Trendy w motywacji pracowników
Łatwiej zdobyć, trudniej utrzymać
Pracownicy odgrywają decydującą rolę w rozwoju każdego biznesu. Od ich efektywności i wydajności zależy sukces każdego przedsięwzięcia, dlatego pracodawcy powinni dbać o odpowiednią motywację. Na rynku dostępnych jest wiele produktów, które w tym pomagają, wciąż pojawiają się także nowe propozycje. Ważne, aby wybrać te najskuteczniejsze.
Najpopularniejszymi produktami stosowanymi w większości firm prowadzących programy motywacyjne są tradycyjne bony i nowoczesne, dające szerokie możliwości karty podarunkowe.
Coraz częściej jednak pracodawcy sięgają po inne metody motywowania pracowników. Poszukiwanie nowych sposobów budowania lojalności wynika z chęci dopasowania sposobu premiowania do faktycznych potrzeb pracowników. Obecna sytuacja na rynku i wydłużający się czas pracy sprawiają, że coraz więcej firm mających na względzie komfort pracy personelu uświadamia sobie fakt, że odpowiednia dieta i pory posiłków są ważne dla pracowników. Co za tym idzie, rynek usług przedpłaconych odnotowuje rosnące zainteresowanie kartami przeznaczonymi na dofinasowanie posiłków pracowników.
W każdej firmie forma i miejsce spożywania posiłków jest inna. W Polsce tzw. kultura lunchowa – bardzo rozwinięta m.in. w USA i zachodniej Europie – nie jest jeszcze tak popularna. Coraz częściej jednak w czasie przerw śniadaniowych i obiadowych pracownicy korzystają z usług restauracji, kawiarni i barów bistro. Do wielu biur można także zamówić jedzenie przez telefon lub Internet. Na terenie niektórych firm dla pracowników dostępna jest stołówka, a inne przedsiębiorstwa nawiązują współpracę z firmami cateringowymi, które codziennie dostarczają pracownikom zamówione posiłki. Niestety wciąż bardzo popularne jest spożywanie posiłku przy biurku.
Idealnym rozwiązaniem dofinansowania posiłków pracowników bez względu na możliwości organizacyjne i preferencje pracowników są karty przeznaczone na posiłki. To doskonałe narzędzie dla firm poszukujących nowoczesnych rozwiązań i śledzących najnowsze trendy. Co więcej, wprowadzenie kart gwarantuje pracownikom możliwość wyboru posiłku w dowolnym miejscu. Takie karty akceptowane są w kilkudziesięciu tysiącach punktów w całej Polsce. Pracownik dysponujący kartą może dokonywać płatności m.in. w kantynach, barach szybkiej obsługi, pizzeriach, piekarniach, kafeteriach firmowych czy restauracjach. Dzięki czemu sam decyduje, czy otrzymaną kwotę przeznaczy na lunch poza biurem, zamówi danie na wynos czy kupi kanapkę w drodze do pracy. Podobną rolę pełniły do niedawna bony żywieniowe, ale ze względu na ich archaiczny charakter i wąską sieć akceptantów straciły popularność na rzecz kart typu pre-paid.
Poza oczywistymi korzyściami, jakie z karty żywieniowej czerpie jej beneficjent, wprowadzenie takiego rozwiązania oznacza wymierne profity dla firmy. Po pierwsze karty są łatwiejsze w obsłudze niż tradycyjne bony i pomagają zaoszczędzić czas na ich dystrybucji i liczeniu. Wszystkie zamówione karty doładowuje się wykonując tylko jeden przelew i to na różne kwoty. Karty mogą być zasilane wielokrotnie, zatem eliminuje to prawie całkowicie konieczność comiesięcznego wydawania świadczeń pracownikom.
Wartość kart przeznaczonych na posiłki jest zwolniona ze składki ZUS do 190 zł miesięcznie, ponieważ mogą być one realizowane tylko w placówkach gastronomicznych przygotowujących i wydających posiłki w ramach prowadzonej działalności, w placówkach żywienia przyzakładowego, stołówkach i bufetach. To ważna informacja dla firm, które chcą mieć stuprocentową pewność, że organy podatkowe nie zakwestionują systemu dofinansowania posiłków.
Wprowadzenie systemu dofinansowania wyżywienia pracowników opartego na kartach pozwala przedsiębiorstwu zaoszczędzić do kwoty 410,40 zł na jednego pracownika rocznie, w przypadku firmy zatrudniającej kilkaset czy kilka tysięcy osób daje to niebagatelną kwotę oszczędności.
