
Zestaw obowiązkowy przedsiębiorcy
RAPORT: Technologie dla MSP
Każdego roku na rynku pojawia się szereg rozwiązań informatycznych, których zadaniem jest usprawnienie funkcjonowania firm z różnych sektorów gospodarki. Sprzęt, oprogramowanie, usługi – w natłoku informacji i dostępnych opcji czasem trudno wyłowić naprawdę wartościowe rozwiązania. Jednak już kilka prostych wskazówek pozwoli skompletować zestaw obowiązkowy dla każdego właściciela firmy.
Polski rynek IT rozwija się bardzo dynamicznie. Zgodnie z prognozami – na koniec 2014 r. ma osiągnąć wartość aż 37 mld zł(1), co oznacza, że już za dwa lata właśnie tyle Polacy wydadzą na rozwiązania informatyczne. Niemały udział w tych wydatkach będą miały firmy z sektora MSP. Każdy przedsiębiorca – niezależnie od tego, czy prowadzi małą firmę budowlaną, zakład fryzjerski czy sklep osiedlowy – potrzebuje wsparcia IT, dzięki któremu może usprawnić działanie firmy i zwiększyć konkurencyjność swojego biznesu.
Komputer – stacjonarny czy przenośny?
Niemal co trzeci kupiony w Polsce komputer to urządzenie przenośne(2). W drugim kwartale 2011 r. nabywców znalazło ponad 420 tys. notebooków i netbooków. Co przekonało przedsiębiorców, aby zrezygnowali z komputerów stacjonarnych? Wydajność procesora, pamięć, karta graficzna, jakość dźwięku – jeszcze do niedawna wyposażenie laptopa w parametry analogiczne do komputera stacjonarnego wiązało się z nieporównywalnie większymi kosztami. Teraz jednak ceny się wyrównały i przy bardzo zbliżonych kosztach możemy korzystać z „peceta” i laptopa tej samej jakości.
Ponadto, na korzyść notebooków przemawia ich mobilność. Możliwość pracy z dowolnego miejsca o każdej porze, to wartość która przekonuje coraz więcej przedsiębiorców. Jest to szczególnie ważne, biorąc pod uwagę fakt, że dostęp do Internetu można uzyskać niemal w każdej kawiarni, w każdym biurowcu czy centrum handlowym. Dzięki urządzeniom mobilnym, takim jak laptop lub smartfon, pracownik może podłączyć się do sieci WWW i pracować zdalnie, nawet podczas podróży służbowej lub oczekując na spotkanie.
Router, switch, okablowanie – czyli jak stworzyć firmową sieć
Internet działający na tzw. kablu, to obecnie rzadki widok w firmach. Warto również pamiętać, że coraz więcej sprzętów to także urządzenia sieciowe. Dlatego, aby pracownicy mieli stały dostęp do sieci WWW, a także mogli korzystać np. z drukarki bez konieczności podłączenia jej bezpośrednio do komputera, konieczne jest odpowiednie zaplanowanie architektury firmowej sieci.
Po pierwsze, ustawmy router w centralnej części biura, aby równomiernie dostarczał sygnał do wszystkich komputerów. Za pomocą kabli LAN podłączmy do niego np. dysk sieciowy, drukarkę bezprzewodową czy urządzenia audio-wideo – tym sposobem wszyscy pracownicy będą mogli bezprzewodowo korzystać z urządzeń i zasobów firmy. Jeśli router nie będzie mógł zapewnić maksymalnego zasięgu sieci w każdym pomieszczeniu naszego biura, bardzo łatwo to naprawimy za pomocą ekspandera wi-fi, który wystarczy podłączyć do prądu i odpowiednio skonfigurować.
Miejmy również na uwadze to, że na powyższych elementach nie warto oszczędzać. Router, dysk sieciowy, switch czy kable będą przez długie lata stanowiły serce naszej sieci, dlatego najlepiej postawić na sprzęt dobrej jakości.
Kombajn zamiast drukarki
Kto dziś mówi o drukarce, często ma na myśli wielofunkcyjne urządzenie, w przypadku którego drukowanie jest tylko jedną z możliwości. Kopiowanie, skanowanie, faksowanie – to dodatkowe opcje oferowane przez nowoczesne drukarki. Wiele modeli jest już wyposażonych w port USB oraz czytnik kart, co pozwala na wydruk bezpośrednio z karty pamięci lub pendrive'a, bez konieczności przenoszenia plików na komputer. Co ciekawe, cena zakupu oraz koszt eksploatacji nowoczesnych kombajnów nie przytłaczają, dlatego wiele firm wymienia stare drukarki na wielofunkcyjne i nowoczesne urządzenia.
VoIP zamiast telefonu
Telefon jest niezbędnym narzędziem niemal w każdym biznesie. Choć coraz częściej pracownicy wyposażani są w telefony komórkowe, z ich biurek nie znikają klasyczne aparaty stacjonarne. Aby zmniejszyć koszty codziennych rozmów, warto skorzystać z telefonii VoIP, która do działania wykorzystuje łącze internetowe. VoIP (Voice over IP) pozwala na wykonywanie połączeń telefonicznych za pomocą komputera lub telefonu stacjonarnego podłączonego do Internetu. Biorąc pod uwagę fakt, że technologia VoIP jest znacznie tańsza, jej wykorzystanie w firmie umożliwia redukcję kosztów połączeń telefonicznych. Ponadto, w technologii VoIP numer stacjonarny nie jest przypisywany do konkretnej lokalizacji, dzięki czemu z telefonu można korzystać w dowolnym miejscu, co doskonale sprawdza się w przypadku firm rozproszonych.
Przyszłość jest w chmurze
Sektor małych i średnich przedsiębiorstw jest otwarty na nowe technologie, które będą proste w obsłudze, dostarczą kompleksowego wsparcia w zarządzaniu biznesem, a jednocześnie pozwolą na oszczędność czasu i kosztów. Tych zalet dostarcza tzw. „chmura obliczeniowa”, czyli zbiór wielu technologii pozwalających na korzystanie z oprogramowania oraz infrastruktury IT w formie usługi zamiast produktu.
Dzięki cloud computingowi wszystkie niezbędne narzędzia przybierają formę aplikacji znajdujących się w sieci, do których użytkownik ma dostęp za pomocą dowolnej przeglądarki internetowej. Tym samym osoba, które chce korzystać z bezpiecznych i zaawansowanych rozwiązań, nie musi już inwestować w kosztowny sprzęt i liczne licencje. „Chmura” pozwala na ograniczenie kosztów IT, a jednocześnie na używanie najnowszych, wciąż udoskonalanych aplikacji, znajdujących się w sieci WWW. Za pomocą modelu IaaS (Infrastructure as a Service) przedsiębiorstwa mogą wirtualnie posługiwać się np. mocą obliczeniową zewnętrznych komputerów albo przechowywać dane firmowe na serwerach w odległych data center. Z kolei, model SaaS (Software as a Service) pozwala na wirtualne korzystanie z oprogramowania, co eliminuje potrzebę zakupu kosztownych licencji oraz instalacji programów, a pozwala na korzystanie z nich po opłaceniu niskiej stawki abonamentowej. Widząc potencjał modelu SaaS, coraz więcej dużych firm informatycznych udostępnia za jego pomocą skomplikowane programy, które wspierają funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw. Przykładem takiego rozwiązania jest oprogramowanie finansowo-księgowe marki Quatra opracowane przez Grupę Kapitałową Sygnity SA.
Technologia cloud computing szturmem podbija rynek IT na całym świecie. Już w 2010 r. wartość usług cloud computing w Polsce była szacowana na 7 proc. rynku outsourcingu IT, czyli ponad 36 mln USD. Według najnowszych badań, niemal co drugie przedsiębiorstwo (42 proc. badanych) deklaruje korzystanie z rozwiązań opartych na chmurze obliczeniowej, a następne 9 proc. respondentów chce wprowadzić tę technologię w 2012 r.(3). O popularności „chmury” najlepiej świadczy fakt, że w tym roku firmy i organizacje będą przeznaczać aż 20 proc. swoich budżetów IT na cloud computing(4).
