
Internet zmienia oblicze marketingu
E-Marketing
Sieć i jej ewolucja w ciągu kilku ostatnich lat zmieniła obszary aktywności biznesowej oraz postrzeganie możliwości kontaktu z potencjalnym klientem. Nie liczy się już tylko reklama tradycyjna, ta w miejscach ogólnodostępnych, na bilbordach, telebimach, w radio czy telewizji. Nie zastanawiamy się, w jakim czasopiśmie wypromować firmę, produkty czy usługi. To już wiemy! Nauczyliśmy się tego kilka lat temu.
Narzędzia znamy, ale media stale się zmieniają – rosną możliwości, a jednocześnie ewoluują techniki oraz metody reklamy, co można codziennie zauważyć w sieci. Internet w wyjątkowy sposób wpływa na życie wielu z nas, na sposób myślenia, komunikacji oraz podejścia do klienta. Wiemy też, że nadał inne znaczenie potrzebie komunikacji, która jest kluczowym czynnikiem sukcesu na rynku. Obserwujemy niespotykane wcześniej zbliżenie i przenikanie się zarówno potrzeb, jak również oczekiwań konsumentów oczekujących na otwartą komunikację z przedstawicielami firm oraz partnerskiego traktowania mającego na celu wpływ na kształt produktów i usług. Wymusiło to realną zmianę podejścia nie tylko do komunikacji, ale przede wszystkim do public relations oraz stosowania nowych form marketingu – tzw. marketingu internetowego.
Nowe oblicze e-marketingu
Marketing internetowy obecnie, to nie ten sam e-marketing, który miał miejsce w latach 90., w czasie dynamicznego rozwoju Internetu oraz technologii z nim związanych. Kiedyś reklama przybierała formy mailingu oraz bannerów wyświetlanych zarówno w przeglądarkach internetowych, jak i na wszystkich innych stronach, na których spodziewany był większy ruch użytkowników sieci oraz możliwość dotarcia do potencjalnego klienta. Algorytmy wyszukiwania informacji w sieci dopiero były tworzone, a pierwsze wyszukiwarki mieniły się kolorami bannerów, jak choinki na Święta Bożego Narodzenia. To jednak było nieistotne, biorąc pod uwagę korzyści jakie daje reklama internetowa, czyli możliwość publikowania w dowolnym czasie, możliwość dotarcia do dowolnego miejsca na świecie oraz natychmiastowa reakcja rynku. I właśnie ta cecha reklamy w Internecie przetrwała do dzisiaj. Zdążyła jednak ewoluować z korzyścią dla nas.
E-reklama
Skuteczność reklamy zależy przede wszystkim od poprawnego wyboru targetu, dostosowania oferty do potrzeb klienta oraz trafności wyboru miejsca reklamowego. E-reklama daje nam tę możliwość – możemy nie tylko wybrać, do kogo kierujemy przekaz, ale także gdzie będzie publikowany, w jakiej formie oraz kto go odczyta. Pomocne przy tym stają się narzędzia, które dostarczają serwisy oraz wyszukiwarki internetowe – narzędzia pozwalające dostosować reklamę zarówno do zawartości stron internetowych, jak i wyników wyszukiwania informacji: Google AdSense, Onet Boksy, WP Boksy reklamowe, Yahoo! Search Marketing, Google AdWords. To oczywiście doskonały sposób na zwiększenie widoczności naszego serwisu czy witryny. Zwiększenie – tak, ale nie jest to sposób na zaistnienie w sieci.
Wyszukiwarka ma znaczenie
Reklama internetowa, nawet ta najbardziej skuteczna, nie pomoże nam na długo, jeśli naszej witryny nie będzie można znaleźć za pomocą wyszukiwarek. Dlaczego? Na to pytanie jest prosta odpowiedź. Społeczeństwo jest już trochę zmęczone zalewem reklamy, jaki ma miejsce na co dzień: radio, telewizja, telebimy, ulotki, promocje, mailing, bannery reklamowe, szum informacyjny na każdym kroku – to wszystko napędza koniunkturę na oprogramowanie mające na celu usuwanie spamu oraz niechcianych reklam na witrynach internetowych, serwisach oraz w wyszukiwarkach, tak aby wyświetlana treść była wypełniona jedynie oczekiwanymi informacjami.
W walce o pierwsze miejsce
Wszyscy codziennie wyszukujemy miliony informacji – począwszy od aktualnej prognozy pogody, poprzez ceny towarów i usług, po notowania kursów walut czy ceny nieruchomości. Wyszukujemy je wpisując w wyszukiwarce słowa kluczowe. Idealnie byłoby, aby nasza strona znajdowała się w czołówce wyników wyszukiwania – wówczas klient mógłby łatwo do niej dotrzeć. Ale nie wystarczy posiadać stronę, aby to było możliwe. Ważniejsze jest, jak technicznie nasza witryna została wykonana i w jaki sposób umieszczamy na niej treść, bo to właśnie treść decyduje o tym, czy w ogóle nasza strona będzie widoczna w wyszukiwarkach.
Skuteczne pozycjonowanie
Widoczność to połowa sukcesu. Drugą połową jest miejsce na liście wyników wyszukiwania na interesujące nas słowo kluczowe, czyli na frazę, jaką wpisuje osoba poszukująca informacji. O tę pozycję musimy zadbać stosując szereg czynności i zabiegów kryjących się pod hasłem pozycjonowanie. To właśnie skutecznie przeprowadzone pozycjonowanie daje nam gwarancję polepszenia pozycji naszej witryny w rankingu. To co musimy zrobić zależy w dużej mierze od przeprowadzonego wcześniej audytu strony, który pozwoli nam na dobór odpowiednich metod. Zagadnienia związane z pozycjonowaniem to optymalizacja kodu strony, poprawne uzupełnienie meta tagów, dobór odpowiednich słów kluczowych, poprawa treści zawartych na stronie, zdobywanie odnośników prowadzących do witryny, a także ciągłe dbanie o dobry wizerunek naszej firmy w sieci.
„Czarne” komentarze
Naszymi klientami są użytkownicy Internetu – to właśnie oni wpływają na wzrost sprzedaży naszych produktów i usług, jednak są w pewnym stopniu także zagrożeniem, jeśli są niezadowoleni. To ich opinie, negatywne komentarze i dyskusje potrafią być zagrożeniem dla wizerunku firmy czy produktu i potrafią popsuć działania związane z pozycjonowaniem witryny. Dzieje się tak głównie ze względu na zasadę działania algorytmu wyszukiwarek, które każdą treść traktują z jednakowym priorytetem, nie różnicując informacji negatywnych, ani pozytywnych. Starają się wyświetlić maksimum informacji zgodnych z zapytaniem, dając użytkownikowi kompendium wiedzy na dany temat. Opinie i komentarze najczęściej można znaleźć na forach czy blogach internetowych, portalach społecznościowych, czyli w miejscach skupiających duże grupy osób. Charakter tych miejsc, często uaktualniana treść oraz dyskusje i komentarze innych uczestników sieci sprawiają, że witryny te pojawiają się na wysokich pozycjach wyników wyszukiwania, a wraz z nimi negatywne opinie czy komentarze, które wpływają na nasz wizerunek.
Społecznościowy charakter Internetu
Takie właśnie wady i zalety posiada trend WEB 2.0, pozwalający współuczestniczyć użytkownikom w tworzeniu i publikacji treści w Internecie. Trend ten przyczynił się na przełomie lat do rozwoju blogów oraz portali społecznościowych – nowego miejsca, gdzie skutecznie możemy wykorzystać znane już lub nowe narzędzie marketingowe. Nie możemy o tym zapominać, gdyż to uczestnicy tych portali są naszymi klientami, to oni w głównej mierze wpływają na postrzeganie naszej marki i często wyrażają opinie na forum ogólnym, budując ogromną bazę informacji, z której wszyscy korzystamy.
A co w przyszłości?
Internet ewoluuje, ale informacja, która raz zostanie wprowadzona do sieci będzie w niej krążyła, będzie powielana i czytana przez innych, dlatego powinniśmy zadbać o zbudowanie dobrego wizerunku w sieci.
Co nas czeka w niedalekiej przyszłości? Prawdopodobnie za jakiś czas będziemy świadkami narodzin ery WEB 3.0, pozwalającej na takie przetworzenie informacji zawartych w sieci, aby były one dostępne dla różnych aplikacji, systemów wykorzystujących sztuczną inteligencję, zdolnych rozpoznać nasze zamiary i wyświetlić wyselekcjonowane odpowiedzi, czy też narzędzi pozwalających na automatyczne generowanie treści na podstawie wiedzy zawartej w sieci. Część pomysłów już jest realizowana, jednak jak bardzo wpłynie to na działania marketingowe w sieci, tego nie wiemy.
Piotr Misztal, Trener cyklu szkoleniowego „Marketing Internetowy”
Nowe oblicze e-marketingu
Marketing internetowy obecnie, to nie ten sam e-marketing, który miał miejsce w latach 90., w czasie dynamicznego rozwoju Internetu oraz technologii z nim związanych. Kiedyś reklama przybierała formy mailingu oraz bannerów wyświetlanych zarówno w przeglądarkach internetowych, jak i na wszystkich innych stronach, na których spodziewany był większy ruch użytkowników sieci oraz możliwość dotarcia do potencjalnego klienta. Algorytmy wyszukiwania informacji w sieci dopiero były tworzone, a pierwsze wyszukiwarki mieniły się kolorami bannerów, jak choinki na Święta Bożego Narodzenia. To jednak było nieistotne, biorąc pod uwagę korzyści jakie daje reklama internetowa, czyli możliwość publikowania w dowolnym czasie, możliwość dotarcia do dowolnego miejsca na świecie oraz natychmiastowa reakcja rynku. I właśnie ta cecha reklamy w Internecie przetrwała do dzisiaj. Zdążyła jednak ewoluować z korzyścią dla nas.
E-reklama
Skuteczność reklamy zależy przede wszystkim od poprawnego wyboru targetu, dostosowania oferty do potrzeb klienta oraz trafności wyboru miejsca reklamowego. E-reklama daje nam tę możliwość – możemy nie tylko wybrać, do kogo kierujemy przekaz, ale także gdzie będzie publikowany, w jakiej formie oraz kto go odczyta. Pomocne przy tym stają się narzędzia, które dostarczają serwisy oraz wyszukiwarki internetowe – narzędzia pozwalające dostosować reklamę zarówno do zawartości stron internetowych, jak i wyników wyszukiwania informacji: Google AdSense, Onet Boksy, WP Boksy reklamowe, Yahoo! Search Marketing, Google AdWords. To oczywiście doskonały sposób na zwiększenie widoczności naszego serwisu czy witryny. Zwiększenie – tak, ale nie jest to sposób na zaistnienie w sieci.
Wyszukiwarka ma znaczenie
Reklama internetowa, nawet ta najbardziej skuteczna, nie pomoże nam na długo, jeśli naszej witryny nie będzie można znaleźć za pomocą wyszukiwarek. Dlaczego? Na to pytanie jest prosta odpowiedź. Społeczeństwo jest już trochę zmęczone zalewem reklamy, jaki ma miejsce na co dzień: radio, telewizja, telebimy, ulotki, promocje, mailing, bannery reklamowe, szum informacyjny na każdym kroku – to wszystko napędza koniunkturę na oprogramowanie mające na celu usuwanie spamu oraz niechcianych reklam na witrynach internetowych, serwisach oraz w wyszukiwarkach, tak aby wyświetlana treść była wypełniona jedynie oczekiwanymi informacjami.
W walce o pierwsze miejsce
Wszyscy codziennie wyszukujemy miliony informacji – począwszy od aktualnej prognozy pogody, poprzez ceny towarów i usług, po notowania kursów walut czy ceny nieruchomości. Wyszukujemy je wpisując w wyszukiwarce słowa kluczowe. Idealnie byłoby, aby nasza strona znajdowała się w czołówce wyników wyszukiwania – wówczas klient mógłby łatwo do niej dotrzeć. Ale nie wystarczy posiadać stronę, aby to było możliwe. Ważniejsze jest, jak technicznie nasza witryna została wykonana i w jaki sposób umieszczamy na niej treść, bo to właśnie treść decyduje o tym, czy w ogóle nasza strona będzie widoczna w wyszukiwarkach.
Skuteczne pozycjonowanie
Widoczność to połowa sukcesu. Drugą połową jest miejsce na liście wyników wyszukiwania na interesujące nas słowo kluczowe, czyli na frazę, jaką wpisuje osoba poszukująca informacji. O tę pozycję musimy zadbać stosując szereg czynności i zabiegów kryjących się pod hasłem pozycjonowanie. To właśnie skutecznie przeprowadzone pozycjonowanie daje nam gwarancję polepszenia pozycji naszej witryny w rankingu. To co musimy zrobić zależy w dużej mierze od przeprowadzonego wcześniej audytu strony, który pozwoli nam na dobór odpowiednich metod. Zagadnienia związane z pozycjonowaniem to optymalizacja kodu strony, poprawne uzupełnienie meta tagów, dobór odpowiednich słów kluczowych, poprawa treści zawartych na stronie, zdobywanie odnośników prowadzących do witryny, a także ciągłe dbanie o dobry wizerunek naszej firmy w sieci.
„Czarne” komentarze
Naszymi klientami są użytkownicy Internetu – to właśnie oni wpływają na wzrost sprzedaży naszych produktów i usług, jednak są w pewnym stopniu także zagrożeniem, jeśli są niezadowoleni. To ich opinie, negatywne komentarze i dyskusje potrafią być zagrożeniem dla wizerunku firmy czy produktu i potrafią popsuć działania związane z pozycjonowaniem witryny. Dzieje się tak głównie ze względu na zasadę działania algorytmu wyszukiwarek, które każdą treść traktują z jednakowym priorytetem, nie różnicując informacji negatywnych, ani pozytywnych. Starają się wyświetlić maksimum informacji zgodnych z zapytaniem, dając użytkownikowi kompendium wiedzy na dany temat. Opinie i komentarze najczęściej można znaleźć na forach czy blogach internetowych, portalach społecznościowych, czyli w miejscach skupiających duże grupy osób. Charakter tych miejsc, często uaktualniana treść oraz dyskusje i komentarze innych uczestników sieci sprawiają, że witryny te pojawiają się na wysokich pozycjach wyników wyszukiwania, a wraz z nimi negatywne opinie czy komentarze, które wpływają na nasz wizerunek.
Społecznościowy charakter Internetu
Takie właśnie wady i zalety posiada trend WEB 2.0, pozwalający współuczestniczyć użytkownikom w tworzeniu i publikacji treści w Internecie. Trend ten przyczynił się na przełomie lat do rozwoju blogów oraz portali społecznościowych – nowego miejsca, gdzie skutecznie możemy wykorzystać znane już lub nowe narzędzie marketingowe. Nie możemy o tym zapominać, gdyż to uczestnicy tych portali są naszymi klientami, to oni w głównej mierze wpływają na postrzeganie naszej marki i często wyrażają opinie na forum ogólnym, budując ogromną bazę informacji, z której wszyscy korzystamy.
A co w przyszłości?
Internet ewoluuje, ale informacja, która raz zostanie wprowadzona do sieci będzie w niej krążyła, będzie powielana i czytana przez innych, dlatego powinniśmy zadbać o zbudowanie dobrego wizerunku w sieci.
Co nas czeka w niedalekiej przyszłości? Prawdopodobnie za jakiś czas będziemy świadkami narodzin ery WEB 3.0, pozwalającej na takie przetworzenie informacji zawartych w sieci, aby były one dostępne dla różnych aplikacji, systemów wykorzystujących sztuczną inteligencję, zdolnych rozpoznać nasze zamiary i wyświetlić wyselekcjonowane odpowiedzi, czy też narzędzi pozwalających na automatyczne generowanie treści na podstawie wiedzy zawartej w sieci. Część pomysłów już jest realizowana, jednak jak bardzo wpłynie to na działania marketingowe w sieci, tego nie wiemy.
Piotr Misztal, Trener cyklu szkoleniowego „Marketing Internetowy”
nr 7(111)2011 ![]() |