Szczególną uwagę na możliwości, jakie daje system oparty na kartach żywieniowych, powinni zwrócić także pracodawcy, których obowiązkiem jest zapewnienie pracownikom posiłku regeneracyjnego czy profilaktycznego.
Izabela Supeł
Marketing Manager Edenred Polska
www.edenred.pl
Coraz częściej jednak pracodawcy sięgają po inne metody motywowania pracowników. Poszukiwanie nowych sposobów budowania lojalności wynika z chęci dopasowania sposobu premiowania do faktycznych potrzeb pracowników. Obecna sytuacja na rynku i wydłużający się czas pracy sprawiają, że coraz więcej firm mających na względzie komfort pracy personelu uświadamia sobie fakt, że odpowiednia dieta i pory posiłków są ważne dla pracowników. Co za tym idzie, rynek usług przedpłaconych odnotowuje rosnące zainteresowanie kartami przeznaczonymi na dofinasowanie posiłków pracowników.
W każdej firmie forma i miejsce spożywania posiłków jest inna. W Polsce tzw. kultura lunchowa – bardzo rozwinięta m.in. w USA i zachodniej Europie – nie jest jeszcze tak popularna. Coraz częściej jednak w czasie przerw śniadaniowych i obiadowych pracownicy korzystają z usług restauracji, kawiarni i barów bistro. Do wielu biur można także zamówić jedzenie przez telefon lub Internet. Na terenie niektórych firm dla pracowników dostępna jest stołówka, a inne przedsiębiorstwa nawiązują współpracę z firmami cateringowymi, które codziennie dostarczają pracownikom zamówione posiłki. Niestety wciąż bardzo popularne jest spożywanie posiłku przy biurku.
Idealnym rozwiązaniem dofinansowania posiłków pracowników bez względu na możliwości organizacyjne i preferencje pracowników są karty przeznaczone na posiłki. To doskonałe narzędzie dla firm poszukujących nowoczesnych rozwiązań i śledzących najnowsze trendy. Co więcej, wprowadzenie kart gwarantuje pracownikom możliwość wyboru posiłku w dowolnym miejscu. Takie karty akceptowane są w kilkudziesięciu tysiącach punktów w całej Polsce. Pracownik dysponujący kartą może dokonywać płatności m.in. w kantynach, barach szybkiej obsługi, pizzeriach, piekarniach, kafeteriach firmowych czy restauracjach. Dzięki czemu sam decyduje, czy otrzymaną kwotę przeznaczy na lunch poza biurem, zamówi danie na wynos czy kupi kanapkę w drodze do pracy. Podobną rolę pełniły do niedawna bony żywieniowe, ale ze względu na ich archaiczny charakter i wąską sieć akceptantów straciły popularność na rzecz kart typu pre-paid.
Poza oczywistymi korzyściami, jakie z karty żywieniowej czerpie jej beneficjent, wprowadzenie takiego rozwiązania oznacza wymierne profity dla firmy. Po pierwsze karty są łatwiejsze w obsłudze niż tradycyjne bony i pomagają zaoszczędzić czas na ich dystrybucji i liczeniu. Wszystkie zamówione karty doładowuje się wykonując tylko jeden przelew i to na różne kwoty. Karty mogą być zasilane wielokrotnie, zatem eliminuje to prawie całkowicie konieczność comiesięcznego wydawania świadczeń pracownikom.
Wartość kart przeznaczonych na posiłki jest zwolniona ze składki ZUS do 190 zł miesięcznie, ponieważ mogą być one realizowane tylko w placówkach gastronomicznych przygotowujących i wydających posiłki w ramach prowadzonej działalności, w placówkach żywienia przyzakładowego, stołówkach i bufetach. To ważna informacja dla firm, które chcą mieć stuprocentową pewność, że organy podatkowe nie zakwestionują systemu dofinansowania posiłków.
Wprowadzenie systemu dofinansowania wyżywienia pracowników opartego na kartach pozwala przedsiębiorstwu zaoszczędzić do kwoty 410,40 zł na jednego pracownika rocznie, w przypadku firmy zatrudniającej kilkaset czy kilka tysięcy osób daje to niebagatelną kwotę oszczędności.
Szczególną uwagę na możliwości, jakie daje system oparty na kartach żywieniowych, powinni zwrócić także pracodawcy, których obowiązkiem jest zapewnienie pracownikom posiłku regeneracyjnego czy profilaktycznego.
Izabela Supeł
Marketing Manager Edenred Polska
www.edenred.pl
nr 12(116)2011 ![]() |