Bony dla kontrahenta a podatek VAT

Paweł Jabłonowski, Szef Departamentu Podatkowego, Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna
W ramach działań marketingowych firma może przekazywać kontrahentom bony, czyli dokumenty uprawniające do otrzymania towarów lub usług. Mają one charakter znaków legitymacyjnych, czyli dokumentu lub innego przedmiotu występującego w roli dokumentu, stanowiącego dowód przysługiwania osobie określonego uprawnienia.
Przekazanie może odbywać się według różnych kryteriów, np. za osiągnięcie określonego progu zakupów czy za stałość współpracy. Czynność przekazania bonu, o której mowa powyżej, jest obojętna z punktu widzenia podatku od towarów i usług (VAT), chociaż są pewne wyjątkowe sytuacje, jak chociażby kazus Astra Zeneca (C-40/09). Przekazanie bonu nie może być zakwalifikowane do dostawy towarów, ani też do pojęcia świadczenia usług. Bon – jako znak legitymacyjny – nie może być towarem. Jego przekazanie nie może być uznane za świadczenie usługi, ponieważ dopiero realizacja bonu doprowadzi do przekazania towaru lub wykonania usługi, a nie może być przypadku podwójnego opodatkowania tej samej czynności, czyli wydania bonu, a następnie jego realizacji. Moment wydania bonu należy traktować jako analogię przekazania określonej kwoty pieniężnej, a taka czynność jest neutralna na gruncie podatku od towarów i usług.
Przekazanie może odbywać się według różnych kryteriów, np. za osiągnięcie określonego progu zakupów czy za stałość współpracy. Czynność przekazania bonu, o której mowa powyżej, jest obojętna z punktu widzenia podatku od towarów i usług (VAT), chociaż są pewne wyjątkowe sytuacje, jak chociażby kazus Astra Zeneca (C-40/09). Przekazanie bonu nie może być zakwalifikowane do dostawy towarów, ani też do pojęcia świadczenia usług. Bon – jako znak legitymacyjny – nie może być towarem. Jego przekazanie nie może być uznane za świadczenie usługi, ponieważ dopiero realizacja bonu doprowadzi do przekazania towaru lub wykonania usługi, a nie może być przypadku podwójnego opodatkowania tej samej czynności, czyli wydania bonu, a następnie jego realizacji. Moment wydania bonu należy traktować jako analogię przekazania określonej kwoty pieniężnej, a taka czynność jest neutralna na gruncie podatku od towarów i usług.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 1(105)2011 ![]() |