Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Niewykorzystany potencjał pracy zdalnej >>

Niewykorzystany potencjał pracy zdalnej

System pracy zdalnej

Praca zdalna nie cieszy się w Polsce dużą popularnością. Obawa pracodawców przed utratą kontroli nad pracownikami wciąż hamuje rozwój tego typu zatrudnienia. A przecież obiektywnie rzecz biorąc, ten model zatrudnienia pozwala znakomicie obniżyć koszty działalności i zwiększyć potencjał firmy, praktycznie bez konieczności ponoszenia nakładów inwestycyjnych. Dla firm z sektora MSP oszczędności wiążące się z pracą zdalną są nie do przecenienia.
Praca zdalna wymaga zmiany mentalności pracodawców – sądzę jednak, że w 2012 r. będziemy obserwowali wzrost popularności tego typu zatrudnienia. Niepewna sytuacja ekonomiczna rynków europejskich, stabilne możliwości technologiczne i rosnąca świadomość przedsiębiorców, a przede wszystkim twarda kalkulacja finansowa zysków wpłyną na rozwój zdalnego zatrudnienia w najbliższych latach.
Postęp technologiczny pozwala obecnie każdej firmie, niezależnie od jej położenia i wielkości, zatrudnić zdalnych pracowników – wystarczy szybkie łącze internetowe, komputer, telefon i ciche otoczenie. Istnieje wiele sposobów obsługi zdalnych konsultantów, ale najbardziej efektywny jest scentralizowany, wielofunkcyjny system komunikacji IP, zawierający funkcje kontroli, raportowania i zarządzania personelem niezależne od lokalizacji.

Możliwości technologiczne

Obsługa zdalnych pracowników powinna być nieodłączną częścią platformy komunikacyjnej wykorzystywanej przez przedsiębiorstwo. Scentralizowany system komunikacji IP posiada funkcje kontroli, raportowania i zarządzania personelem niezależne od jego lokalizacji. Mechanizm presence pozwala na monitoring i zarządzanie obecnością użytkownika w czasie rzeczywistym – ustawiając swój status na „dostępny”, „na spotkaniu” lub „na przerwie” pracownik zdalny na bieżąco informuje kolegów i przełożonych w biurze, kiedy można kierować do niego telefony od klientów czy kontrahentów. W rzeczywistości fizyczna lokalizacja pracownika nie musi być ograniczona do jego domu, pod warunkiem przestrzegania pewnych reguł (takich jak ciche środowisko pracy).

Wirtualna wielofunkcyjna komunikacja IP

Wielofunkcyjne systemy komunikacji IP dostarczają też kierownikom i dyrektorom narzędzia do efektywnego zarządzania personelem – niezależnie od fizycznej lokalizacji poszczególnych użytkowników. W przypadku zatrudnienia zdalnych pracowników narzędzia monitorowania jakości, zarządzania personelem, raportów i analiz nabierają jeszcze większego znaczenia, zatem warto upewnić się, że platforma komunikacyjna oferuje takie możliwości.

