
Polski rynek outsourcingu samochodów służbowych
Polski rynek outsourcingu samochodów służbowych
Przedsiębiorstwa w Polsce – także z sektora MSP – które mają floty samochodowe liczące kilka czy kilkanaście aut, oddają swoje samochody firmom (CFM), które nimi zarządzają. To stosunkowo młody rynek w Polsce, który jednak konsekwentnie rośnie. W sumie na koniec ubiegłego roku 13,8 tys. firm korzystało z outsourcingu floty samochodowej i w sumie było to ponad 132 tys. aut. Rynek urósł o 2 proc., co jest wynikiem dalekim od kilkudziesięcioprocentowych wzrostów, do których branża zdążyła nas przyzwyczaić, ale w czasie dekoniunktury wypracowany rezultat trzeba uznać za dobry – wynika z najnowszego raportu wrocławskiego Instytutu Keralla Research.
Rynek z perspektywy flot i klienta
Rynek outsourcingu samochodów służbowych w 2010 r. zanotował 2-proc. wzrost w wolumenie (liczbie pojazdów) przy niewielkim 0,2-procentowym spadku liczby klientów rok do roku. Gracze obsługujący najbardziej przywiązany do outsourcingu pojazdów i najstabilniejszy fragment rynku ubiegły rok zakończyli bez kłopotów. Słabsza koniunktura dotknęła głównie firmy CFM z przewagą w portfelu flot kilkudziesięciu pojazdów, głównie z wykupioną opcją wyłącznego zarządzania lub najmu. Redukcje flot ograniczały się przeważnie do 200-500 pojazdów.
Bezapelacyjnie wygranymi rynku CFM w 2010 r. byli: Lease Plan Fleet Management, Arval i Bankowy Fundusz Leasingowy. Spółki powiększyły stan flot o grubo ponad 2 tys. każda. Także BRE Leasing i ING Car Lease w tym samym czasie pozyskały aż po tysiąc samochodów więcej. Wśród 42 oferentów objętych badaniem, którzy stanowią 98 proc. rynku w wolumenie i obsługują łącznie 132 822 pojazdy, wzrost obsługiwanych flot odnotowały łącznie 23 firmy, a spadek 11.


Struktura portfela usług
Wśród 13 885 klientów wydatkujących na outsourcing firmowej floty dominowali posiadacze wariantu full service leasing. Dostawcy pozyskali na tę usługę aż 6632 firmy. Liczba aut użytkowanych w 2010 r. w klasycznym FSL w firmach przekroczyła sto tysięcy, co daje 4-proc. wzrost r/r (100 116 wobec 96 073 w 2009). Nasycenie usługą wyniosło 75 proc.
Wzrosła także popularność wynajmu niepełno obsługowego, tj. leasingu + serwisu, którego aktywnym promotorem w Polsce jest Masterlease, a głównym odbiorcą small biznes. Na koniec ub.r. jeździło w tej formie 14 287 samochodów służbowych, czyli 12 proc. więcej, niż w 2009. Produkt zyskał zaufanie 6 110 przedsiębiorstw. Biorąc pod uwagę fakt, że MSP w Polsce to ok. 2,1 mln firm, potencjał na ten rodzaj usług jest najwyższy.
Utrzymała się jednocześnie tendencja spadkowa na kontrakty wyłącznego zarządzania flotą. Firmy zarządzały w 2010 r. niewiele ponad 15 tysiącami samochodów, a udział samego zarządzania w portfelu produktów skurczył się do 12 proc.
Także usługa najmu (dzierżawa pojazdu) miała w 2010 r. mniej chętnych, niż rok wcześniej. Na dzierżawę zdecydowało się w sumie 514 klientów, dla których firmy CFM obsługiwały 3 223 samochody.


Rynek z perspektywy oferentów
Masterlease, LeasePlan i Arval – trójka liderów wagi ciężkiej polskiego rynku CFM na co dzień opiekują się blisko 50-tysięczną flotą aut służbowych, co stanowi 36 proc. rynku. Najliczniejszą grupę – 19 997 aut – ma w opiece Masterlease, następnie LeasePlan 15 335 i Arval 13 096.

Dealerzy pracujący na wynik programu Toyota Corpo Cars Managmentent (łącznie dwanaście spółek) w 2010 r. – mimo utraty części kontraktów na fali cięcia kosztów w firmach – utrzymali wysoki, 8-procentowy udział w rynku i obsługują ponad 11 tys. samochodów służbowych.
Wśród firm wagi średniej (floty poniżej 5 tys. aut), na które przypada 44 tys. pojazdów i blisko 30 oferentów, kluczowi gracze rynku to BusinessLease Poland, zarządzający flotą 3 739, Bankowy Fundusz Leasingowy – 3 729 pojazdów, Volkswagen Leasing Polska – 3 298 pojazdów i spółka Express, która zakontraktowała 3 259 pojazdów. Także firma Nivette Fleet Management, posiadająca 2 540 pojazdów w obsłudze, zwiększyła rozmiar obsługiwanej floty.
Hertz Lease w 2010 r. obsługiwał 2 585 samochodów. Z dobrymi efektami walczą o rynek także młodsze spółki CFM, które zaczynały bój o klienta i intensyfikowały sprzedaż w bardzo ciężkim okresie 2008-2009, kiedy o przetrwanie i utrzymanie na rynku walczyła niejedna firma. KBC Autolease, po zaledwie trzech latach działalności w tym sektorze, obsługuje już 2 098 samochodów, a spółka Athlon ma już w obsłudze 1 522 pojazdy.
Usługę full service leasing oferuje w Polsce ok. 48 dostawców. Badaniem obejmujemy 42 podmioty, z których część przekazuje informacje z zastrzeżeniem utajnienia nazwy (kategoria pozostali).


Zrzeszenia i dealerskie programy fleet management
Firmy zrzeszone w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) obsługują łącznie ponad 84 tys. samochodów w różnych formach wynajmu, co stanowi już 63 proc. pokrycia w krajowym rynku. Wzrost wypracowany tylko przez firmy zrzeszone wyniósł 16 proc. r/r.
Największe floty członków PZWLP obsługiwane są przez LeasePlan, Arval i ING Car Lease. Znaczący przyrost uzyskał zespół ALD Automotive Polska – ponad 900 aut więcej r/r i spółka Carefleet, której flota liczy już blisko 7 tys. aut.
W programie zarządzania flotą, oferowanym przez Toyotę w ramach programu TCCM, uczestniczy blisko 400 firm-klientów. Wśród dealerów Toyoty promujących management flot, najaktywniej działają Corpo Flota (3 769), Toyota Marki (3 459), Auto Podlasie (1 348) i Carolina (1 137). Tylko te trzy spółki mają klientów, którzy zarządzają blisko 10 tysiącami samochodów. W całym programie jeździ 11 289 samochodów.



Pojedyncze największe floty
Największe floty w Polsce obsługiwane w formie FSL mają spółki: Transpost (1 926 pojazdów), Masterlease (896 pojazdów) oraz BRE Leasing (886) i Bankowy Fundusz Leasingowy (857). Floty mniejsze, pojedyncze, poniżej 800 samochodów obsługują m.in. ING Car Lease (760), Carefleet (620), KBC Autolease (484), Athlon (415) czy BusinessLease (479).
W wynajmie niepełnoobsługowym największą krajową flotę ma Toyota Marki Management – 856 samochodów, następnie Masterlease 460 i Volkswagen 446 pojazdów. W samym zarządzaniu prym także wiedzie Toyota Marki (1170).
Największą flotę w najmie także posiada Toyota Marki – 687 samochodów, następnie Toyota Auto Podlasie – 120 pojazdów i Carefleet mający 50 pojazdów w tej usłudze.




Przyjęte definicje do statystyk w badaniu agencji badawczej KerallaResearch
Full service leasing (FSL)
Definicja: leasingowanie pojazdów z ryzykiem wartości końcowej pojazdów i serwisu po stronie dostawcy (leasingodawcy) opłacane przez klienta łącznie z pakietem usług zarządczych, przeważnie zryczałtowanych. Kontrakty pow. 24 m-cy.
Warunki klasyfikacji: klasyfikowanie pojazdów do kategorii FSL może nastąpić, jeśli łącznie klient ma w kontrakcie: Finansowanie floty poprzez umowę leasingu operacyjnego, najmu, dzierżawy. Ryzyko wartości rezydualnej po stronie finansującego (dostawcy). Czas trwania umowy: minimum 24 m-ce. Przynajmniej trzy usługi pozafinansowe (w tym zawsze serwis mechaniczny).
Leasing z serwisem (niepełnoobsługowy)
Definicja: Kontrakty minimum 24 m-ce z ryzykiem wartości końcowej pojazdu po stronie korzystającego (klienta).
Warunki klasyfikacji: klasyfikowanie pojazdów do kategorii leasing&serwis może nastąpić, jeśli łącznie klient ma w kontrakcie: Finansowanie floty poprzez umowę leasingu operacyjnego, najmu, dzierżawy lub leasingu finansowego. Ryzyko po stronie korzystającego (klienta).
Czas trwania umowy: minimum 24 m-ce. Przynajmniej dwie usługi, bez wymogu serwisu mechanicznego.
Wyłączne zarządzanie
Definicja: zarządzanie samochodami na rzecz klienta, bez leasingu (zarządzanie dostawcami, opieka nad serwisowaniem aut, koordynacja wymiany opon, przeważnie likwidacja szkód, etc.).
Warunki klasyfikacji: Brak finansowania floty klienta przez firmę zarządzającą flotą. Umowa na zarządzanie flotą zawarta na minimum sześć miesięcy. Dowolna liczba usług z listy usług pozafinansowych.
Najem
Definicja: następuje wraz z przekazaniem do użytkowania pojazdu na okres od 6 do 24 m-cy.
Warunki klasyfikacji: Podatkowo nie jest kwalifikowany, jako leasing operacyjny, ale jako najem, dzierżawa. Nie jest to usługa rent a car.
Zawiera opiekę serwisową, administrowanie pojazdami, ubezpieczenie, przejmowanie ryzyka wartości rezydualnej
Instytut Keralla Research od ponad pięciu lat monitoruje rynek outsourcingu flot służbowych w Polsce tzw. rynek CFM. Badanie jest prowadzone dwa razy w roku i pokazuje stan polskiej branży CFM na koniec roku i po pierwszych sześciu miesiącach. Podsumowanie rynku oparto na danych przekazanych przez firmy Car Fleet Management. Wyniki przekazało 42 dostawców, z czego część z zastrzeżeniem anonimowości (bez prezentacji nazwy firmy).
Autorka: analityk rynkowy wrocławskiego Instytutu Keralla Reserach
izabella.mlynarczyk@keralla.pl
WWW.keralla.pl
Tel. 71 778 21 35
Rynek outsourcingu samochodów służbowych w 2010 r. zanotował 2-proc. wzrost w wolumenie (liczbie pojazdów) przy niewielkim 0,2-procentowym spadku liczby klientów rok do roku. Gracze obsługujący najbardziej przywiązany do outsourcingu pojazdów i najstabilniejszy fragment rynku ubiegły rok zakończyli bez kłopotów. Słabsza koniunktura dotknęła głównie firmy CFM z przewagą w portfelu flot kilkudziesięciu pojazdów, głównie z wykupioną opcją wyłącznego zarządzania lub najmu. Redukcje flot ograniczały się przeważnie do 200-500 pojazdów.
Bezapelacyjnie wygranymi rynku CFM w 2010 r. byli: Lease Plan Fleet Management, Arval i Bankowy Fundusz Leasingowy. Spółki powiększyły stan flot o grubo ponad 2 tys. każda. Także BRE Leasing i ING Car Lease w tym samym czasie pozyskały aż po tysiąc samochodów więcej. Wśród 42 oferentów objętych badaniem, którzy stanowią 98 proc. rynku w wolumenie i obsługują łącznie 132 822 pojazdy, wzrost obsługiwanych flot odnotowały łącznie 23 firmy, a spadek 11.


Struktura portfela usług
Wśród 13 885 klientów wydatkujących na outsourcing firmowej floty dominowali posiadacze wariantu full service leasing. Dostawcy pozyskali na tę usługę aż 6632 firmy. Liczba aut użytkowanych w 2010 r. w klasycznym FSL w firmach przekroczyła sto tysięcy, co daje 4-proc. wzrost r/r (100 116 wobec 96 073 w 2009). Nasycenie usługą wyniosło 75 proc.
Wzrosła także popularność wynajmu niepełno obsługowego, tj. leasingu + serwisu, którego aktywnym promotorem w Polsce jest Masterlease, a głównym odbiorcą small biznes. Na koniec ub.r. jeździło w tej formie 14 287 samochodów służbowych, czyli 12 proc. więcej, niż w 2009. Produkt zyskał zaufanie 6 110 przedsiębiorstw. Biorąc pod uwagę fakt, że MSP w Polsce to ok. 2,1 mln firm, potencjał na ten rodzaj usług jest najwyższy.
Utrzymała się jednocześnie tendencja spadkowa na kontrakty wyłącznego zarządzania flotą. Firmy zarządzały w 2010 r. niewiele ponad 15 tysiącami samochodów, a udział samego zarządzania w portfelu produktów skurczył się do 12 proc.
Także usługa najmu (dzierżawa pojazdu) miała w 2010 r. mniej chętnych, niż rok wcześniej. Na dzierżawę zdecydowało się w sumie 514 klientów, dla których firmy CFM obsługiwały 3 223 samochody.


Rynek z perspektywy oferentów
Masterlease, LeasePlan i Arval – trójka liderów wagi ciężkiej polskiego rynku CFM na co dzień opiekują się blisko 50-tysięczną flotą aut służbowych, co stanowi 36 proc. rynku. Najliczniejszą grupę – 19 997 aut – ma w opiece Masterlease, następnie LeasePlan 15 335 i Arval 13 096.

Dealerzy pracujący na wynik programu Toyota Corpo Cars Managmentent (łącznie dwanaście spółek) w 2010 r. – mimo utraty części kontraktów na fali cięcia kosztów w firmach – utrzymali wysoki, 8-procentowy udział w rynku i obsługują ponad 11 tys. samochodów służbowych.
Wśród firm wagi średniej (floty poniżej 5 tys. aut), na które przypada 44 tys. pojazdów i blisko 30 oferentów, kluczowi gracze rynku to BusinessLease Poland, zarządzający flotą 3 739, Bankowy Fundusz Leasingowy – 3 729 pojazdów, Volkswagen Leasing Polska – 3 298 pojazdów i spółka Express, która zakontraktowała 3 259 pojazdów. Także firma Nivette Fleet Management, posiadająca 2 540 pojazdów w obsłudze, zwiększyła rozmiar obsługiwanej floty.
Hertz Lease w 2010 r. obsługiwał 2 585 samochodów. Z dobrymi efektami walczą o rynek także młodsze spółki CFM, które zaczynały bój o klienta i intensyfikowały sprzedaż w bardzo ciężkim okresie 2008-2009, kiedy o przetrwanie i utrzymanie na rynku walczyła niejedna firma. KBC Autolease, po zaledwie trzech latach działalności w tym sektorze, obsługuje już 2 098 samochodów, a spółka Athlon ma już w obsłudze 1 522 pojazdy.
Usługę full service leasing oferuje w Polsce ok. 48 dostawców. Badaniem obejmujemy 42 podmioty, z których część przekazuje informacje z zastrzeżeniem utajnienia nazwy (kategoria pozostali).


Zrzeszenia i dealerskie programy fleet management
Firmy zrzeszone w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) obsługują łącznie ponad 84 tys. samochodów w różnych formach wynajmu, co stanowi już 63 proc. pokrycia w krajowym rynku. Wzrost wypracowany tylko przez firmy zrzeszone wyniósł 16 proc. r/r.
Największe floty członków PZWLP obsługiwane są przez LeasePlan, Arval i ING Car Lease. Znaczący przyrost uzyskał zespół ALD Automotive Polska – ponad 900 aut więcej r/r i spółka Carefleet, której flota liczy już blisko 7 tys. aut.
W programie zarządzania flotą, oferowanym przez Toyotę w ramach programu TCCM, uczestniczy blisko 400 firm-klientów. Wśród dealerów Toyoty promujących management flot, najaktywniej działają Corpo Flota (3 769), Toyota Marki (3 459), Auto Podlasie (1 348) i Carolina (1 137). Tylko te trzy spółki mają klientów, którzy zarządzają blisko 10 tysiącami samochodów. W całym programie jeździ 11 289 samochodów.



Pojedyncze największe floty
Największe floty w Polsce obsługiwane w formie FSL mają spółki: Transpost (1 926 pojazdów), Masterlease (896 pojazdów) oraz BRE Leasing (886) i Bankowy Fundusz Leasingowy (857). Floty mniejsze, pojedyncze, poniżej 800 samochodów obsługują m.in. ING Car Lease (760), Carefleet (620), KBC Autolease (484), Athlon (415) czy BusinessLease (479).
W wynajmie niepełnoobsługowym największą krajową flotę ma Toyota Marki Management – 856 samochodów, następnie Masterlease 460 i Volkswagen 446 pojazdów. W samym zarządzaniu prym także wiedzie Toyota Marki (1170).
Największą flotę w najmie także posiada Toyota Marki – 687 samochodów, następnie Toyota Auto Podlasie – 120 pojazdów i Carefleet mający 50 pojazdów w tej usłudze.




Przyjęte definicje do statystyk w badaniu agencji badawczej KerallaResearch
Full service leasing (FSL)
Definicja: leasingowanie pojazdów z ryzykiem wartości końcowej pojazdów i serwisu po stronie dostawcy (leasingodawcy) opłacane przez klienta łącznie z pakietem usług zarządczych, przeważnie zryczałtowanych. Kontrakty pow. 24 m-cy.
Warunki klasyfikacji: klasyfikowanie pojazdów do kategorii FSL może nastąpić, jeśli łącznie klient ma w kontrakcie: Finansowanie floty poprzez umowę leasingu operacyjnego, najmu, dzierżawy. Ryzyko wartości rezydualnej po stronie finansującego (dostawcy). Czas trwania umowy: minimum 24 m-ce. Przynajmniej trzy usługi pozafinansowe (w tym zawsze serwis mechaniczny).
Leasing z serwisem (niepełnoobsługowy)
Definicja: Kontrakty minimum 24 m-ce z ryzykiem wartości końcowej pojazdu po stronie korzystającego (klienta).
Warunki klasyfikacji: klasyfikowanie pojazdów do kategorii leasing&serwis może nastąpić, jeśli łącznie klient ma w kontrakcie: Finansowanie floty poprzez umowę leasingu operacyjnego, najmu, dzierżawy lub leasingu finansowego. Ryzyko po stronie korzystającego (klienta).
Czas trwania umowy: minimum 24 m-ce. Przynajmniej dwie usługi, bez wymogu serwisu mechanicznego.
Wyłączne zarządzanie
Definicja: zarządzanie samochodami na rzecz klienta, bez leasingu (zarządzanie dostawcami, opieka nad serwisowaniem aut, koordynacja wymiany opon, przeważnie likwidacja szkód, etc.).
Warunki klasyfikacji: Brak finansowania floty klienta przez firmę zarządzającą flotą. Umowa na zarządzanie flotą zawarta na minimum sześć miesięcy. Dowolna liczba usług z listy usług pozafinansowych.
Najem
Definicja: następuje wraz z przekazaniem do użytkowania pojazdu na okres od 6 do 24 m-cy.
Warunki klasyfikacji: Podatkowo nie jest kwalifikowany, jako leasing operacyjny, ale jako najem, dzierżawa. Nie jest to usługa rent a car.
Zawiera opiekę serwisową, administrowanie pojazdami, ubezpieczenie, przejmowanie ryzyka wartości rezydualnej
Instytut Keralla Research od ponad pięciu lat monitoruje rynek outsourcingu flot służbowych w Polsce tzw. rynek CFM. Badanie jest prowadzone dwa razy w roku i pokazuje stan polskiej branży CFM na koniec roku i po pierwszych sześciu miesiącach. Podsumowanie rynku oparto na danych przekazanych przez firmy Car Fleet Management. Wyniki przekazało 42 dostawców, z czego część z zastrzeżeniem anonimowości (bez prezentacji nazwy firmy).
Autorka: analityk rynkowy wrocławskiego Instytutu Keralla Reserach
izabella.mlynarczyk@keralla.pl
WWW.keralla.pl
Tel. 71 778 21 35
nr 5(109)2011 ![]() Zobacz więcej na temat: rynek outsourcingu aut służbowych | rynek outsourcingu samochodów służbowych |