Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Co motywuje pracowników >>

Co motywuje pracowników

Grywalizacja a motywacja

W każdej branży i w każdej grupie podwładnych przełożony spotka się z brakiem motywacji do wykonywania pracy zawodowej. Zdając sobie sprawę, jak ważną rolę odgrywa każda zmotywowana jednostka w realizacji zadań całego zespołu, a co za tym idzie całej organizacji, wciąż poszukujemy skutecznych metod komunikowania i motywowania.
Gdybyśmy spytali pracowników, co wpływa ujemnie na ich motywację, z pewnością w pierwszej odpowiedzi wskazaliby niezadowalające wynagrodzenie, niesprawiedliwego szefa oraz nieprzyjemną atmosferę w pracy. W zestawie zażaleń znaleźć także mogłyby się niejasne kryteria oceny albo bezsensowne (z punktu widzenia zatrudnionego) procedury.

Jednakże nieprzyjazne środowisko pracy jest zaledwie jednym z czynników mających negatywny wpływ na poziom motywacji, aktywności i lojalności pracowników. Poprawa każdego z wymienionych czynników oczywiście uzdrowi sytuację, jednak tylko do pewnego momentu, ponieważ tym, co – koniec końców – ludzi motywuje najbardziej, jest praca oferująca interesujące wyzwania i zmiany.

Można to prześledzić posiłkując się tzw. piramidą potrzeb Abrahama Maslowa. Dzieli ona potrzeby ludzkie na pięć grup i – dzięki swojej konstrukcji – uświadamia, że człowiek zaspokaja je stopniowo. Oznacza to, że potrzeby umiejscowione w wyższych częściach piramidy zaczynają być realizowane dopiero po zaspokojeniu potrzeb z niższych rzędów. Kolejne piętra piramidy – licząc od dołu, czyli od potrzeb najbardziej podstawowych – zajmują potrzeby: fizjologiczne, bezpieczeństwa, przynależności, szacunku i uznania oraz samorealizacji. Wszystkie te rodzaje oczekiwań – oprócz fizjologicznych (z oczywistych powodów etycznych) – mogą być zaspokajane poprzez wdrożenie w przedsiębiorstwie rozwiązań grywalizacyjnych, przy czym najpewniejszymi motywatorami, które nie ulegają dewaluacji, są te, które zaspokajają potrzebę uznania i potrzebę samorealizacji.



Czym jest motywacja?

Zgodnie z definicją, motywacja to stan gotowości istoty rozumnej do podjęcia określonego działania, [...] wzbudzony potrzebą zespół procesów psychicznych i fizjologicznych, określający podłoże zachowań i ich zmian. [...] Procesy motywacyjne ukierunkowują zachowanie jednostki na osiągnięcie określonych, istotnych dla niej stanów rzeczy, kierują wykonywaniem pewnych czynności tak, aby prowadziły do zamierzonych wyników (zmiana warunków zewnętrznych, zmiana we własnej osobie, zmiana własnego położenia). Jeśli człowiek jest świadomy wyniku wykonywanych czynności, wówczas ten wynik nazywa się celem. Proces motywacyjny składa się z zespołu pojedynczych motywów. Motywem nazwać zaś można przeżycie pobudzające człowieka do działania lub powstrzymujące go, lub przeszkadzające jego wykonaniu. (źródło: Wikipedia).

Motywacja ma dwa główne źródła:
  • wewnętrzna – polega na dążeniu człowieka do zaspokojenia swoich potrzeb;
  • zewnętrzna – na wzbudzeniu potrzeb przez stosowanie kar i nagród, informowaniu o możliwościach zawartych w różnego rodzaju sytuacjach oraz manipulowaniu tymi możliwościami.
Z kolei motywatory możemy zaliczyć do jednej z dwóch grup:
  • pozytywnych (opartych na wzmocnieniach dodatnich, zachętach, nagrodach i związanych w pierwszej kolejności z dążeniem do czegoś)
  • lub negatywnych (opartych na wzmocnieniach ujemnych, karach, przykrościach i związanych w pierwszej kolejności z unikaniem czegoś.

Motywacja jest podstawą sukcesu, kiedy mowa o skutecznym zarządzaniu zespołem. Pracownicy tworzący zgraną drużynę, a ich zaangażowanie ma podstawy w wewnętrznych przekonaniach; wykonują swoje zadania szybciej, lepiej i dokładniej. Częściej także wykazują inicjatywę i chętniej poszukują nowych metod rozwiązania problemów.

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum