
Leasing po polsku
Leasing - podsumowanie i prognozy
Największy wpływ na tak negatywne wyniki miało skurczenie się w 2009 r. rynku leasingowanych ruchomości, którego wartość wyniosła 20,9 mld zł, w porównaniu do 29,7 mld zł w roku poprzednim. Największy spadek, bo aż o 54,2 proc. zanotował rynek samochodów ciężarowych. Jedynym segmentem, który pozostał na plusie był leasing samolotów, statków i kolei – wynika to jednak z faktu, iż wartość pojedynczej transakcji jest w tym przypadku na tyle wysoka, by znacznie poprawić statystyki.
W przypadku rynku leasingu ruchomości sytuacja ukształtowała się jeszcze gorzej – warty 2,1 mld zł rynek zanotował w 2009 r. spadek o 37 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Duże znaczenie miał tu spadek wartości pojedynczej transakcji, która wyniosła 7,9 mln zł, co w porównaniu ze średnią z lat 2004–2007, wynoszącą 18,0 mln zł, jest bardzo słabym wynikiem, świadczącym o poważnych problemach sektora. Na rynku tym dominuje kilka największych firm, spośród których największą popularnością cieszą się banki ING, BRE i Millenium kontrolujące dokładnie 67 proc. rynku. W 2009 r. największym zainteresowaniem w segmencie leasingu nieruchomości cieszyły się obiekty handlowe i usługowe, na które podpisywane było 55 proc. umów. O wiele mniejszą popularność odnotowały budynki przemysłowe i biurowe, stanowiące odpowiednio 14 i 11 proc. rynku. Dobrą informacją jest jednak fakt, iż leasing, jako źródło finansowania inwestycji, jedynie nieznacznie ustępuje kredytom. Świadczy to o rosnącym zainteresowaniu przedsiębiorców tą efektywną formą zdobywania kapitału.
Autor: Board Member
ConQuest Consulting
tel. +48 22 825 56 45; fax. +48 22 875 37 65
www.conquest.pl
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 5(97)2010 ![]() |