
Konta dla firm
Konta dla firm. Co nowego? Jak wybierać? Czego unikać?
Rynek MSP jest polem coraz ostrzejszej rywalizacji między bankami. W gąszczu ofert nie łatwo jest się odnaleźć, a selekcja rachunków na podstawie najprostszego kryterium – miesięcznej prowizji pobieranej za jego prowadzenie – nie jest dobrym rozwiązaniem. Warto oszacować łączne koszty obsługi bankowej, spojrzeć na specjalne dodatkowe usługi – wszystko po to, aby z pozoru tanie konto nie okazało się zaskakująco drogim, bądź najmniej funkcjonalnym.
Jednym z nieodłącznych elementów prowadzenia działalności gospodarczej jest konieczność posiadania rachunku firmowego. Dla banków jest to obszar bardzo intensywnej konkurencji – widać to po ciągłej modyfikacji ofert. Pojawiają się nowe produkty, zmieniają ich ceny. Trudno jednak o idealną ofertę dla każdego – szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę zróżnicowane potrzeby firm. Z tego właśnie powodu bardzo przydatna jest dokładna weryfikacja ofert pod kątem konkretnego profilu działalności.
Nie opłata zdobi konto
Opłata za prowadzenie rachunku ma z reguły niewielkie znaczenie w porównaniu do całości kosztów ponoszonych za obsługę bankową. Dobrze zatem zwrócić uwagę na to, czy oprócz darmowego konta bank nie pobiera odrębnych opłat za dostęp do bankowości elektronicznej lub np. wyciągi (z reguły bezpłatne są elektroniczne, a za papierowe będziemy musieli dodatkowo zapłacić).
Bardzo duża różnica w wysokości prowizji występuje także w przypadku przelewów elektronicznych w porównaniu z papierowymi składanymi w oddziale. Nowoczesne firmy mają zatem możliwość istotnego obniżenia swoich kosztów, jeśli decydują się na składanie dyspozycji płatniczych poprzez systemy bankowości elektronicznej.
Warto też zwrócić uwagę na różną konstrukcję opłat za przelewy. Niektóre banki oferują pewną liczbą darmowych przelewów w ramach opłaty za prowadzenie rachunku, lecz za kolejne transakcje każą sobie słono płacić.
Jeszcze większe dysproporcje występują w przypadku przelewów zagranicznych. Ma to szczególne znaczenie dla przedsiębiorców, którzy realizują większość swoich transakcji handlowych w euro. Wiele banków pobiera za to bardzo wysokie opłaty. Bardzo istotne znaczenie ma tu też wysokość tzw. spreadu walutowego, a więc różnicy pomiędzy stosowanymi przez banki kursami kupna i sprzedaży, jak również minimalnego progu, od którego banki negocjują indywidualne kursy wymiany waluty.

Autor: Dyrektor Departamentu Produktów Korporacyjnych w Banku Ochrony Środowisk
Nie opłata zdobi konto
Opłata za prowadzenie rachunku ma z reguły niewielkie znaczenie w porównaniu do całości kosztów ponoszonych za obsługę bankową. Dobrze zatem zwrócić uwagę na to, czy oprócz darmowego konta bank nie pobiera odrębnych opłat za dostęp do bankowości elektronicznej lub np. wyciągi (z reguły bezpłatne są elektroniczne, a za papierowe będziemy musieli dodatkowo zapłacić).
Bardzo duża różnica w wysokości prowizji występuje także w przypadku przelewów elektronicznych w porównaniu z papierowymi składanymi w oddziale. Nowoczesne firmy mają zatem możliwość istotnego obniżenia swoich kosztów, jeśli decydują się na składanie dyspozycji płatniczych poprzez systemy bankowości elektronicznej.
Warto też zwrócić uwagę na różną konstrukcję opłat za przelewy. Niektóre banki oferują pewną liczbą darmowych przelewów w ramach opłaty za prowadzenie rachunku, lecz za kolejne transakcje każą sobie słono płacić.
Jeszcze większe dysproporcje występują w przypadku przelewów zagranicznych. Ma to szczególne znaczenie dla przedsiębiorców, którzy realizują większość swoich transakcji handlowych w euro. Wiele banków pobiera za to bardzo wysokie opłaty. Bardzo istotne znaczenie ma tu też wysokość tzw. spreadu walutowego, a więc różnicy pomiędzy stosowanymi przez banki kursami kupna i sprzedaży, jak również minimalnego progu, od którego banki negocjują indywidualne kursy wymiany waluty.

Autor: Dyrektor Departamentu Produktów Korporacyjnych w Banku Ochrony Środowisk
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 1(105)2011 ![]() Zobacz więcej na temat: konta bankowe dla firm | konta dla firm | rynek msp dyktuje warunki |