Pobudzająca siła motywacji
Motywowanie pracowników
Należy obalić mity pokutujące w opinii zarządzających małymi i średnimi przedsiębiorstwami, że systemy motywacyjne są kosztowne dla firmy, a jedynym skutecznym czynnikiem motywującym jest wynagrodzenie. Te błędy w myśleniu biorą się głównie z niezrozumienia pojęcia motywowanie i nieprecyzyjnego określenia jego zamierzonych efektów.
Przede wszystkim pojęcia motywacja i motywowanie są bardzo często mylone, a ich rozróżnienie jest kwestią niezwykle istotną. Motywacja jest wewnętrzną potrzebą lub jej brakiem do podjęcia działania, zaś motywowanie to wywoływanie lub wyciszanie konkretnych potrzeb.
Motywować, ale jak?
Motywowanie jest zatem narzędziem zarządzania, a jego celem jest modyfikowanie zachowań poprzez wspieranie postaw pożądanych i eliminację tych działań, które z punktu widzenia organizacji mogą być niekorzystne. Czasem tego typu działania wymagają bardzo zaawansowanych technik, a czasem rozwiązań tak prostych, jak zwykła rozmowa.
|
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 9(54)2006 ![]() |
|









