Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Nowy sposób na szybkie i trafne podejmowanie strategicznych decyzji biznesowych >>

Nowy sposób na szybkie i trafne podejmowanie strategicznych decyzji biznesowych

Business Intelligence

Czym jest Business Intelligence (BI)? To innowacyjne podejście do analizy informacji, pojawiających się w toku funkcjonowania przedsiębiorstwa. Innowacyjne, ponieważ umożliwia analizowanie danych pochodzących z wielu źródeł w jednym miejscu, wspierając użytkownika końcowego w szybkim i trafnym podejmowaniu decyzji. BI jest nastawiony na biznes. Rozwiązania z tego obszaru nie koncentrują się na IT, a jedynie wykorzystują narzędzia informatyczne.
Podstawowym użytkownikiem Business Intelligence jest przedstawiciel biznesu, który w oparciu o takie rozwiązanie ma podejmować decyzje, zarówno strategiczne, jak i operacyjne. Będzie nim zatem prezes, ale i pracownik niższego szczebla.
Realnie BI to system informatyczny, a także pakiet pewnych reguł biznesowych, które mają na celu wspieranie procesu zbierania i analizy danych. Na system tego typu składa się zestaw rozwiązań raportowych i analitycznych, których celem jest wspieranie użytkowników w podejmowaniu szybkich decyzji biznesowych, gwarantując jednocześnie wiarygodność gromadzonych informacji.
Każdy szczebel danej organizacji ma możliwość korzystania z takich samych danych, czyli z tzw. jednej wersji prawdy Single Point Of Truth (SPOT), dostępnej dla całej firmy. Dzięki zastosowaniu BI można wyeliminować wszelkiego rodzaju nieścisłości oraz problemy związane z wiarygodnością i kompletnością danych.

Co dla kogo, czyli jakie narzędzie dla jakiego użytkownika?

W zależności od tego, z jakim użytkownikiem ma się do czynienia, można zaoferować mu w ramach budowania rozwiązania BI różne, dedykowane do jego potrzeb narzędzia.
W przypadku osób podejmujących decyzje na poziomie strategicznym, np. reprezentantów zarządu, menedżerów pionów czy działów – zastosowanie znajdują pulpity menedżerskie, karty wskaźników lub mapy interaktywne. Nowoczesne narzędzia BI dają możliwość interakcji. Jeśli konkretny obszar działalności firmy zaczyna zawodzić, wówczas system wspiera użytkowników w podjęciu szybkiej interwencji i umożliwia stworzenie alertu (komunikatu zwrotnego), informującego o powstaniu problemu i jego późniejszym rozwiązaniu. Mogą oni ponadto na bieżąco śledzić postępy prac, bez konieczności poszukiwania i gromadzenia danych na ten temat.
W przypadku użytkownika bardziej analitycznego, zastosowanie znajdą narzędzia statystyczne, dzięki którym osoba może sama drążyć dane i dochodzić przyczyn danej informacji. Jeśli np. poziom sprzedaży spada lub jest inny niż prognozowano, BI pomoże w określanie powodu danego stanu rzeczy. System prezentuje, czy jest to faktycznie sprzedaż czy np. konsekwencja innego zabiegu, być może księgowego.
Trzecim typem użytkowników rozwiązań klasy Business Intelligence są użytkownicy operacyjni, którzy mogą je wykorzystywać do swojej codziennej pracy. Będzie to np. handlowiec, który na podstawie danych wie, z jakim klientem ma się skontaktować, jaki produkt mu zaproponować, lub może właściwie alokować zasoby przedsiębiorstwa.

BI krok po kroku

O potrzebie wdrożenia rozwiązań Business Intelligence zadecydowało kilka czynników. Przede wszystkim wielość źródeł informacji. Standardem są obecnie systemy księgowe, systemy ERP, CRM i inne dedykowane wdrożone w firmach na potrzeby ich bieżącego funkcjonowania. Jeśli następuje jej rozwój lub np. połączenie z innym podmiotem, nagle okazuje się, że pracownicy zamiast koncentrować się na osiąganiu pożądanych zysków, generują koszty związane z analizą wielości danych w celu wyciągnięcia niekiedy najprostszych informacji i wniosków. Business Intelligence jest odpowiedzią na taki stan rzeczy.
Fundamentalnym krokiem w procesie budowania pełnego systemu BI jest stworzenie centralnej hurtowni danych, która będzie koncentrowała i agregowała dane z wielu źródeł. Jej zadaniem jest także ich oczyszczenie, dzięki czemu zgromadzone i przetworzone informacje będą wiarygodnym źródłem wiedzy nt. sytuacji firmy dla wszystkich pracowników.
W dalszej kolejności wdraża się systemy analityczno-raportowe, których podstawowym zadaniem jest przedstawianie informacji z danego obszaru biznesowego w czytelny i łatwy sposób, dedykowanych konkretnemu użytkownikowi w tym momencie, w którym tego potrzebuje.
Warto zaznaczyć, iż w dzisiejszych rozwiązaniach BI to informacja szuka nas, a nie my informacji. Wraz z postępem w zakresie nowych technologii, wykorzystywane są w tym przypadku takie udogodnienia jak powiadomienia SMS lub w postaci subskrypcji drogą mailową. Warto zaznaczyć, że rozwiązań BI nie wdraża się jedynie dla samej idei ich posiadania. Business Intelliegnce to inwestycja, a nie koszt. Kluczowe jest zatem określenie, na jakie pytania biznesowe w przypadku danej firmy system ma odpowiadać. Rozwiązania BI wdraża się filarowo. Najczęściej punktem wyjścia jest sprzedaż, czyli analiza jej odbiorców i czynników kumulujących się wokół niej. W dalszym kroku analizie podlega część kosztowa firmy, zatem szukanie przyczyn konkretnych wydatków, ich celowości i optymalności cenowej. Dzięki BI można określić, czy ponoszone koszty przekładają się na zyski, czy jest to strona inwestycyjna czy operacyjna przedsiębiorstwa.
W dalej kolejności obszarem podlegającym analizie jest obszar customer relationship management (CRM). Przedsiębiorstwo nie będzie miało problemu z określeniem, kim są jego klienci, jeśli grupa jest stosunkowo wąska. Jednak w przypadku setek tysięcy klientów określenie pewnych wzorców i prawidłowości okazać się może nadzwyczaj skomplikowanym procesem. Po raz kolejny odpowiedzią na taką potrzebę jest rozwiązanie BI. System pozwala w sposób systematyczny określać np. migrację klientów, precyzuje, kim byli klienci firmy rok temu, a kim są obecnie i kim będą w przyszłości. Dzięki temu firma może segmentować klientów, a tym samym zaoferować im dedykowane produkty dostosowane do ich aktualnych potrzeb.
Bardzo często przedsiębiorstwa decydują się także na wykonanie analizy i konsolidacji finansowej w oparciu o system BI. Kluczem jest szybki dostęp do strategicznych raportów i wskaźników przedsiębiorstwa, czyli np. rachunek zysków i strat, bilans czy przepływy finansowe, co jest szczególnie istotne w przypadku grup kapitałowych oraz rozproszonych geograficznie i złożonych organizacji, działających na wielu obszarach gospodarki.

BI, jako wsparcie w szybkim podejmowaniu trafnych decyzji

Podsumowując. Wdrażając rozwiązanie BI wybieramy najpierw jeden lub dwa obszary, które są najbardziej kluczowe i pozwalają odpowiedzieć na najbardziej pożądane, a dopiero później kolejne obszary funkcjonowania firmy. Z praktyki wynika, że najczęściej analizowanymi obszarami są sprzedaż i klienci (CRM), w dalszej kolejności są analizy czysto finansowe, logistyczno-magazynowe i inne dedykowane do potrzeb danego biznesu. Jednak wszystko zależy od specyfiki branży, w której działa przedsiębiorstwo. Jeśli mamy do czynienia np. z firmą świadczącą usługi medyczne, najważniejsza będzie analiza wydajności i dostępności, a zatem liczba wizyt odbytych, odwołanych, dostępność specjalistów, itp.
ITMAGINATION na bazie wieloletniego doświadczenia wypracował metodykę, zgodnie z którą, jeśli klient nie jest w stanie precyzyjnie określić swoich potrzeb, prace rozpoczynają się od analizy poszczególnych filarów jego działalności. Dopiero w dalszej kolejności podejmowana jest decyzja, które z tych obszarów są kluczowe i zgodnie z nimi opracowywane są kolejne elementy rozwiązania BI. Dzięki temu koszt (TCO) jest stosunkowo niski, z kolei wskaźnik zwrotu na inwestycji (ROI) może być wysoki. Chodzi o takie dobranie zakresu pierwszych iteracji wdrożenia BI, aby ich adopcja przez użytkowników, czyli możliwość efektywnego wykorzystania, nastąpiła jak najszybciej.
Business Intelligence jest metodą na szybkie podejmowanie trafnych decyzji biznesowych. Szybko, gdyż kluczowe dane są dostępne dla użytkownika, w momencie gdy tego potrzebuje, bez potrzeby ich poszukiwania. Informacje opierają się na pewnych wskaźnikach, które można następnie drążyć. Dane, zarówno szczegółowe, jak i zagregowane, gromadzone są wielokrotnie w czasie rzeczywistym (przetwarzanie strumieniowe), a następnie przedstawiane użytkownikowi w najbardziej czytelnej formie. Zastosowanie znajdują tu obrazy graficzne, zgodnie z zasadą jeden obraz milion słów, np. w postaci mapy, co jest znacznie bardziej efektywne niż forma tabelaryczna. Dane można także zestawiać w dowolnej wielowymiarowej konfiguracji.
Business Intelligence wspiera podejmowanie trafnych decyzji, gdyż istnieje jedna wersja prawdy (SPOT). Zastosowanie BI daje gwarancje, że każdy ma wiedzę nt. rzeczywistego sposobu funkcjonowania firmy, ponadto system sam może nakreślać pewne trendy, wykrywać odchylenia od normy czy prawidłowości po czasie.

Co zyskuje przedsiębiorstwo?

Wprowadzenie w przedsiębiorstwie rozwiązań BI warunkuje osiągnięcie wielu długofalowych korzyści, zarówno finansowych, jak i operacyjnych. Jako przykład można przytoczyć casus firmy z branży farmaceutycznej, która wprowadziła kompletne rozwiązanie BI dla logistyki. Koszt takiej inwestycji w pierwszym roku wyniósł ok. 50 tys. zł. Problemem, z którym firma borykała się przed wdrożeniem rozwiązania BI były zwroty. Konstrukcja podpisanych umów umożliwiała dystrybutorom, ze względu na specyfikę towarów, ich dokonywanie na koniec roku. Szacowane zwroty były dla przedsiębiorstwa kosztem ok. 200 tys. zł rocznie.
Dzięki wprowadzonemu systemowi pracownicy mogli odpowiednio analizować dane, przygotować się do strategicznej alokacji środków. Na koniec roku ilość zwrotów, już po wdrożeniu rozwiązania BI, wynosiła zero. Firma na bieżąco posiadała bowiem informacje nt. stanów magazynowych dystrybutorów i odpowiednio do nich dokonywała zamówień na kolejne towary. Ilość ta nie była ani przeszacowana, ani niedoszacowana – była po prostu optymalna, dzięki czemu nie odnotowano żadnych zwrotów.
Innym aspektem są korzyści operacyjne. Jeśli przed implementacją hurtowni danych, firma potrzebowała około pięciu dni w miesiącu na opracowanie podsumowania w postaci raportów, a obecnie tylko jeden dzień – zysk w postaci zaoszczędzonego czasu jest niezaprzeczalny. Warto przy tym podkreślić, że opracowywanie raportów w ciągu ww. jednego dnia, po wdrożeniu rozwiązania BI, sprowadza się jedynie do analizowania zgromadzonych danych, ich walidacji i wyciągania wniosków biznesowych. Efektywnie prowadzi to także do oszczędności finansowych, gdyż pracownik odpowiedzialny za tego typu działania w firmie może poświęci czas na inne działania.
Kolejną korzyścią jaką zyskują przedsiębiorstwa po wprowadzeniu rozwiązania BI jest pewność. Niejednokrotnie zdarzają się przypadki, że osoba zajmująca się w firmie raportowaniem, otrzymuje od innych pracowników teoretycznie takie same raporty, ale w praktyce prezentujące zupełnie inne dane. Oparcie danych na rozwiązaniu BI będzie zawsze takie same, będzie występował w nich wspominany już SPOT. Ponadto znacznemu skróceniu ulega czas oczekiwania na kluczowe dla danego działania dane – one są dostępne zawsze, w każdym dowolnie wybranym momencie i nie wymagają zbierania i weryfikowania. Warto także zaznaczyć, że po wdrożeniu systemu nie ma możliwości wycieku informacji.
Istotna jest też kwestia archiwizacji danych. Po wdrożeniu systemu BI menedżerowie mogą dokładnie ocenić, jak firma działała rok temu, a jak prezentuje się obecnie – wiedzą jak firma zmienia się w czasie. Niewątpliwie jest to bardzo merytoryczny wkład w rozwój przedsiębiorstwa. Rozwiązanie BI wskazuje jej przedstawicielom problem i potencjalne przyczyny, umożliwiając znalezienie rozwiązań. Business Intelligence umożliwia szybkie i bezbłędne wychwytywanie wyjątków i trendów funkcjonowania przedsiębiorstwa, a przez to szybkie i efektywnie reagowanie na nie.

Daniel Arak
Business Development Director ITMAGINATION Sp. z o.o.


nr 10(114)2011


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum