Jak zostać przedsiębiorcą?
Przede wszystkim przedsiębiorczość
Jedną z formą Twojej aktywności może być założenie własnej firmy, która będzie działała przynosząc korzyści Tobie i społeczeństwu. Zanim jednak rozpoczniesz procedury administracyjne, zastanów się czym będzie się zajmować Twoja firma. Taka decyzja pozwoli Ci dokonać wyboru formy działalności.
Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą
To najlepsze wyjście z sytuacji, gdy lubisz działać indywidualnie. Jedynym mankamentem jest to, że odpowiadasz całym swoim majątkiem, jak również majątkiem, który posiadasz ze współmałżonkiem. Jeżeli chciałabyś ochronić majątek małżonka, możesz wprowadzić rozdzielność majątkowa – uczynić to możesz jedynie w wyniku zawarcia specjalnej umowy (uregulowana jest w Kodeksie Rodzinnym i Opiekuńczym). Zaletą indywidualnej działalności gospodarczej jest nieskomplikowana forma likwidacji. Jeżeli firma nie rozwinie się tak, jak sobie to wyobrażałeś, będziesz ją mógł zlikwidować bez zbędnych formalności.
Wpis do ewidencji
Należy rozpocząć od wpisu ewidencyjnego, którego dokonasz w urzędzie Twojej gminy. Załącznik nr 1.(Dokonując opisu działalności trzeba podać rodzaj działalności według Polskiej Klasyfikacją Działalności (może to sprawdzić na stronie Pamiętaj, jeżeli planujesz rozwój firmy postaraj się podać jak najszerszy zakres działalności, aby później nie dokonywać zmian, które pociągają za sobą dodatkowe koszty. Wpis do ewidencji będzie zawierał nazwę firmy – w przypadku indywidualnej działalności gospodarczej nazwą jest imię i nazwisko osoby prowadzącej działalność, można też dodać pseudonim lub zakres działalności: np. Jan Kowalski, Zakład fryzjerski “Loki”. Wpisu do ewidencji nie musisz dokonywać, gdy zamierzasz się zajmować:
Pamiętaj o dokonywaniu zmian w ewidencji, np: gdy zmieni się siedziba, w której prowadzisz swoją działalność gospodarczą (masz na to 14 dni od momentu zmiany, koszt to ok. 50 zł).
Pamiętaj, że wizytując kolejne urzędy w celu składania innych wniosków możesz być proszony o dołączenie ksera uzyskanych wcześniej dokumentów. Często, w celu uwiarygodnienia Twoje działalności, do podpisanych umów dołącza się także ksero wpisu do ewidencji.
Niestety, wpis do ewidencji może trwać do 14 dni.
REGON
Należy wystąpić do najbliższego Urzędu Statystycznego i wypełnić wniosek o otrzymanie numeru REGON. Istnieje także możliwość dołączenia wypełnionego wniosku RG 1 do wniosku o wpis do ewidencji gospodarczej, który dokonujesz w urzędzie gminy. Jednak wówczas, czas oczekiwania na wpis do ewidencji oraz otrzymanie numeru Regon będzie dłuższy niż dwa tygodnie. Jeżeli zaś wybierzesz się do Urzędu Statystycznego sam, istnieje szansa, że numer REGON otrzymasz od ręki. Pamiętaj, do Urzędu Statystycznego możesz się udać dopiero po otrzymaniu potwierdzenia wpisu do ewidencji. Formularz RG 1 w załączniku nr 2. Szczegółowy opis wypełniania formularza znajdziesz tutaj: http://www.stat.gov.pl/bip/rejestry/rg.rtf.
Pamiętaj, otrzymanie numeru REGON pozwoli na uzyskanie numeru NIP w Urzędzie Skarbowym.
NIP
Po otrzymaniu wpisu do ewidencji i numeru REGON musisz wystąpić do Urzędu Skarbowego o wydanie Numeru Identyfikacji Podatkowej poprzez wypełnienie wniosku NIP1. Zanim jednak przystąpisz do wypełniania wniosku, powinieneś udać się do Banku i założyć konto firmowe, co ułatwi Ci rozliczanie się z Urzędem Skarbowym, jak i z kontrahentami. Konto bankowe firmy jest wymagane przez ZUS. Formularz zgłoszeniowy osoby fizycznej prowadzącej samodzielnie działalność gospodarczą – załącznik nr 3.Formularz ten możesz złożyć w Urzędzie Skarbowym bądź wysłać pocztą, ale wówczas ponosisz koszt przesyłki pocztowej. Decyzja nadania NIP-u zostanie przesłana pocztą w terminie siedmiu dni, jeśli oczywiście wniosek będzie wypełniony poprawnie.
Pamiętaj, jeśli masz już NIP, to zostanie on wyłącznie zaktualizowany przez Urząd Skarbowy. Tym samym Twoja firma będzie się posługiwać Twoim NIP-em.
Jeżeli zamierzasz prowadzić działalność, za którą będziesz wystawiał faktury VAT, to jesteś zobowiązany dodatkowo do wypełnienia formularza VAT-R. Opłata Skarbowa za złożenie formularza VAT-R wynosi ok. 152 zł. Znajdziesz go w załączniku nr 4.
Jeżeli zaś zamierzasz prowadzić działalność gospodarczą w oparciu o kontakty z zagranicznym kontrahentami w ramach Unii Europejskiej, to zobowiązany jesteś dołączyć do formularza VAT-R dodatkowo formularz VAT- R/UE. Znajdziesz go w załącznku nr 5.
Jeżeli planujesz prowadzić działalność, która związana jest np. ze sprzedażą towarów objętych akcyzą, to nie zapomnij udać się do Urzędu Celnego, aby wypełnić specjalny druk i dokonać odpowiednich opłat. Uzyskasz w ten sposób zgodę na taki obrót.
ZUS
Rejestracja w ZUS-ie odbywa się po przez wypełnienie formularza ZUS ZFA. Formularz znajdziesz z załączniku nr 6.
Jeśli do tej pory ubezpieczenia płacił Twój pracodawca, to dodatkowo wypełnij druk ZUS ZUA. Formularz znajdziesz w załączniku nr 7.
Natomiast jeśli do tej pory nie byłeś zarejestrowany w ZUS-ie, wypełnij druk ZUS ZZA. Formularz znajdziesz w załączniku nr 8.
Łącznie te dwa formularze oraz ksero wpisu do ewidencji i potwierdzenie nadania numeru NIP i REGON wyślij na adres Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, właściwego dla siedziby Twojej firmy.
Pamiętaj, zarejestrowanie indywidualnej działalności gospodarczej to podstawowe działanie zmierzające do założenia firmy, ale nie jedyna rzecz, o jaką należy zadbać.
Jeśli chcesz prowadzić działalność, upewnij się czy wymagana jest koncesja bądź zezwolenie. Oto jakie przedsięwzięcia wymagają koncesji i zewoleń.
Koncesje
Zgodnie z art. 46. 1. o swobodzie działalności gospodarczej, wymagane są w przypadku:
To najlepsze wyjście z sytuacji, gdy lubisz działać indywidualnie. Jedynym mankamentem jest to, że odpowiadasz całym swoim majątkiem, jak również majątkiem, który posiadasz ze współmałżonkiem. Jeżeli chciałabyś ochronić majątek małżonka, możesz wprowadzić rozdzielność majątkowa – uczynić to możesz jedynie w wyniku zawarcia specjalnej umowy (uregulowana jest w Kodeksie Rodzinnym i Opiekuńczym). Zaletą indywidualnej działalności gospodarczej jest nieskomplikowana forma likwidacji. Jeżeli firma nie rozwinie się tak, jak sobie to wyobrażałeś, będziesz ją mógł zlikwidować bez zbędnych formalności.
Wpis do ewidencji
Należy rozpocząć od wpisu ewidencyjnego, którego dokonasz w urzędzie Twojej gminy. Załącznik nr 1.(Dokonując opisu działalności trzeba podać rodzaj działalności według Polskiej Klasyfikacją Działalności (może to sprawdzić na stronie Pamiętaj, jeżeli planujesz rozwój firmy postaraj się podać jak najszerszy zakres działalności, aby później nie dokonywać zmian, które pociągają za sobą dodatkowe koszty. Wpis do ewidencji będzie zawierał nazwę firmy – w przypadku indywidualnej działalności gospodarczej nazwą jest imię i nazwisko osoby prowadzącej działalność, można też dodać pseudonim lub zakres działalności: np. Jan Kowalski, Zakład fryzjerski “Loki”. Wpisu do ewidencji nie musisz dokonywać, gdy zamierzasz się zajmować:
• działalnością wytwórczą w rolnictwie,Pamiętaj, że Wójt, Burmistrz czy Prezydent miasta mogą odmówić wpisu do ewidencji tylko wówczas, gdy zakres Twojej działalności gospodarczej nie jest objęty żadną ustawą albo jest zakazany przez prawomocne orzeczenie sądu lub nastąpiły jakieś braki we wniosku, które nie zostały po mimo wezwania usunięte.
• uprawą roli,
• chowem i hodowlą zwierząt,
• ogrodniectwem, warzywnictwem, leśnictwem,
• połowem śródlądowym,
• działalnością turystyczną prowadzoną przez rolników.
Pamiętaj o dokonywaniu zmian w ewidencji, np: gdy zmieni się siedziba, w której prowadzisz swoją działalność gospodarczą (masz na to 14 dni od momentu zmiany, koszt to ok. 50 zł).
Pamiętaj, że wizytując kolejne urzędy w celu składania innych wniosków możesz być proszony o dołączenie ksera uzyskanych wcześniej dokumentów. Często, w celu uwiarygodnienia Twoje działalności, do podpisanych umów dołącza się także ksero wpisu do ewidencji.
Niestety, wpis do ewidencji może trwać do 14 dni.
REGON
Należy wystąpić do najbliższego Urzędu Statystycznego i wypełnić wniosek o otrzymanie numeru REGON. Istnieje także możliwość dołączenia wypełnionego wniosku RG 1 do wniosku o wpis do ewidencji gospodarczej, który dokonujesz w urzędzie gminy. Jednak wówczas, czas oczekiwania na wpis do ewidencji oraz otrzymanie numeru Regon będzie dłuższy niż dwa tygodnie. Jeżeli zaś wybierzesz się do Urzędu Statystycznego sam, istnieje szansa, że numer REGON otrzymasz od ręki. Pamiętaj, do Urzędu Statystycznego możesz się udać dopiero po otrzymaniu potwierdzenia wpisu do ewidencji. Formularz RG 1 w załączniku nr 2. Szczegółowy opis wypełniania formularza znajdziesz tutaj: http://www.stat.gov.pl/bip/rejestry/rg.rtf.
Pamiętaj, otrzymanie numeru REGON pozwoli na uzyskanie numeru NIP w Urzędzie Skarbowym.
NIP
Po otrzymaniu wpisu do ewidencji i numeru REGON musisz wystąpić do Urzędu Skarbowego o wydanie Numeru Identyfikacji Podatkowej poprzez wypełnienie wniosku NIP1. Zanim jednak przystąpisz do wypełniania wniosku, powinieneś udać się do Banku i założyć konto firmowe, co ułatwi Ci rozliczanie się z Urzędem Skarbowym, jak i z kontrahentami. Konto bankowe firmy jest wymagane przez ZUS. Formularz zgłoszeniowy osoby fizycznej prowadzącej samodzielnie działalność gospodarczą – załącznik nr 3.Formularz ten możesz złożyć w Urzędzie Skarbowym bądź wysłać pocztą, ale wówczas ponosisz koszt przesyłki pocztowej. Decyzja nadania NIP-u zostanie przesłana pocztą w terminie siedmiu dni, jeśli oczywiście wniosek będzie wypełniony poprawnie.
Pamiętaj, jeśli masz już NIP, to zostanie on wyłącznie zaktualizowany przez Urząd Skarbowy. Tym samym Twoja firma będzie się posługiwać Twoim NIP-em.
Jeżeli zamierzasz prowadzić działalność, za którą będziesz wystawiał faktury VAT, to jesteś zobowiązany dodatkowo do wypełnienia formularza VAT-R. Opłata Skarbowa za złożenie formularza VAT-R wynosi ok. 152 zł. Znajdziesz go w załączniku nr 4.
Jeżeli zaś zamierzasz prowadzić działalność gospodarczą w oparciu o kontakty z zagranicznym kontrahentami w ramach Unii Europejskiej, to zobowiązany jesteś dołączyć do formularza VAT-R dodatkowo formularz VAT- R/UE. Znajdziesz go w załącznku nr 5.
Jeżeli planujesz prowadzić działalność, która związana jest np. ze sprzedażą towarów objętych akcyzą, to nie zapomnij udać się do Urzędu Celnego, aby wypełnić specjalny druk i dokonać odpowiednich opłat. Uzyskasz w ten sposób zgodę na taki obrót.
ZUS
Rejestracja w ZUS-ie odbywa się po przez wypełnienie formularza ZUS ZFA. Formularz znajdziesz z załączniku nr 6.
Jeśli do tej pory ubezpieczenia płacił Twój pracodawca, to dodatkowo wypełnij druk ZUS ZUA. Formularz znajdziesz w załączniku nr 7.
Natomiast jeśli do tej pory nie byłeś zarejestrowany w ZUS-ie, wypełnij druk ZUS ZZA. Formularz znajdziesz w załączniku nr 8.
Łącznie te dwa formularze oraz ksero wpisu do ewidencji i potwierdzenie nadania numeru NIP i REGON wyślij na adres Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, właściwego dla siedziby Twojej firmy.
Pamiętaj, zarejestrowanie indywidualnej działalności gospodarczej to podstawowe działanie zmierzające do założenia firmy, ale nie jedyna rzecz, o jaką należy zadbać.
Jeśli chcesz prowadzić działalność, upewnij się czy wymagana jest koncesja bądź zezwolenie. Oto jakie przedsięwzięcia wymagają koncesji i zewoleń.
Koncesje
Zgodnie z art. 46. 1. o swobodzie działalności gospodarczej, wymagane są w przypadku:
- poszukiwania lub rozpoznawania złóż kopalin, wydobywania kopalin ze złóż, bezzbiornikowego magazynowania substancji oraz składowania odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych,
- wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym,
- wytwarzania, przetwarzania, magazynowania, przesyłania, dystrybucji i obrotu paliwami i energią,
- ochrony osób i mienia,
- rozpowszechniania programów radiowych i telewizyjnych,
- przewozów lotniczych.