Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Mały parkiet przyjazny małym przedsiębiorstwom >>

Mały parkiet przyjazny małym przedsiębiorstwom

Alternatywne metody finansowania rozwoju i inwestowania w przedsiębiorstwa sektora MSP

Analitycy wieszczą rynkowi NewConnect kolejny tłusty rok. To jeszcze jeden powód, żeby spółki z sektora MSP rozważyły pozyskanie kapitału tą właśnie drogą. Jakie są pozostałe?
W zeszłym roku na mały parkiet GPW weszła rekordowa liczba 86 spółek. W końcówce roku rozpoczęło się istne szaleństwo zakupów. Popyt na walory debiutantów był tak wielki, że wielokrotnie ceny otwarcia ustalały się na poziomie ponad 100 proc. ceny emisyjnej. W związku z tym w dniu debiutu często nie dochodziło do żadnej transakcji, ponieważ regulamin ASO dopuszcza jedynie 50-proc. odchylenie ceny otwarcia od ceny emisyjnej. Początek roku przyniósł kontynuację tego trendu. Warto więc, aby prowadzący małe i średnie przedsiębiorstwa rozważyli, czy nie skorzystać z tej wzmożonej fali zainteresowania inwestorów.

Szansa dla przedsiębiorstw o różnych profilach działalności

 Jak czytamy na oficjalnej stronie rynku: NewConnect powstał z myślą o młodych, dynamicznych polskich firmach, którym zastrzyk kapitału otworzy możliwość wykorzystania potencjału tkwiącego w ich innowacyjności, a w efekcie da szansę na rozwój uwieńczony awansem do grona dużych i wartościowych polskich spółek. Patrząc na uczestników małego parkietu, najsłabiej w zestawieniu tego stwierdzenia z rzeczywistością wypada „innowacyjność”. Podział spółek w zależności od sektora działalności przedstawia Wykres 1.










Opracowanie: Grupa Trinity na podstawie danych z portalu newconnect.pl

Widać wyraźnie, że spółki działające w branżach stricte innowacyjnych należą do mniejszości. Nic nie stoi więc na przeszkodzie, żeby przedsiębiorstwa z tradycyjnych branż również starały się zdobyć kapitał tą drogą. Zwłaszcza, że o sukcesie na tym rynku decyduje w znacznej mierze to, czy koncepcja biznesowa wyda się inwestorom ciekawa i czy zobaczą w niej potencjał do rozwoju spółki. Wynika to często z krótkiej historii działalności podmiotów decydujących się na debiut w ASO i związanych z tym trudności w ocenie wyników i prognoz finansowych.

Proste warunki wejścia

Porównując wymogi, jakim trzeba sprostać na parkiecie głównym i NewConnect, można stwierdzić, że ten drugi stwarza znacznie większe szanse na wejście spółkom z sektora MSP.
Warunki debiutu na NewConnect są stosunkowo proste: kwestie formalne konieczne do spełnienia to przede wszystkim posiadanie statusu spółki akcyjnej lub komandytowo-akcyjnej, zapewnienie nieograniczonej zbywalności akcji, sporządzenie dokumentu informacyjnego i podjęcie współpracy z autoryzowanym doradcą i animatorem rynku lub market makerem. Znacznym ułatwieniem jest również brak wymogu określonej kapitalizacji i krótki proces wprowadzania, który możne zostać zamknięty nawet w ciągu trzech miesięcy. Należy również dodać, że uczestnictwo w obrocie na NewConnect ułatwia późniejsze przejście na parkiet główny ze względu na niższy wymóg kapitalizacji. Z tej możliwości skorzystało w zeszłym roku siedem spółek i co najmniej drugie tyle zadeklarowało zamiar przeniesienia notowań w roku 2011.

