Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Sprzedać siebie czy pomysł? >>

Sprzedać siebie czy pomysł?

Skuteczna prezentacja pomysłu przed inwestorem

Dobry pomysł na biznes może być początkiem wielkiego sukcesu. Trzeba jednak pamiętać, że istnieje wiele ważnych elementów, które pomogą go rozwinąć. Kluczowym elementem jest umiejętne zaprezentowanie tego genialnego – jak nam się zapewne wydaje – pomysłu przed inwestorem. Sztuka prezentacji i próba zjednania sobie inwestora to najważniejszy i zarazem najtrudniejszy etap na naszej drodze do sukcesu.
Nie wygłaszaj prezentacji, przedstaw siebie i swój pomysł!

Zainteresowanie Anioła Biznesu swoim pomysłem trzeba zacząć od zainteresowania własną osobą – dokonując inwestycji w pomysł Anioł Biznesu inwestuje bowiem także w ludzi. Na wstępie należy dokonać krótkiej autoprezentacji i omówienia swojej dotychczasowej kariery. Jest to bardzo istotna kwestia, gdyż pierwsze wrażenie okazuj się zawsze najważniejsze. Inwestor musi być przekonany, że stoi przed nim profesjonalista, który doskonale wie, czego chce i w jaki sposób może to osiągnąć. Uwaga! Autoprezentacja nie może być za długa. Twoje wystąpienie przed inwestorem powinno być krótkie, ale treściwe. Powinno składać się z trzech podstawowych części wprowadzenia, przesłania oraz podsumowania. Należy kierować się zasadą 10 – 20 – 30, czyli 10 slajdów – 20 minut – czcionka w rozmiarze 30.
Zazwyczaj na spotkanie z inwestorem i zaprezentowanie mu swojego pomysły masz około 20 minut. Należy ten czas wykorzystać w możliwie najlepszy sposób. W tych 20 minutach musisz zawrzeć najważniejsze informacje o swoim pomyśle ze szczególnym uwzględnieniem innowacyjności, patentów, potencjału projektu, opisu konkurencji oraz skali przedsięwzięcia. Po przedstawieniu projektu podkreśl potrzebę zaistnienia lub zwiększenia jego obecności na rynku. Jednak pamiętaj – nie ujawniaj wszystkich szczegółów. Kluczem do sukcesu jest zainteresowanie inwestora twoim pomysłem. Przedstaw go tak, aby to inwestor chciał dowiedzieć się o tym pomyśle jak najwięcej. Musisz być przygotowany na bardzo szczegółowe pytania, a co najważniejsze – musisz umieć na nie odpowiedzieć.

Najczęstsze błędy – jak ich unikać?

Najczęstszym błędem popełnianym przez pomysłodawców jest myślenie, że inwestor myśli podobnie. Inwestor chce zarobić pieniądze. Musi mieć pewność, że osoba prezentująca swój pomysł jest pewna sukcesu. Nie należy traktować wsparcia finansowego jak sukcesu. To dopiero początek Twojej przygody z biznesem. Musisz pamiętać o tym, że inwestor będzie oczekiwał od ciebie zysku i ciągłego rozwoju waszej firmy. Dlatego już na początku współpracy z inwestorem należy pamiętać, aby jasno sprecyzować zasady waszej współpracy. Pozwoli to uniknąć niedomówień w przyszłości.
Kolejnym błędem popełnianym przez pomysłodawcę jest przekazywanie dużej liczby informacji. Musisz pamiętać, że to Ty jesteś ekspertem, a inwestor nie zawsze ma rzetelną wiedzę na temat pomysłu, który mu przedstawiasz. Mów w sposób jasny i przedstaw konkretne propozycje. Nie stawiaj zbyt wysokich warunków współpracy, gdyż możesz zniechęcić inwestora. Zbytnia pewność siebie w tym przypadku może Cię zgubić.

Mistrz prezentacji gotowy na sukces

Sztuki prezentacji trudno jest się nauczyć, ale nie jest to niemożliwe. Doświadczenie uczyni Cię mistrzem, zatem pamiętaj, aby ćwiczyć wystąpienia przed znajomymi, rodziną, a nawet psem. Pamiętaj przy tym o wszystkich zasadach, których się nauczyłeś. Za każdym razem staraj się położyć nacisk na inny element, nie zapominając o poprzednim. Nie martw się stresem. Każdy – nawet ktoś, kto codziennie występuje i ma za sobą tysiące prezentacji – odczuwa zdenerwowanie. Stres czasem potrafi być tak duży, że zapominamy o tych wszystkich zasadach idealnej prezentacji, których się nauczyliśmy. Jednak pamiętajmy, że przed nami siedzą ludzie – nie maszyny. Rzeczą ludzką jest popełniać błędy, ale najważniejsze jest umieć obrócić je w sukces.

Autorka: Ekspert ds. promocji i szkoleń
Instytut Nauk Ekonomicznych i Społecznych
Emilia Zwiewka z Ponadregionalnej Sieci Aniołów Biznesu – Innowacja podpowie w jaki sposób sprzedać swój pomysł przed  inwestorem i odnieść sukces w biznesie.


nr 12(116)2011


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum