Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Nieuczciwa konkurencja >>

Nieuczciwa konkurencja

Wybrane aspekty prawne

Każdy uczestnik rynku – usług, czy też sprzedaży – może żądać ochrony swoich interesów, w sytuacji gdy działania innego uczestnika rynku zagrażają lub naruszają interesy jego lub jego klienta. Może brzmi to dość enigmatycznie, ale chyba każdy z nas spotkał się ze sprzedażą podróbek markowych towarów, wprowadzaniem w błąd klientów w zakresie nazwy czy pochodzenia towarów, czy z nierzetelną informacją stosowaną w kampaniach reklamowych.
Te wszystkie „nieuczciwe” działania podmiotów gospodarczych są (zgodnie z polskim prawem) zabronione, a ich stosowanie zagrożone odpowiedzialnością cywilną, administracyjną, a nawet karną. Wbrew powszechnie panującym opiniom dochodzenie roszczeń z tytułu popełnienia czynów nieuczciwej konkurencji wcale nie jest utrudnione. Wręcz przeciwnie, ponad 17-letnie obowiązywanie tych przepisów sprawiło, że ich interpretacja nie budzi już tak licznych kontrowersji, w szczególności z uwagi na bogate orzecznictwo sądów w tym zakresie.
Tym samym, chcąc zwrócić uwagę na problematykę czynów nieuczciwej konkurencji, poniżej znajdą Państwo krótki opis poszczególnych czynów, a także konsekwencji i sankcji jakie mogą spotkać nieuczciwych przedsiębiorców.

Co to jest czyn nieuczciwej konkurencji?

W Polsce podstawowym aktem prawnym regulującym problematykę nieuczciwej konkurencji wobec innych podmiotów gospodarczych jest ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 16 kwietnia 1993 r. (Dz. U. z 2003 roku, Nr 153, poz 1503 z późn. zm.) dalej „ZNKU”. Ustawy tej nie wolno mylić z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów z 2007 r. (OKiKU), która reguluje na pierwszy rzut oka te same aspekty życia gospodarczego. Niemniej istnieje pomiędzy nimi różnica, gdyż OKiKU zajmuje się warunkami rozwoju i ochrony konkurencji oraz zasadami podejmowanej w interesie publicznym ochrony interesów przedsiębiorców i konsumentów, z kolei ZNKU określa nieuczciwe praktyki rynkowe w działalności gospodarczej i zawodowej oraz zasady przeciwdziałania tym praktykom w interesie konsumentów i w interesie publicznym.
Ustawa o zwalczeniu nieuczciwej konkurencji definiuje, co należy rozumieć przez „czyn nieuczciwej konkurencji”. Zgodnie z art. 3 ZNKU, czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Zatem przesłankami, które dla uznania określonego zachowania przedsiębiorcy za czyn nieuczciwej konkurencji muszą być spełnione łącznie, są:
  • musi być „działanie” w obrocie gospodarczym (w działalności gospodarczej)>  – pomimo użytego sformułowania, nie będzie to tylko tzw. działanie czynne, ale także zaniechanie przedsiębiorcy, które może mieć wpływ na bieżące lub przyszłe wyniki działalności przedsiębiorców oraz na interesy klientów lub interes publiczny, np. brak oznaczenia towarów, niedopełnienie obowiązków informacyjnych;
  • „działanie” to musi być niezgodne z prawem lub dobrymi obyczajami –  należy tu kwalifikować zachowania, które są w szczególności sprzeczne z nakazami zawartymi w ustawach, rozporządzeniach, umowach międzynarodowych, jeżeli mają one bezpośrednie zastosowanie w stosunkach wewnętrznych;
  • czyn ten musi zagrażać lub naruszać interes innego przedsiębiorcy lub klienta – chodzi tu o interes o charakterze gospodarczym.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 12(104)2010


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum