Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Ryzykowne, ale innowacyjne sposoby przedsiębiorców na walkę z kryzysem >>

Ryzykowne, ale innowacyjne sposoby przedsiębiorców na walkę z kryzysem

Sposoby walki z kryzysem

Eksperci z PKPP Lewiatan prognozują, iż PKB będzie w 2012 r. niższy, niż w 2011 i osiągnie poziom między 3 a 3,5 proc. Przewidują także zahamowanie produkcji, załamanie popytu zagranicznego i postępujący spadek napływu inwestycji zagranicznych. Oczekiwania nie napawają zatem optymizmem, mimo to MSP mają swoje sprawdzone sposoby na walkę z kryzysem i ze spokojem spoglądają w przyszłość.
Większość przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z tego, iż tylko odważne i nowatorskie działania mogą przynieść firmie pożądane skutki oraz wymierne zyski w dobie kryzysu. Innowacyjne przedsięwzięcia, efektywne cięcia wydatków i kreatywność w pozyskiwaniu klienta skutkują nie tylko przetrwaniem na rynku, ale i dobrymi wynikami finansowymi. Jednym z przykładów takiego postępowania jest działalność huty szkła z Krosna – Makory, która – mimo że znajdowała się na skraju upadłości – postawiła na odważne rozwiązania, które pozwoliły jej nie tylko przetrwać, ale znacznie wzmocnić pozycję.

Zakupy i restrukturyzacja

Makora systematycznie inwestuje w nowe rozwiązania, a tym samym zwiększa produkcję, przychody i udział w rynku. Wprowadzamy nowe technologie, nie stosowane dotychczas w Polsce, zatrudniamy znanych w całej Europie projektantów, angażujemy się w nowatorskie projekty, jak założenie Podkarpackiego Funduszu Kapitałowego – komentuje Bogdan Kasprzyk, prezes spółki Makora. Wszystko to sprawia, iż mimo kryzysu nasze wyniki są coraz lepsze i z optymizmem spoglądamy w przyszłość. Dążymy do osiągnięcia pozycji lidera w produkcji ręcznie formowanego szkła ozdobnego w Polsce – dodaje Kasprzyk.
Spółka może być z siebie dumna, gdyż cała branża utonęła w kryzysie, stąd też niewielu przedsiębiorstwom udało się go przetrwać i wyjść na prostą. Od 2008 r. szybko postępowała dekoniunktura, odnotowano duże spadki produkcji, szczególnie w wyrobach rynkowych, sięgających nawet 25 proc. Dochodziło do masowych zwolnień, likwidacji i upadłości hut szkła. Mimo to rok 2011 był dla Makory przełomowy. Firma przetrwała, wyszła na prostą i zwiększyła zyski. Tylko w ub.r. z powodzeniem zrealizowała emisję akcji pozyskując na inwestycje 6,3 mln zł, kupiła Hutę Szkła Tarnowiec, przeprowadziła w niej restrukturyzację, przez co zwiększyła jej przychody w 2011 r. o 50 proc. Jako pierwsza spółka z Podkarpacia zadebiutowała na rynku New Connect. Sukces zawdzięcza ryzykownym i nowatorskim rozwiązaniom wdrożonym w czasach najgorszej zapaści finansowej, jak wprowadzenie do produkcji nowej technologii glass drop, nie stosowanej dotychczas w Polsce. Wszystko to sprawia, iż przedsiębiorstwo się rozwija, zwiększa zyski i długofalowo planuje strategię rozwoju. W perspektywie kilku lat Makora chce wejść na rynek główny GPW i osiągnąć pozycję lidera w zakresie produkcji szkła ręcznie formowanego w Polsce i Europie.

Nowe wypiera stare

Nowatorskie działania w czasach kryzysu przynoszą efekt także dlatego, iż standardowe sposoby i schematy funkcjonowania często zawodzą. Przykładem jest giełda i nagminna panika inwestorów, spowodowana zmienną sytuacją i wielkimi spadkami. Alternatywą okazują się zatem swego rodzaju prywatne giełdy, które od dawna funkcjonują na całym świecie. W Polsce pierwsza tego typu spółka powstała w ub.r., od razu wzbudzając zainteresowanie inwestorów i przedsiębiorców, głównie z uwagi na innowacyjny charakter przedsięwzięcia. Działalność ShareConnect skierowana jest zarówno w stronę właścicieli firm planujących rozwój biznesu wymagający dodatkowych środków, jak również inwestorów, znacząco ułatwiając im znalezienie nowych, atrakcyjnych inwestycji. ShareConnect jest zatem idealnym środkiem dla firm na pozyskanie kapitału w czasach kryzysu ekonomicznego i giełdowego. Tę alternatywną platformę od istniejących obecnie rozwiązań odróżnia fakt, iż dodatkowo dysponuje ona zespołem specjalistów z zakresu rynku kapitałowego, wspierających cały proces sprzedaży i nabywania aktywów. Rozwiązania, które proponujemy zarówno przedsiębiorcom, jak i inwestorom są dla nich optymalne właśnie w czasach kryzysu, gdyż obniżają ryzyko związane z niepewną sytuacją na giełdzie i często zmieniającymi się prognozami – komentuje Kamil Kamiński, prezes ShareConnect. Obserwujemy rosnące zainteresowanie naszą platformą, co oznacza, iż rynek finansowy potrzebuje takich inicjatyw, szczególnie w czasach, gdy inwestorzy i przedsiębiorcy nie do końca potrafią ocenić ryzyko związane z nowymi inwestycjami.

Bezpieczne innowacje

W dobie kryzysu innowacyjność daje możliwości wyróżnienia się spośród konkurentów. Najważniejsze to dostrzeżenie nowych możliwości i implementacja ich w dotychczasowym modelu biznesowym. Tak stało się w przypadku warszawskiej spółki INFOSYSTEMS, która postanowiła rozszerzyć swoją podstawową działalność związaną z branżą poligraficzną o zaawansowane technologicznie rozwiązania bazujące na potencjale Internetu. Dzięki wykorzystaniu posiadanego przez nas know-how i możliwości jakie daje Internet, realizujemy przełomowy projekt, który wzmocni naszą pozycję na rynku IT, czyniąc naszą ofertę jeszcze bardziej konkurencyjną i atrakcyjną dla obecnych oraz potencjalnych klientów – informuje Prezes Zarządu Spółki, Mariusz Sosnowski. Rozwiązanie, nad którym pracują specjaliści INFOSYSTEMS, to portal internetowy służący do kojarzenia zleceniodawców z wykonawcami usług drukarskich. Jego unikalność polega na pełnej automatyzacji procesu zamawiania i wykonywania druku, co pozwoli na znaczne obniżenie kosztów poprzez eliminację konieczności zatrudniania dodatkowych pracowników. INFOSYSTEMS pełni rolę pośrednika, dzięki któremu dana oferta realizowana jest w optymalny sposób – dodaje Sosnowski.
Słuszność poszukiwania recepty na kryzys w innowacjach potwierdza fakt, że projekt Spółki zyskał pozytywną opinię Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, która zdecydowała się na dofinansowanie przedsięwzięcia kwotą niemal 2 mln zł. Pokryje ona połowę budżetu przeznaczonego na stworzenie portalu.
Okazuje się zatem, iż sam kryzys finansowy generuje powstawanie nowych, niestandardowych dotąd rozwiązań i sprzyja kreatywnym pomysłom na rozwój firmy. Stąd też, przedsiębiorcy, którzy mają pomysł na własny biznes nie martwią się negatywnymi prognozami i ze spokojem patrzą w przyszłość. Nawet jeśli zgodnie z przewidywaniami ekspertów z PKPP Lewiatan, Polskę czeka w 2012 r. spowolnienie gospodarcze, to na fali utrzymają się przede wszystkim ci przedsiębiorcy, którzy mają długoterminowe plany rozwojowe, szczegółowo opracowaną strategię i skuteczny pomysł na jej realizację.


nr 2(118)2012


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum