
Reklama w Internecie
ABC reklamy w Internecie, część 5.
Co oferować na swojej stronie potencjalnym reklamodawcom? Oczywiście coś, co da im wielu odwiedzających o sprecyzowanych potrzebach. Uwagę takich osób zwróci ciekawa, spójna, unikalna i przystępnie podana zawartość witryny. Ale warto pomyśleć o innych sposobach przyciągania czytelników na naszą stronę.
Wiele można osiągnąć dzięki współpracy z innymi serwisami. Jedną z możliwości jest crosslinking, czyli wzajemne promowanie się stron internetowych. Może ona przybrać formę wymiany bannerów lub zwykłych linków tekstowych. Inna promocja to direct linking, czyli udostępnianie współpracującym serwisom zawartości swojej witryny, tzw. contentu (artykuły, porady, filmiki wirusowe itp. – wszelka treść stanowiąca zawartość naszej strony czy portalu) wraz z linkiem do naszej strony. Nie można zapominać także o słowach i frazach kluczowych (key words), które internauci wpisują w wyszukiwarki, aby znaleźć produkt lub ofertą podobną do naszej.
Optymalizacja strony i wybór miejsc reklamowych
Po wypromowaniu witryny trzeba zastanowić się, które miejsca na niej zaoferuje się reklamodawcom oraz jaką formę reklama ma przybrać. Aby dobrze dopasować się do oczekiwań potencjalnych reklamodawców, warto wiedzieć, co cieszy się ich największym zainteresowaniem. Ciągle najpopularniejszą formą reklamy jest reklama graficzna, czyli zwykły, nieruchomy (statyczny) lub zmieniający się (dynamiczny) banner. W jej zaawansowanych formach może ona rozwijać się po najechaniu kursorem (expand, push) lub poruszać się wraz z przewijaniem strony przez internautę (scroll). Często również spotykane są tzw. formy inwazyjne, które zasłaniają przekazem reklamowym właściwą treść strony WWW.
Inna, coraz powszechniejsza forma to reklama video, która zamiast grafiki zawiera film. Może mieć formę samodzielnego spotu reklamowego (video ad). Ciekawym sposobem na jej wykorzystanie jest spotykane np. w serwisach informacyjnych wstawienie przekazu reklamowego do treści relacji filmowej (in-stream video ad) – mówi Piotr Kasprzycki, twórca Ad4Mass.pl, systemu do zarządzania reklamą w Internecie.
Najmniej inwazyjna i niedrażniąca forma reklamy to linki sponsorowane. Zazwyczaj to krótki tekst reklamowy, który po kliknięciu odsyła internautę do strony reklamodawcy. Używany jest do promowania produktów i usług na pokrewnych tematycznie stronach WWW i w wyszukiwarkach internetowych.
Najchętniej zlecane przez klientów są kampanie displayowe (czyli bannery), wśród których największym powodzeniem cieszą się formy Double Billboard (750x200 pikseli) i Rectangle (300x250 pikseli).
Warto jednak zauważyć, że formy bannerowe, zwłaszcza te inwazyjne, nie są lubiane przez Internautów, w wyniku czego rośnie powodzenie form kontekstowych i marketingu w wyszukiwarkach – mówi Maja Jędrzejczak, strategy manager Interactive Marketing Partner Polska.
Ta ostatnia forma marketingu, zwana SEM (search engine marketing) posiada udział na poziomie 26 proc. Podobnie działa także e-mail marketing (6 proc. udziału w rynku reklamy internetowej). W tego rodzaju formach należy upatrywać przyszłości reklamy w Internecie ze względu na ich dopasowanie do potrzeb użytkowników. Świadczą o tym również dane związane z dynamiką wzrostu SEM (+25,8 proc.) czy e-mail marketingu (+17,5 proc.). W tym kontekście rozwijać się będą również technologie związane z retargetowaniem (czyli ponownym dotarciem do użytkownika, który już raz poszukiwał danej informacji) oraz targetowaniem behawioralnym, które pozwala na dotarcie do użytkowników zachowujących się w sieci w określony sposób i wybierających określone witryny, niekoniecznie te, na które wskazują analizy demograficzne.
Na wybór odpowiedniego formatu reklamy składa się również wiele innych czynników. Jeśli mówimy o kampanii wizerunkowej, w której ważna jest np. odpowiednia ekspozycja produktu, duża maksymalna waga dla projektu kreatywnego, to warto postawić na większe formy tj. double billboard, billboard czy rectangle i są to formy najczęściej wybierane. Można również połączyć je z toplayerem, który według statystyk ma najwyższą klikalność (tzw. CTR, czyli stosunek liczby kliknięć reklamy do liczby jej wyświetleń). Jednak jest to forma najbardziej inwazyjna i denerwująca użytkowników, o czym należy pamiętać – twierdzi Maja Jędrzejczak. W przypadku kampanii sprzedażowych najważniejszy jest dobry komunikat sprzedażowy, więc mogą to być mniejsze formy.
Optymalizacja strony i wybór miejsc reklamowych
Po wypromowaniu witryny trzeba zastanowić się, które miejsca na niej zaoferuje się reklamodawcom oraz jaką formę reklama ma przybrać. Aby dobrze dopasować się do oczekiwań potencjalnych reklamodawców, warto wiedzieć, co cieszy się ich największym zainteresowaniem. Ciągle najpopularniejszą formą reklamy jest reklama graficzna, czyli zwykły, nieruchomy (statyczny) lub zmieniający się (dynamiczny) banner. W jej zaawansowanych formach może ona rozwijać się po najechaniu kursorem (expand, push) lub poruszać się wraz z przewijaniem strony przez internautę (scroll). Często również spotykane są tzw. formy inwazyjne, które zasłaniają przekazem reklamowym właściwą treść strony WWW.
Inna, coraz powszechniejsza forma to reklama video, która zamiast grafiki zawiera film. Może mieć formę samodzielnego spotu reklamowego (video ad). Ciekawym sposobem na jej wykorzystanie jest spotykane np. w serwisach informacyjnych wstawienie przekazu reklamowego do treści relacji filmowej (in-stream video ad) – mówi Piotr Kasprzycki, twórca Ad4Mass.pl, systemu do zarządzania reklamą w Internecie.
Najmniej inwazyjna i niedrażniąca forma reklamy to linki sponsorowane. Zazwyczaj to krótki tekst reklamowy, który po kliknięciu odsyła internautę do strony reklamodawcy. Używany jest do promowania produktów i usług na pokrewnych tematycznie stronach WWW i w wyszukiwarkach internetowych.
Najchętniej zlecane przez klientów są kampanie displayowe (czyli bannery), wśród których największym powodzeniem cieszą się formy Double Billboard (750x200 pikseli) i Rectangle (300x250 pikseli).
Warto jednak zauważyć, że formy bannerowe, zwłaszcza te inwazyjne, nie są lubiane przez Internautów, w wyniku czego rośnie powodzenie form kontekstowych i marketingu w wyszukiwarkach – mówi Maja Jędrzejczak, strategy manager Interactive Marketing Partner Polska.
Ta ostatnia forma marketingu, zwana SEM (search engine marketing) posiada udział na poziomie 26 proc. Podobnie działa także e-mail marketing (6 proc. udziału w rynku reklamy internetowej). W tego rodzaju formach należy upatrywać przyszłości reklamy w Internecie ze względu na ich dopasowanie do potrzeb użytkowników. Świadczą o tym również dane związane z dynamiką wzrostu SEM (+25,8 proc.) czy e-mail marketingu (+17,5 proc.). W tym kontekście rozwijać się będą również technologie związane z retargetowaniem (czyli ponownym dotarciem do użytkownika, który już raz poszukiwał danej informacji) oraz targetowaniem behawioralnym, które pozwala na dotarcie do użytkowników zachowujących się w sieci w określony sposób i wybierających określone witryny, niekoniecznie te, na które wskazują analizy demograficzne.
Na wybór odpowiedniego formatu reklamy składa się również wiele innych czynników. Jeśli mówimy o kampanii wizerunkowej, w której ważna jest np. odpowiednia ekspozycja produktu, duża maksymalna waga dla projektu kreatywnego, to warto postawić na większe formy tj. double billboard, billboard czy rectangle i są to formy najczęściej wybierane. Można również połączyć je z toplayerem, który według statystyk ma najwyższą klikalność (tzw. CTR, czyli stosunek liczby kliknięć reklamy do liczby jej wyświetleń). Jednak jest to forma najbardziej inwazyjna i denerwująca użytkowników, o czym należy pamiętać – twierdzi Maja Jędrzejczak. W przypadku kampanii sprzedażowych najważniejszy jest dobry komunikat sprzedażowy, więc mogą to być mniejsze formy.
nr 2(106)2011 ![]() Zobacz więcej na temat: abc reklamy w internecie | crosslinking | direct linking | kampania bannerowa | optymalizacja strony www | reklama w internecie |