1. Źródło: Rynek IT w Polsce 2010. Prognozy rozwoju na lata 2010-2014, PMR, lipiec 2010
2. Źródło: Part IT Reseller, http://itreseller.pl/artykuly/raporty-i-analizy/item/593-rynek-notebook%C3%B3w-w-q2-i-h1-2011/593-rynek-notebook%C3%B3w-w-q2-i-h1-2011
3. Źródło: Badanie PBS DGA na zlecenie Cisco Poland, Warszawa, marzec 2012
4. Źródło: KPMG International, Badanie objęło 806 kierowników działów IT, http://www.kpmg.com/global/en/issuesandinsights/articlespublications/press-releases/pages/cloud-is-now.aspx
Maciej Kamieński, Dyrektor Sprzedaży Quatra, Sygnity sa
Komputer – stacjonarny czy przenośny?
Niemal co trzeci kupiony w Polsce komputer to urządzenie przenośne(2). W drugim kwartale 2011 r. nabywców znalazło ponad 420 tys. notebooków i netbooków. Co przekonało przedsiębiorców, aby zrezygnowali z komputerów stacjonarnych? Wydajność procesora, pamięć, karta graficzna, jakość dźwięku – jeszcze do niedawna wyposażenie laptopa w parametry analogiczne do komputera stacjonarnego wiązało się z nieporównywalnie większymi kosztami. Teraz jednak ceny się wyrównały i przy bardzo zbliżonych kosztach możemy korzystać z „peceta” i laptopa tej samej jakości.
Ponadto, na korzyść notebooków przemawia ich mobilność. Możliwość pracy z dowolnego miejsca o każdej porze, to wartość która przekonuje coraz więcej przedsiębiorców. Jest to szczególnie ważne, biorąc pod uwagę fakt, że dostęp do Internetu można uzyskać niemal w każdej kawiarni, w każdym biurowcu czy centrum handlowym. Dzięki urządzeniom mobilnym, takim jak laptop lub smartfon, pracownik może podłączyć się do sieci WWW i pracować zdalnie, nawet podczas podróży służbowej lub oczekując na spotkanie.
Router, switch, okablowanie – czyli jak stworzyć firmową sieć
Internet działający na tzw. kablu, to obecnie rzadki widok w firmach. Warto również pamiętać, że coraz więcej sprzętów to także urządzenia sieciowe. Dlatego, aby pracownicy mieli stały dostęp do sieci WWW, a także mogli korzystać np. z drukarki bez konieczności podłączenia jej bezpośrednio do komputera, konieczne jest odpowiednie zaplanowanie architektury firmowej sieci.
Po pierwsze, ustawmy router w centralnej części biura, aby równomiernie dostarczał sygnał do wszystkich komputerów. Za pomocą kabli LAN podłączmy do niego np. dysk sieciowy, drukarkę bezprzewodową czy urządzenia audio-wideo – tym sposobem wszyscy pracownicy będą mogli bezprzewodowo korzystać z urządzeń i zasobów firmy. Jeśli router nie będzie mógł zapewnić maksymalnego zasięgu sieci w każdym pomieszczeniu naszego biura, bardzo łatwo to naprawimy za pomocą ekspandera wi-fi, który wystarczy podłączyć do prądu i odpowiednio skonfigurować.
Miejmy również na uwadze to, że na powyższych elementach nie warto oszczędzać. Router, dysk sieciowy, switch czy kable będą przez długie lata stanowiły serce naszej sieci, dlatego najlepiej postawić na sprzęt dobrej jakości.
Kombajn zamiast drukarki
Kto dziś mówi o drukarce, często ma na myśli wielofunkcyjne urządzenie, w przypadku którego drukowanie jest tylko jedną z możliwości. Kopiowanie, skanowanie, faksowanie – to dodatkowe opcje oferowane przez nowoczesne drukarki. Wiele modeli jest już wyposażonych w port USB oraz czytnik kart, co pozwala na wydruk bezpośrednio z karty pamięci lub pendrive'a, bez konieczności przenoszenia plików na komputer. Co ciekawe, cena zakupu oraz koszt eksploatacji nowoczesnych kombajnów nie przytłaczają, dlatego wiele firm wymienia stare drukarki na wielofunkcyjne i nowoczesne urządzenia.
VoIP zamiast telefonu
Telefon jest niezbędnym narzędziem niemal w każdym biznesie. Choć coraz częściej pracownicy wyposażani są w telefony komórkowe, z ich biurek nie znikają klasyczne aparaty stacjonarne. Aby zmniejszyć koszty codziennych rozmów, warto skorzystać z telefonii VoIP, która do działania wykorzystuje łącze internetowe. VoIP (Voice over IP) pozwala na wykonywanie połączeń telefonicznych za pomocą komputera lub telefonu stacjonarnego podłączonego do Internetu. Biorąc pod uwagę fakt, że technologia VoIP jest znacznie tańsza, jej wykorzystanie w firmie umożliwia redukcję kosztów połączeń telefonicznych. Ponadto, w technologii VoIP numer stacjonarny nie jest przypisywany do konkretnej lokalizacji, dzięki czemu z telefonu można korzystać w dowolnym miejscu, co doskonale sprawdza się w przypadku firm rozproszonych.
Przyszłość jest w chmurze
Sektor małych i średnich przedsiębiorstw jest otwarty na nowe technologie, które będą proste w obsłudze, dostarczą kompleksowego wsparcia w zarządzaniu biznesem, a jednocześnie pozwolą na oszczędność czasu i kosztów. Tych zalet dostarcza tzw. „chmura obliczeniowa”, czyli zbiór wielu technologii pozwalających na korzystanie z oprogramowania oraz infrastruktury IT w formie usługi zamiast produktu.
Dzięki cloud computingowi wszystkie niezbędne narzędzia przybierają formę aplikacji znajdujących się w sieci, do których użytkownik ma dostęp za pomocą dowolnej przeglądarki internetowej. Tym samym osoba, które chce korzystać z bezpiecznych i zaawansowanych rozwiązań, nie musi już inwestować w kosztowny sprzęt i liczne licencje. „Chmura” pozwala na ograniczenie kosztów IT, a jednocześnie na używanie najnowszych, wciąż udoskonalanych aplikacji, znajdujących się w sieci WWW. Za pomocą modelu IaaS (Infrastructure as a Service) przedsiębiorstwa mogą wirtualnie posługiwać się np. mocą obliczeniową zewnętrznych komputerów albo przechowywać dane firmowe na serwerach w odległych data center. Z kolei, model SaaS (Software as a Service) pozwala na wirtualne korzystanie z oprogramowania, co eliminuje potrzebę zakupu kosztownych licencji oraz instalacji programów, a pozwala na korzystanie z nich po opłaceniu niskiej stawki abonamentowej. Widząc potencjał modelu SaaS, coraz więcej dużych firm informatycznych udostępnia za jego pomocą skomplikowane programy, które wspierają funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw. Przykładem takiego rozwiązania jest oprogramowanie finansowo-księgowe marki Quatra opracowane przez Grupę Kapitałową Sygnity SA.
Technologia cloud computing szturmem podbija rynek IT na całym świecie. Już w 2010 r. wartość usług cloud computing w Polsce była szacowana na 7 proc. rynku outsourcingu IT, czyli ponad 36 mln USD. Według najnowszych badań, niemal co drugie przedsiębiorstwo (42 proc. badanych) deklaruje korzystanie z rozwiązań opartych na chmurze obliczeniowej, a następne 9 proc. respondentów chce wprowadzić tę technologię w 2012 r.(3). O popularności „chmury” najlepiej świadczy fakt, że w tym roku firmy i organizacje będą przeznaczać aż 20 proc. swoich budżetów IT na cloud computing(4).
1. Źródło: Rynek IT w Polsce 2010. Prognozy rozwoju na lata 2010-2014, PMR, lipiec 2010
2. Źródło: Part IT Reseller, http://itreseller.pl/artykuly/raporty-i-analizy/item/593-rynek-notebook%C3%B3w-w-q2-i-h1-2011/593-rynek-notebook%C3%B3w-w-q2-i-h1-2011
3. Źródło: Badanie PBS DGA na zlecenie Cisco Poland, Warszawa, marzec 2012
4. Źródło: KPMG International, Badanie objęło 806 kierowników działów IT, http://www.kpmg.com/global/en/issuesandinsights/articlespublications/press-releases/pages/cloud-is-now.aspx
Maciej Kamieński, Dyrektor Sprzedaży Quatra, Sygnity sa
nr 4(120)2012 ![]() |