
Pochwała nie gryzie - nie bójmy się chwalić
Motywacja pracowników
O motywacji można napisać dziesiątki artykułów. To pasjonujące zjawisko, które stanowi fundament wszelkiej ludzkiej aktywności – paliwo, bez którego nawet najlepszy samochód nie jest w stanie jechać.
W artykule chciałabym się skoncentrować na jednym z rodzajów motywowania – tzw. motywacji pozytywnej, zwanej po prostu uznaniem, chwaleniem.
Z obawy przed...?
Obserwując niektóre osoby zarządzające ludźmi odnoszę wrażenie, że unikają one chwalenia i uznania dla swoich podopiecznych, jakby w obawie, że pozytywne zdania mogą rozleniwić pracowników, bądź też z ich powodu mieliby przestać pracować tak efektywnie, jak się tego od nich oczekuje.
Dodaje siły
Właściwie stosowana pozytywna motywacja sprawia, że ludzie efektywniej działają i chętniej się angażują. A na pewno nie szkodzi. Nie chodzi w niej o chwalenie bez względu na wszystko, czy o tzw. „poklepywanie po ramieniu”, nawet wówczas gdy ktoś ciągle robi coś źle. Chodzi raczej o chwalenie osiągnięć, wysiłku, konkretnych postaw i czynów, które przyczyniają się do powstania dobrych rezultatów pracy. Podczas szkoleń nieraz słyszę jak osoby, które pracują od kilku miesięcy lub kilku czy kilkunastu lat na bardzo różnych stanowiskach, zgodnie powtarzają, że pochwała z ust przełożonego, docenienie ich wkładu czy zauważenie postępów sprawiają, że „dostają skrzydeł” i „bardziej chce im się pracować”.
<śródtytuł>: Sztuka motywacji
O pozytywnym motywowaniu i korzyściach z niego wynikających mówi się już od dawna. Jak pokazuje doświadczenie zawodowe wielu osób, uznanie za to, co robimy w pracy, będące jedną z potrzeb człowieka, daje nam siłę do działania. Nie osłabia nas bynajmniej. O pozytywnej motywacji pisze w swojej książce zatytułowanej „Sztuka Motywacji” A. L. McGinnis (1). Radzi on motywującym, aby okazywali uznanie i chwalili osiągnięcia działających. Są to formy wzmocnienia pozytywnego, które potęgują pozytywne zachowanie. Już od dziecka chcemy być chwaleni. Jeśli sposobem na uzyskanie pochwały, akceptacji czy uznania będzie określone działanie, dalece prawdopodobne jest, że będziemy je podejmować. Szczególnie skuteczna w motywowaniu jest pochwała publiczna. :
Z obawy przed...?
Obserwując niektóre osoby zarządzające ludźmi odnoszę wrażenie, że unikają one chwalenia i uznania dla swoich podopiecznych, jakby w obawie, że pozytywne zdania mogą rozleniwić pracowników, bądź też z ich powodu mieliby przestać pracować tak efektywnie, jak się tego od nich oczekuje.
Dodaje siły
Właściwie stosowana pozytywna motywacja sprawia, że ludzie efektywniej działają i chętniej się angażują. A na pewno nie szkodzi. Nie chodzi w niej o chwalenie bez względu na wszystko, czy o tzw. „poklepywanie po ramieniu”, nawet wówczas gdy ktoś ciągle robi coś źle. Chodzi raczej o chwalenie osiągnięć, wysiłku, konkretnych postaw i czynów, które przyczyniają się do powstania dobrych rezultatów pracy. Podczas szkoleń nieraz słyszę jak osoby, które pracują od kilku miesięcy lub kilku czy kilkunastu lat na bardzo różnych stanowiskach, zgodnie powtarzają, że pochwała z ust przełożonego, docenienie ich wkładu czy zauważenie postępów sprawiają, że „dostają skrzydeł” i „bardziej chce im się pracować”.
<śródtytuł>: Sztuka motywacji
O pozytywnym motywowaniu i korzyściach z niego wynikających mówi się już od dawna. Jak pokazuje doświadczenie zawodowe wielu osób, uznanie za to, co robimy w pracy, będące jedną z potrzeb człowieka, daje nam siłę do działania. Nie osłabia nas bynajmniej. O pozytywnej motywacji pisze w swojej książce zatytułowanej „Sztuka Motywacji” A. L. McGinnis (1). Radzi on motywującym, aby okazywali uznanie i chwalili osiągnięcia działających. Są to formy wzmocnienia pozytywnego, które potęgują pozytywne zachowanie. Już od dziecka chcemy być chwaleni. Jeśli sposobem na uzyskanie pochwały, akceptacji czy uznania będzie określone działanie, dalece prawdopodobne jest, że będziemy je podejmować. Szczególnie skuteczna w motywowaniu jest pochwała publiczna. :
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 12(104)2010 ![]() Zobacz więcej na temat: motywowanie | motywacja pracowników |