średnich przedsiębiorstw działających na licencji franczyzowej. Mimo stagnacji gospodarczej tempo wzrostu nadal się utrzymuje i przypuszcza się, że do 1 stycznia 2010 r. przybędzie kolejne 3,5 tys. franczyzowych sklepów i punktów usługowych. Stabilność biznesu franczyzowego potwierdzają również dane, według których tylko 15 proc. franczyzobiorców zamyka swoje firmy w pierwszym pięcioleciu funkcjonowania. Dla porównania, w tym samym czasie upadłość ogłasza aż 75 proc. zwykłych przedsiębiorstw (dane GUS z 2008 r.).
Przewagą franczyzy nad innymi formami biznesu jest to, że opiera się na sprawdzonym pomyśle. Inwestując w koncept franczyzowy przedsiębiorcy otrzymują prawo zarówno do używania popularnego znaku towarowego, jak i know-how, czyli kompleksową wiedzę o prowadzeniu biznesu oraz wsparcie przy otwieraniu i w trakcie prowadzenia jednostki franczyzowej.
Obowiązki po stronie franczyzobiorcy
Współpraca franczyzowa to jednak nie tylko zobowiązania franczyzodawcy wobec franczyzobiorcy. Umowa franczyzowa stawia również wymagania partnerom sieci. Podstawowym obowiązkiem franczyzobiorcy jest przestrzeganie wspólnych dla całej sieci zasad prowadzenia firmy, które obejmują m.in. wizualizację, obsługę klienta, politykę zarządzania personelem, marketing i promocję. Ponadto franczyzobiorca zobowiązany jest do ponoszenia na rzecz franczyzodawcy opłat franczyzowych: opłaty wstępnej za udzielenie licencji oraz przez cały okres trwania kontraktu określony procent od obrotów placówki franczyzowej. Pieniądze te są wykorzystywane na rzecz całej sieci i służą wszystkim biorcom licencji – są przeznaczane m.in. na badania marketingowe, opracowywanie nowych produktów i kampanie marketingowe.
O 60 proc. mniej upadłości
Know-how oraz regularne szkolenia wyposażają franczyzobiorcę w pełną instrukcję kierowania biznesem, a działalność pod znanym logo zwiększa konkurencyjność na rynku i obniża ryzyko bankructwa. Franczyzobiorca wykorzystuje w swojej działalności doświadczenie, wiedzę i metody działania opracowane przez dawcę licencji. Dlatego ważne jest to, aby przepływ know-how miał charakter stały i systematyczny – świadczy to bowiem o dostosowywaniu modelu biznesowego do zmieniającego się otoczenia rynkowego. W ten sposób franczyzobiorcy otrzymują bieżące wsparcie w biznesie, a ich wiedza na temat konceptu franczyzowego oraz firmy licencyjnej jest zawsze aktualna.
Bezpieczeństwo inwestycji w biznes franczyzowy przyciąga coraz więcej przedsiębiorców. Według Raportu o rynku franczyzy w Polsce, autorstwa PROFIT system, w 2008 r. przybyło 4,4 tys. małych i średnich przedsiębiorstw działających na licencji franczyzowej. Mimo stagnacji gospodarczej tempo wzrostu nadal się utrzymuje i przypuszcza się, że do 1 stycznia 2010 r. przybędzie kolejne 3,5 tys. franczyzowych sklepów i punktów usługowych. Stabilność biznesu franczyzowego potwierdzają również dane, według których tylko 15 proc. franczyzobiorców zamyka swoje firmy w pierwszym pięcioleciu funkcjonowania. Dla porównania, w tym samym czasie upadłość ogłasza aż 75 proc. zwykłych przedsiębiorstw (dane GUS z 2008 r.).
Przewagą franczyzy nad innymi formami biznesu jest to, że opiera się na sprawdzonym pomyśle. Inwestując w koncept franczyzowy przedsiębiorcy otrzymują prawo zarówno do używania popularnego znaku towarowego, jak i know-how, czyli kompleksową wiedzę o prowadzeniu biznesu oraz wsparcie przy otwieraniu i w trakcie prowadzenia jednostki franczyzowej.
Obowiązki po stronie franczyzobiorcy
Współpraca franczyzowa to jednak nie tylko zobowiązania franczyzodawcy wobec franczyzobiorcy. Umowa franczyzowa stawia również wymagania partnerom sieci. Podstawowym obowiązkiem franczyzobiorcy jest przestrzeganie wspólnych dla całej sieci zasad prowadzenia firmy, które obejmują m.in. wizualizację, obsługę klienta, politykę zarządzania personelem, marketing i promocję. Ponadto franczyzobiorca zobowiązany jest do ponoszenia na rzecz franczyzodawcy opłat franczyzowych: opłaty wstępnej za udzielenie licencji oraz przez cały okres trwania kontraktu określony procent od obrotów placówki franczyzowej. Pieniądze te są wykorzystywane na rzecz całej sieci i służą wszystkim biorcom licencji – są przeznaczane m.in. na badania marketingowe, opracowywanie nowych produktów i kampanie marketingowe.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 11(91)2009 ![]() Zobacz więcej na temat: franczyza |