Najlepsze praktyki

Najlepsze praktyki technologiczne
Obsługa pracowników zdalnych powinna być nieodłączną częścią platformy komunikacyjnej, a nie dodatkową, „dołączaną” do pakietu aplikacją. Fizyczna lokalizacja konsultanta nie musi być ograniczona do jego domu, pod warunkiem przestrzegania pewnych reguł, takich jak ciche środowisko pracy. System komunikacji IP dla obsługi pracowników zdalnych może być wdrożony w modelu tradycyjnym albo udostępniany w hostingu (Communication-as-a-Service). Hosting może być bardzo atrakcyjną formą dla firm z sektora MSP, ponieważ obniża próg inwestycyjny przy zakupie nowego oprogramowania. Zamiast jednorazowego wydatku na licencję, firma płaci miesięczny abonament za wybrane funkcjonalności i daną liczbę użytkowników. W momencie dużej liczby zleceń, może zakupić większy „abonament”, a w okresach spadku aktywności – obniżyć koszty poprzez zmniejszenie wydajności systemu. Maleją również koszty zakupu sprzętu – oprogramowanie zainstalowane jest w centrum danych dostawcy, na jego własnych serwerach, i udostępniane odbiorcom poprzez sieć.
Funkcje zdalnego dostępu i terminale powinny być elastyczne, aby spełniały potrzeby firmy i użytkowników, zapewniając dostęp do tych samych aplikacji i narzędzi, z których korzystają pracownicy biurowi. Bezpieczny dostęp powinien być możliwy z każdego miejsca, o dowolnej porze i za pośrednictwem dowolnego urządzenia końcowego (telefonu domowego, komórkowego, w odległym oddziale, itd.). Można też odwzorować środowisko biurowe poprzez połączenie szerokopasmowe, VPN i terminal SIP (telefon IP lub programowy). Narzędzia dostępu do serwera terminali, oferowane przez firmy takie jak Citrix, mogą zapewnić bezpieczny dostęp i ułatwić wdrożenie działowi IT.
Najlepsze praktyki kadrowe
Aby wybrać pracowników, którzy potrafią pracować niezależnie, są godni zaufania, sami się dyscyplinują i zachowują zasady poufności informacji biznesowej konieczne jest dokładne sprawdzenie kompetencji personelu oraz przeprowadzenie zakrojonych na szeroką skalę testów. Należy ocenić pracowników nie tylko pod kątem potrzebnych umiejętności i zdolności, ale także osobowości. Dla przykładu, osoby towarzyskie mogą nie być najlepszymi kandydatami do samotnej pracy w domu.
Warto wyznaczyć okres próbny, aby sprawdzić, czy nowo zatrudnieni nadają się do pracy zdalnej. Należy określić przejrzyste miary wydajności i poinformować pracowników o wymaganiach względem ich pracy. Jeśli po okresie przystosowawczym obserwujemy brak zadowalających wyników, pracownik powinien mieć możliwość powrotu do pracy w biurze bez ponoszenia konsekwencji finansowych czy dyscyplinarnych. Częstą praktyką jest traktowanie pracy w domu jako nagrody związanej z osiąganymi wynikami oraz układanie harmonogramu pracy zdalnych pracowników według ich wydajności, tak, aby najlepsze godziny przypadały najlepiej pracującym.
Najlepsze praktyki procesowe
Najbardziej oczywistą praktyką procesową jest wyposażenie zdalnych pracowników w narzędzia i zasoby, których potrzebują do prawidłowej realizacji swoich zadań. Narzędzia, które dostępne są dla konsultantów lokalnych, TRZEBA zapewnić również konsultantom zdalnym. Chodzi m.in. o integrację telefonii z technologią komputerową, dostęp do baz wiedzy i inne zasoby, którymi dysponują pracownicy biurowi.
Kierownicy i menedżerowie działu zatrudniającego zdalnych konsultantów muszą mieć wgląd w jego pracę. Raportowanie, rejestrowanie i monitorowanie mają kluczowe znaczenie dla kontroli jakości pracy zdalnej i pomagają przezwyciężyć obiekcje w kwestii tej formy zatrudnienia. Niezbędne są narzędzia, które chronią bezpieczeństwo i poufność informacji, gwarantując, że dane nie wyciekną na zewnątrz z powodu złośliwego oprogramowania.
Dobra komunikacja między osobami pracującymi w domu a ich przełożonymi jest zdecydowanie ważniejsza niż w przypadku pracowników biurowych. Należy zdefiniować formalny proces komunikacji i wdrożyć narzędzia, które ułatwiają bieżący kontakt. Jednym z największych problemów jest poczucie izolacji osób pracujących w domu. W rzeczywistości niektórzy postanawiają wrócić do biura, gdyż praca w domu po prostu im nie pasuje. Adaptacja do nowego środowiska bywa szczególnie trudna dla starszego, bardziej dojrzałego personelu. Aby temu zaradzić, można użyć narzędzi społecznościowych, takich jak czaty internetowe – zarówno towarzyskie (do dyskusji „przy automacie do kawy”), jak i specyficzne dla zespołów, aby podtrzymać zaangażowanie i kontakt między pracownikami. Przy braku osobistych interakcji warto organizować regularne audio- i wideokonferencje. Jeśli to tylko możliwe, trzeba umożliwić zdalnym konsultantom udział w firmowych uroczystościach, albo powiadamiając ich zawczasu, aby mogli przyjechać z wizytą, albo organizując spotkanie zdalne z innymi pracownikami.

Marcin Grygielski, dyrektor regionalny na rynek Europy Środkowej i Wschodniej, Interactive Intelligence


nr 1(117)2012


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum