Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Leasing - czy warto? >>

Leasing - czy warto?

Atrakcyjność leasingu, jako formy finansowania dla MSP

Stopniowo wybudzający się z inwestycyjnego letargu przedsiębiorcy zaczynają poszukiwać możliwości finansowania planowanych działań. Napotykając na przeszkodę w postaci rygorystycznych wymogów związanych z otrzymaniem kredytu, coraz częściej skłaniają się ku innym dostępnym na rynku metodom pozyskania funduszy. Zaprezentowana w artykule symulacja pozwoli na bliższe zapoznanie się ze szczegółami leasingu, a także wyjaśni nasuwające się wątpliwości. Czy zatem leasingowanie jest atrakcyjną alternatywą?


Dla jakich podmiotów przeznaczony jest leasing?

Oferta leasingowa kierowana jest głównie do firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw oraz do osób prowadzących działalność gospodarczą. Związane jest to w dużej mierze (inaczej niż w przypadku kredytowania) z brakiem konieczności wykazywania przez leasingobiorcę wymaganej przez bank zdolności kredytowej. Większe przedsiębiorstwa doceniają również – oferowane w ramach zawieranej umowy – dodatkowe usługi, takie jak na przykład ubezpieczenie, konserwacja lub serwis przedmiotu leasingu.
W 2010 roku w leasing oddane zostały środki o wartości netto ponad 25 mld zł. Wartym zaznaczenia jest również fakt, iż pojazdy – jako najpopularniejsze przedmioty leasingu – stanowiły ok. 56 proc. ogółu. Maszyny i urządzenia, których dotyczy zaprezentowana w dalszej części artykułu sytuacja, osiągnęły wartość ponad 8 mld zł (1).

Finansowanie rozbudowy parku maszynowego – leasing a kredyt

Wielu przedsiębiorców, którzy chcą modernizować park maszynowy, staje przed dylematem wyboru metody finansowania swoich inwestycji. Dwoma najpopularniejszymi rozwiązaniami wybieranymi przez przedsiębiorstwa są kredyt inwestycyjny lub leasing operacyjny.
Przeglądając oferty kredytów inwestycyjnych banków takich jak BZ WBK, Deutsche Bank czy Multibank zauważamy różnice występujące głównie w stawkach oprocentowania, czasie kredytowania oraz wymaganym okresie działalności firmy. W przypadku Multibanku warunki te są stosunkowo korzystne, ponieważ fundusze mogą zostać przyznane na dość długi okres (do 15 lat w przypadku inwestycji strukturalnych), jak również wymagany okres działalności firmy ogranicza się do dwunastu miesięcy. Aktualna oferta daje nam do dyspozycji możliwość pokrycia przez kredyt 80 proc. wartości netto(2) planowanej inwestycji. Tym samym oznacza to, iż w przypadku zakupu nowej maszyny o wartości 150 tys. zł, kredytobiorca musi początkowo wpłacić ponad 52 tys. zł, jako wkład własny.

Wartość nowej maszyny 150 000 zł
Środki pochodzące z kredytu inwestycyjnego 97 561 zł
Środki własne 52 439 zł

Zaciągnięty kredyt będzie musiał spłacać przez 36 miesięcy, z oprocentowaniem 7,4 proc. w skali roku. Musi jednak pamiętać również o dodatkowych kosztach, które banki w wielu przypadkach starają się zatuszować. Prowizja za przyznanie kredytu oraz rozpatrzenie wniosku wynosi łącznie 3,2 proc. jego wartości, co również powiększa zasób gotówki, którą musi dysponować przedsiębiorca decydujący się na kredyt. Stopień zużycia środka trwałego znajduje swoje odzwierciedlenie w stawce amortyzacji, która dla maszyn – wyłączając zaawansowane maszyny związane z pracami ciężkimi, nabywane głównie przez duże przedsiębiorstwa – wynosi 14 proc. przy założeniu amortyzacji liniowej. Nie należy również pomijać związanego nieodłącznie z prowadzeniem działalności gospodarczej  podatku dochodowego, wynoszącego aktualnie 19 proc.
Poniższa tabela prezentuje symulację finansowania zakupu nowej maszyny o wartości 150 tys. zł, przy wyborze kredytu inwestycyjnego. W prezentowanych obliczeniach została uwzględniona również stawka podatku VAT na poziomie 23 proc.



Ważną pozycją nierozłącznie związaną z finansowaniem inwestycji jest tarcza podatkowa. Termin ten opisuje efekt zmniejszenia obciążeń podatkowych wynikających ze wzrostu kosztów uzyskania przychodu ponoszonych przez przedsiębiorstwo. Łączny realny odpływ gotówki – po uwzględnieniu wpływu tarczy podatkowej – wynosi 196 367 zł. Wartość ta jest stosunkowo wysoka, co w połączeniu z utrudnionym dostępem do tej metody finansowania, zachęca do dokładnego sprawdzenia oferty leasingowej.
Porównując oferty leasingu dostępne dla analogicznego przedmiotu oraz czasu, propozycja Bre Leasing okazuje się najbardziej atrakcyjna. Od przedsiębiorcy wymagana jest wpłata początkowa w wysokości 20 proc. wartości przedmiotu. Oznacza to potrzebę posiadania w momencie podpisywania umowy kwoty 30 tys. zł. Wybierając popularną metodę leasingu operacyjnego, odpisów amortyzacyjnych dokonuje leasingodawca, z tego też powodu nie są one uwzględniane w prezentowanej symulacji. Po zakończeniu okresu leasingu, przedsiębiorca może wykupić omawianą maszynę za 20 proc. jej początkowej wartości. Istnieje również możliwość podjęcia leasingu finansowego, w którym amortyzacja dokonywana jest przez leasingobiorcę, jednak z powodu wymogu uiszczenia całej wartości VAT towaru z góry, na tę formę decydują głównie duże korporacje (ok. 15 proc. zawieranych umów leasingowych).



Powyższe zestawienie, prezentujące przebieg procesu leasingowania, wskazuje na łączny odpływ gotówki po uwzględnieniu tarczy podatkowej na poziomie 148 402 zł. Jest to koszt o ok. 24 proc. niższy, niż w przypadku kredytu inwestycyjnego. Warto również zauważyć, iż wielkość tarczy podatkowej w poszczególnych miesiącach spłacania rat jest wyższa w przypadku leasingu. Oznacza to, iż przewaga tej formy zaznacza się jeszcze silniej w przypadku dłuższych okresów. W tej sytuacji leasingodawcy zmniejszają również opłatę wymaganą do wykupu przedmiotu, co jest dodatkową korzyścią dla przedsiębiorcy.

Rozsądek ponad wszystko

Podejmując decyzję należy jednak pamiętać, iż przewagi leasingowania nad innymi formami finansowania wynikają głównie z korzyści podatkowych. W przypadku niestabilnej pozycji przedsiębiorstwa i istniejącej możliwości poniesienia strat w rozważanych okresach, firma może nie odprowadzać podatku dochodowego. Wtedy też nie obserwujemy działania mechanizmu zwiększającego w kolejnych okresach wielkość tarczy podatkowej, co prowadzi do powstania wyższych kosztów, niż przewidywane. Dodatkowym ograniczeniem jest również minimalny czas trwania leasingu, ustalony jako 40 proc. normatywnego okresu amortyzacji. W przypadku maszyn, dla których stawka amortyzacji wynosi 14 proc., wyznacza on najkrótszy okres trwania umowy na  około 34 miesiące, co w świetle dostępnych na rynku ofert wymusza leasingowanie nie krócej niż trzy lata.
Rosnąca na przestrzeni ostatnich lat popularność leasingu, jako metody finansowania inwestycji, nie powinna dziwić. Mniejsze wymagania formalne (w porównaniu do kredytowania) oraz niższe realne koszty nabycia przedmiotu zachęcają polskich przedsiębiorców do dokładniejszego zapoznania się z ofertą leasingodawców. Trend ten widoczny jest również dzięki instytucjonalnym działaniom organizacji takich jak Związek Polskiego Leasingu. Mają one na celu zmiany prawne ułatwiające rozwój leasingu, jako rodzaju finansowania w Polsce. Z tego powodu, prognozy uwzględniające zapowiadany wzrost inwestycji firm po okresie kryzysu wskazują na ok. 12 proc. wzrost rynku leasingowego w roku 2011. Głównymi czynnikami dynamizującymi ma być finansowanie pojazdów ciężarowych oraz maszyn. Z tego też względu, przedsiębiorstwa planujące modernizację posiadanego parku maszynowego, powinny szczególnie uważnie śledzić zmiany w dostępnych na rynku ofertach firm leasingowych.

Źródło:
1. Na podstawie danych Związku Polskiego Leasingu
2. Wartość bez podatku VAT


nr 3(107)2011


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum