
Banki zaczynają doceniać małe firmy
Rynek usług finansowych dla MSP
Przez dość długi czas małe i średnie firmy traktowane były przez banki jak klienci gorszej kategorii. Niechęć do tego typu podmiotów wynikała po części z ryzyka związanego z ich działalnością, ale także ze specyfiki mikrofirm, upodabniającej je do klientów indywidualnych. Dopiero od kilku lat zaczęto je doceniać – tworzyć dla nich standardy usług i produktów.
Duże przedsiębiorstwa przez wiele lat stanowiły dla banków podstawową grupę klientów. Prowadzenie ich rachunków, rozliczeń, finansowanie działalności było zajęciem i dość łatwym, i zyskownym. Ale liczba korporacji jest dość ograniczona. Boom gospodarczy skutkował powstawaniem coraz większej liczby firm małych i średnich, a także mikrofirm. Minęło trochę czasu zanim banki doceniły potencjał tkwiący w tym rynku, dostrzegły ich specyfikę i potrzeby oraz dostosowały do nich odpowiednią ofertę.
Mimo że skala działania każdej z nich jest niewielka, to w swej masie stają się dla banków coraz bardziej atrakcyjnymi klientami. Większa jest pracochłonność, związana z ich obsługą, ale też przy odpowiedniej standaryzacji procedur i usług, korzyści mogą uzyskiwać obie strony – i banki, i klienci. Bankom, w przypadku dużych firm, opłaca się indywidualizacja, a w odniesieniu do małych – standaryzacja i unifikacja procedur, podobnie, jak to jest w przypadku klientów indywidualnych.
Doświadczenia przedsiębiorców, szczególnie tych najmniejszych i dopiero rozpoczynających działalność, często wciąż jednak nie są najlepsze. Najczęściej wszystko, na co mogą liczyć, to bezpłatne założenie i prowadzenie rachunku, zwolnienie z opłat za elektroniczne przelewy do ZUS i urzędów skarbowych, a także wydanie karty z niewielkim limitem do wykorzystania. Nieco bardziej poważnym partnerem staje się przedsiębiorca – nawet jednoosobowy – który przetrwa rok na rynku, a bank w tym czasie będzie miał możliwość obserwowania jego sukcesów, poprzez wgląd w historię jego rachunku, ocenę wielkości przychodów, itp. Na tej podstawie może on się ubiegać o wyższy kredyt w rachunku bieżącym.
.
Autor: Główny Analityk Gold Finance
www.goldfinance.pl
0801 333 883
Powyższy tekst jest wyrazem osobistych opinii i poglądów autora i nie powinien być traktowany jako rekomendacja do podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z opisywaną tematyką. Jakiekolwiek decyzje podjęte na podstawie powyższego tekstu podejmowane są na własną odpowiedzialność.
Mimo że skala działania każdej z nich jest niewielka, to w swej masie stają się dla banków coraz bardziej atrakcyjnymi klientami. Większa jest pracochłonność, związana z ich obsługą, ale też przy odpowiedniej standaryzacji procedur i usług, korzyści mogą uzyskiwać obie strony – i banki, i klienci. Bankom, w przypadku dużych firm, opłaca się indywidualizacja, a w odniesieniu do małych – standaryzacja i unifikacja procedur, podobnie, jak to jest w przypadku klientów indywidualnych.
Doświadczenia przedsiębiorców, szczególnie tych najmniejszych i dopiero rozpoczynających działalność, często wciąż jednak nie są najlepsze. Najczęściej wszystko, na co mogą liczyć, to bezpłatne założenie i prowadzenie rachunku, zwolnienie z opłat za elektroniczne przelewy do ZUS i urzędów skarbowych, a także wydanie karty z niewielkim limitem do wykorzystania. Nieco bardziej poważnym partnerem staje się przedsiębiorca – nawet jednoosobowy – który przetrwa rok na rynku, a bank w tym czasie będzie miał możliwość obserwowania jego sukcesów, poprzez wgląd w historię jego rachunku, ocenę wielkości przychodów, itp. Na tej podstawie może on się ubiegać o wyższy kredyt w rachunku bieżącym.
.

Autor: Główny Analityk Gold Finance
www.goldfinance.pl
0801 333 883
Powyższy tekst jest wyrazem osobistych opinii i poglądów autora i nie powinien być traktowany jako rekomendacja do podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z opisywaną tematyką. Jakiekolwiek decyzje podjęte na podstawie powyższego tekstu podejmowane są na własną odpowiedzialność.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 3(95)2010 ![]() Zobacz więcej na temat: rynek MSP | oferta banków | miś | banki dla MSP |