Akceptowalny poziom kosztów

Spółka wybierająca się na mały parkiet musi ponieść koszty z tym związane, niezależnie od wybranej drogi wejścia – emisji prywatnej czy publicznej. Z kosztami muszą liczyć się także podmioty, które nie przeprowadzają nowej emisji akcji, a jedynie wprowadzają do obrotu lub sprzedają istniejące już akcje. Na koszty emisji składają się takie elementy, jak: koszty autoryzowanego doradztwa, sporządzenia dokumentu informacyjnego czy promocji oferty.
 Poniższe wykresy przedstawiają statystyki dotyczące wielkości pozyskanego kapitału, kosztów emisji i zależności tych dwóch zmiennych dla zeszłorocznych debiutantów. Średnia wielkość poniesionych kosztów kształtowała się na poziomie 146 tys. zł, co stanowiło przeciętnie 10 proc. pozyskanego kapitału. Jednak ze względu na pojawiające się wartości skrajne o znacznych odchyleniach, warto również dodać, że mediana kosztów, czyli środkowa wartość obserwacji, wyniosła 88 tys. zł, stanowiąc jedynie 6 proc. wartości pozyskanych środków. W analizowanych danych dotyczących wielkości pozyskanych środków i kosztów z nimi związanych zostały uwzględnione tylko środki pozyskane z nowych emisji akcji, z pominięciem sprzedaży lub wprowadzenia istniejących akcji do obrotu. W przypadku gdy spółka jednocześnie emitowała nowe akcje i sprzedawała istniejące, była kwalifikowana do grupy emitującej akcje ze względu na pozyskanie nowego kapitału.
WYKRES 2

Opracowanie: Grupa Trinity na podstawie danych z dokumentów informacyjnych i portalu newconnect.pl.

WYKRES 3

Opracowanie: Grupa Trinity na podstawie danych z dokumentów informacyjnych i portalu newconnect.pl.

WYKRES 4

Opracowanie: Grupa Trinity na podstawie danych z dokumentów informacyjnych i portalu newconnect.pl.


Przedsiębiorstwa z sektora MSP mogą się jednak ubiegać się o dofinansowanie na pokrycie kosztów związanych z przeprowadzeniem oferty ze środków Unii Europejskiej, w ramach PO IG Poddziałanie 3.3.2. Wsparcie dla MSP. Obejmuje ono koszty zakupu usług doradczych w zakresie przygotowania dokumentacji i analiz niezbędnych do pozyskania inwestora zewnętrznego o charakterze udziałowym. Refundacją objęte są zatem m.in. koszty takie jak: sporządzenie biznesplanu, dokumentu informacyjnego czy opinii biegłego rewidenta z badania sprawozdania finansowego. Wsparciem objęte jest 50 proc. wydatków kwalifikowanych na kwotę maksymalnie 2 mln euro na jeden projekt. Nabór będzie prowadzony przez PARP w trybie ciągłym, do wyczerpania środków i rozpocznie się 14 lutego. Warunkiem, o którym należy pamiętać, jest złożenie wniosku przed rozpoczęciem działań związanych z wprowadzeniem na NewConnect.
 Należy jednak mieć na uwadze fakt, że koszty emisji nie są jedynymi, jakie spółka musi ponieść. Wprowadzenie i funkcjonowanie na rynku NewConnect wymaga poniesienia szeregu innych opłat – cyklicznych i jednorazowych – w tym m.in. sądowych, notarialnych, na rzecz GPW i KDPW. Dodatkowo dochodzą koszty audytora, doradcy prawnego czy animatora rynku. Dlatego przed decyzją o upublicznieniu warto skorzystać z porad specjalistów, którzy przybliżą procedurę debiutu oraz pomogą wskazać i oszacować wielkość kosztów. Taką okazję stwarza konferencja Grupy Trinity w ramach projektu Trinity Capital Business Network, dedykowana alternatywnym metodom finansowania rozwoju i inwestowania w przedsiębiorstwa sektora MSP. Najbliższe spotkanie odbędzie się 3 i 4 lutego w Lesznie (http://tcbn.pl/index.php/konferencje).

Aspekty debiutu

Debiut na małym parkiecie to nie tylko nowy kapitał. To także nowe obowiązki płynące z Regulaminu ASO, zasad Dobrych Praktyk czy odpowiednich ustaw, ale i prestiż związany z upublicznieniem. Notowanie w obrocie na NewConnect niesie dodatkowo efekt marketingowy, zwiększając widoczność i rozpoznawalność przedsiębiorstwa zarówno wśród inwestorów, jak i klientów.
Trzeba jednak brać pod uwagę również pewne ryzyko związane ze specyfiką tego rynku. Ze względu na relatywnie niższy od parkietu głównego poziom obrotów, często nawet niewielka wartość transakcji może spowodować zachwianie kursu. Szczególnie widoczne jest to przy spółkach groszowych, dla których zmiana kursu o 1 grosz może spowodować 50-proc. wzrost. Zwiększa to z jednej strony niebezpieczeństwo manipulacji kursem, a z drugiej sprawia, że cena akcji nie zawsze oddaje rzeczywistą wartość spółki.

Autorzy: Analitycy z Grupy Trinity


nr 2(106)2011


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: alternatywne metody finansowania | mały parkiet | newconnect

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum