Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Nie tylko wódka, kiełbasa i ogórki >>

Nie tylko wódka, kiełbasa i ogórki

Atut polskości w komunikacji firm

Napis MADE IN POLAND wciąż jest najlepszą rekomendacją dla pochodzących z naszego kraju produktów spożywczych. Tymczasem nasze firmy już dziś mogą pochwalić się osiągnięciami także w wielu innych branżach. Z sukcesów tych cieszą się nie tylko przedsiębiorcy, ale i konsumenci, dla których powodzenie polskiego produktu to jeden z elementów narodowej dumy. Warto umacniać wśród konsumentów to poczucie, a z pewnością będziemy mogli liczyć na ich wdzięczność.
Z przeprowadzonych w lipcu 2008 r. badań TNS OBOP wynika, że 77 proc. Polaków bez problemu potrafi wskazać co najmniej jedną polską markę, z powodu której czuje dumę i którą mogłoby się chwalić np. obcokrajowcom. Badania, których celem było wytypowanie produktowych-wizytówek Polski, pokazały, że jako konsumenci chcemy, aby nasze produkty były nie tylko dobre, ale i godne polecenia za granicą. Co ciekawe, za wieloma wskazanymi w badaniu markami często stały firmy zagraniczne, polskie były tylko nazwy.

Co to znaczy polski produkt?

Fakt, że za polski produkt bierzemy automatycznie ten, którego nazwa brzmi polsko, został już dawno dostrzeżony przez zagraniczne koncerny. To właśnie dlatego często rezygnują one z wprowadzania na nasz rynek międzynarodowych marek, a w ich miejsce tworzą nowe, o rodzimym brzmieniu. Oczywiście ich produkty mogą być wytwarzane w Polsce, jednak czy można je nazwać produktami polskimi?
Jak określić, czym tak naprawdę jest polski produkt? Można podać co najmniej trzy jego typy. Można powiedzieć, że jest to:
  • produkt wytwarzany w Polsce, przez polską firmę, zbudowany z polskich składników,
  • produkt zbudowany z polskich składników, wytwarzany w Polsce, jednak przez firmę zagraniczną,
  • produkt polskiej firmy, wytwarzany jednak za granicą czy też zbudowany z importowanych komponentów.
Oczywiście, jeśli chodzi o korzyści dla polskiej gospodarki, pojawiają się one we wszystkich tych przypadkach – czy to w postaci podatków płaconych w naszym kraju czy oferowanych tu miejsc pracy. Jeśli jednak chcemy wspierać produkty, które można określić jako „nasze”, liczy się przede wszystkim typ pierwszy.
Polski produkt nie oznacza, że wszystkie składające się na niego elementy muszą być w 100 proc. polskie. Żyjemy w czasach globalizującej się gospodarki i nie ma powodu, by z tego nie korzystać. Ważne jest natomiast to, aby rozwijać rodzime firmy i marki. Jako polski można zatem określić także trzeci spośród wymienionych typów produktu, pod warunkiem, że występuje on pod marką polskiej firmy.

Program Gospodarczy „Kupuj Nasze.PL – Są powody do dumy”
Kontakt z autorem: michal.zebik@kupujnasze.pl
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 4(96)2010


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: kupuj nasze | kupujnasze.pl

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum