Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Strategie wyjść funduszy PE/VC z inwestycji >>

Strategie wyjść funduszy PE/VC z inwestycji

Private equity / venture capital – poradnik dla przedsiębiorcy, część 4.

W poprzednich odcinkach cyklu przedstawione zostały kolejne etapy inwestycji funduszu PE/VC w spółkę. Nadszedł czas na przedstawienie strategii wyjść funduszu z inwestycji. Oczekiwany czas oraz sposób wyjścia funduszu ze spółki jest jedną z kluczowych kwestii uzgadnianych między przedsiębiorcą a funduszem w czasie negocjacji warunków inwestycji, przed podpisaniem umowy inwestycyjnej.
Dezinwestycja, czyli wyjście funduszu z inwestycji (ang. exit) może być częściowe – poprzez sprzedaż części posiadanych przez fundusz udziałów lub całkowite, tj. poprzez sprzedaż wszystkich udziałów spółki pozostających w posiadaniu funduszu.
Wyjście funduszu ze spółki następuje zazwyczaj w okresie od trzech do siedmiu lat od momentu inwestycji – zależy to zarówno od etapu rozwoju spółki, jak również polityki inwestycyjnej funduszu. Fundusz najczęściej realizuje wyjście ze spółki poprzez sprzedaż swoich udziałów do inwestora strategicznego (branżowego) lub finansowego, poprzez realizację pierwszej oferty publicznej spółki (IPO) lub wykup menadżerski MBO lub MBI. Inne przypadki to umorzenie udziałów lub odpisanie wartości inwestycji w przypadku likwidacji spółki. Realizacja transakcji wyjścia może być dokonana w kilku etapach lub jednorazowo.

Sprzedaż do  inwestora  strategicznego

W ramach tego typu transakcji fundusz sprzedaje zazwyczaj całość posiadanych udziałów w spółce jednorazowo lub w kilku etapach, szczególnie w przypadku gdy formuła rozliczeń transakcji opiera się na częściowych płatnościach lub płatnościach warunkowych, np. formule earn-out. Podstawowym celem inwestora strategicznego nabywającego spółkę jest rozwój podstawowej działalności lub jej dywersyfikacja. Wartością inwestora strategicznego dla przedsiębiorcy jest dostęp do branżowego know-how, technologii i rynków zbytu, przy czym jego wejście może wiązać się z przejęciem kontroli nad spółką. Jednak w wielu przypadkach przedsiębiorca nadal zarządza spółką, gdyż jego doświadczenie, kompetencje i relacje stanowią dla inwestora dużą wartość.

Autor: członek zarządu MCI Management SA
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 9(101)2010


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum