Znaleźć niszę, poznać swoje szanse i być świadomym zagrożeń. Jak analizować rynek i mikrootoczenie swojej firmy?
Firma z kondycją - cykl artykułów o zarządzaniu marketingowym w sektorze MSP
Biznes charakteryzuje się powiedzeniem raz pod wozem, raz nad wozem. Oczywiście nie sposób się z tym nie zgodzić, bo nie można wszystkiego przewidzieć i do wszystkiego przygotować się w 100 proc. W polskiej rzeczywistości strategie rynkowe mają to do siebie, że bardzo często są doraźnie przekładane w struktury operacyjnie i po prostu realizowane. Niestety to nie tak. Strategia musi dryfować, non stop modyfikować się i nastrajać do otoczenia biznesowego, bo nic nie stoi w miejscu. Tak twardo przyjęta strategia mimo wszystko koroduje i ulega odgórnej deformacji. Bo rynek zmienia się zbyt dynamicznie. Dlatego konkurencyjność wymusza na przedsiębiorstwach nowe umiejętności i funkcje.
Obecnie większość managementu powinna być wyedukowana w zakresie myślenia analitycznego i strategicznego. Większość obszarów operacyjnych w firmie wymaga logiki i realizacji zadań w oparciu o cele. Takich wytycznych oczekuje coraz więcej pracowników, gdyż chcą wiedzieć na czym stoją. Oczekiwania wobec przełożonych idą w kierunku transparentności i dwukierunkowej komunikacji. Przedstawiciele handlowi, czy marketerzy przekazują wiedzę o rynku lub analizują satysfakcję klienta, a następnie współuczestniczą w ustalaniu strategii i taktyki sprzedaży na następny okres. Planowanie staje się z jednej strony kluczem do rozwiązań wielu problemów organizacyjnych w firmie, ale z drugiej przekleństwem dla tych menedżerów, którzy pochłonięci tzw. bieżączką nie mają czasu na zapoznanie się z wnioskami – wiedzą o rynku, konsumentach, nowych trendach. Jeśli współodpowiadamy za kierunek rozwoju firmy, sprzedaż i komunikację marketingową, bez permementnego analizowania i diagnozowania swojego otoczenia biznesowego będzie coraz trudniej utrzymać sprzedaż na tym samym poziomie.
Wszyscy, jako konsumenci, lubimy co jakiś czas coś zmienić, spróbować czegoś nowego. Jestem zdania, że inwestowanie w lojalność klientów już w niedługim czasie zostanie zastąpione czymś w rodzaju odświeżania relacji, oferując nowe, ulepszone produkty, zgodne z ich oczekiwaniami. Jest to powodowane nadmiarem dóbr, jakie konsument może nabyć dzisiaj. Znaleźliśmy się w czasie, kiedy o względy klienta walczy nawet kilkanaście takich samych produktów. I właśnie sęk w tym, aby umieć się wyróżnić i we właściwy sposób przekonać klienta do swojej oferty. Dotyczy to każdej kategorii, usługi – wszystkiego, co jest na sprzedaż i musi konkurować. Wniosek z tego jest jeden – każde przedsiębiorstwo musi stać się strategicznie ukierunkowanym na budowanie i utrwalanie swojej przewagi rynkowej. Innej drogi po prostu nie ma. Do tego niezbędna jest wiedza o rynku, konsumentach, a nawet odrobina futurologii – wybieganie do przodu i kwestionowanie rzeczywistości, zastałych mechanizmów i schematów.
Autor tekstu: Partner&Strategic Director
Rubikom Strategy Consultants
mgieracz@rubikom.plmgieracz@rubikom.pl
www.rubikom.pl
www.kondycjamarketingu.plwww.kondycjamarketingu.pl
Wszyscy, jako konsumenci, lubimy co jakiś czas coś zmienić, spróbować czegoś nowego. Jestem zdania, że inwestowanie w lojalność klientów już w niedługim czasie zostanie zastąpione czymś w rodzaju odświeżania relacji, oferując nowe, ulepszone produkty, zgodne z ich oczekiwaniami. Jest to powodowane nadmiarem dóbr, jakie konsument może nabyć dzisiaj. Znaleźliśmy się w czasie, kiedy o względy klienta walczy nawet kilkanaście takich samych produktów. I właśnie sęk w tym, aby umieć się wyróżnić i we właściwy sposób przekonać klienta do swojej oferty. Dotyczy to każdej kategorii, usługi – wszystkiego, co jest na sprzedaż i musi konkurować. Wniosek z tego jest jeden – każde przedsiębiorstwo musi stać się strategicznie ukierunkowanym na budowanie i utrwalanie swojej przewagi rynkowej. Innej drogi po prostu nie ma. Do tego niezbędna jest wiedza o rynku, konsumentach, a nawet odrobina futurologii – wybieganie do przodu i kwestionowanie rzeczywistości, zastałych mechanizmów i schematów.
Autor tekstu: Partner&Strategic Director
Rubikom Strategy Consultants
mgieracz@rubikom.plmgieracz@rubikom.pl
www.rubikom.pl
www.kondycjamarketingu.plwww.kondycjamarketingu.pl
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 9(101)2010 ![]() Zobacz więcej na temat: nisza na rynku | firma z kondycją |