Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Spis Praktyk Płatniczych >>

Spis Praktyk Płatniczych

Ubezpieczenie kredytu kupieckiego

Obecnie, w czasach szeroko pojętego kryzysu i zaostrzającej się konkurencji, wiele firm doświadczyło trudności związanych z otrzymaniem zapłaty w terminie. Tezę potwierdzają wnioski z ostatniego raportu Barometr Praktyk Płatniczych, przygotowywanego cyklicznie na zlecenie Atradius, z którego jasno wynika, że polskie przedsiębiorstwa coraz dłużej oczekują na zapłatę od kontrahentów.
Wskaźnik ten wzrósł wśród polskich firm w 2012 roku średnio z 51 dni do aż 69 obecnie. Aby udoskonalić mechanizm zapłaty, a w konsekwencji jakość współpracy z kontrahentem, warto pomyśleć o ubezpieczeniu kredytu kupieckiego, które pełni dwie kluczowe funkcje dla prowadzenia biznesu. Przedsiębiorstwo z jednej strony zabezpieczy swoje finanse przed ewentualnymi zatorami płatniczymi, z drugiej zaś wzmocni relacje z partnerami handlowymi.

Wiele firm z sektora MSP, chcąc poprawić swoją ofertę względem konkurencji, coraz częściej proponuje odroczoną płatność. Jednak sprzedając produkty bądź usługi na tzw. kredyt kupiecki, musimy niestety liczyć się z ryzykiem opóźnienia lub całkowitego braku dokonania transakcji ze strony kontrahenta. Jak wynika z Barometru Praktyk Płatniczych, w ciągu ostatniego roku o cztery dni – do 26, wydłużył się średni okres odroczenia terminu płatności w Polsce, co świadczy o tym, że przedsiębiorstwa już z założenie spodziewają się coraz późniejszego przelewu od partnera biznesowego. Mimo to przez ostatni rok drastycznie wzrósł również średni termin uregulowania należności. Polscy przedsiębiorcy oczekiwali średnio 69 dni na płatność (51 dni w 2012), gdy w Europie Wschodniej wynik ten wyniósł przeciętnie 49 dni, a w Europie Zachodniej 57.

Co więcej, w tym samym okresie o 31,8 proc. wzrosła liczba nieściągalnych należności. Obecnie, średnio aż 5,8 proc. z ogólnej wartości krajowych należności polscy respondenci odpisali jako nieściągalne. To wyższy wynik zarówno od średniej dla Europy Wschodniej – 3,6 proc., jak również Europy Zachodniej – 5,0 proc.

Jak zabezpieczyć kredyt kupiecki na ryzykownym rynku?

Mimo powyższych trudności, polscy przedsiębiorcy nadal wychodzą z założenia, że odroczona płatność jest istotnym punktem oferty handlowej, która jednocześnie może budować lub wzmacniać relacje handlowe z kontrahentami. Obecnie niemal 50 proc. respondentów Barometru Praktyk Płatniczych udziela kredytu kupieckiego właśnie w tym celu. Wartość ta w ostatnim roku lekko zmalała, jednak nadal jest istotna. Co więcej, nie odgrywa większej różnicy kwestia, czy jest to współpraca z polskim partnerem handlowym, czy międzynarodowym.

Przykładowo, w trudniejszym okresie, jaki mamy obecnie,  kredytowanie klienta, a zatem także zaoferowanie zewnętrznego finansowania jego działań, buduje nasz wizerunek jako partnera „na trudne czasy”, któremu inne przedsiębiorstwa mogą zaufać i jednocześnie w jakimś sensie powierzyć dalsze funkcjonowania firmy. Taka propozycja już na etapie rozpoczęcia współpracy może być naszą przewagą konkurencyjną, która finalnie zadecyduje o wygraniu zlecenia lub jego utracie. Aby jednak był wilk syty, a owca cała, właściciele mogą korzystać z popularnego już na rynkach całego świata ubezpieczenia należności. Dzięki niemu nasza oferta może spełniać oczekiwania potencjalnych kontrahentów, przerzucając ryzyko braku płatności na swojego ubezpieczyciela.

Ubezpieczyciel jest partnerem w prowadzeniu biznesu

Myśląc o wykupieniu polisy kredytu kupieckiego, warto jednak pamiętać, że bezpieczeństwo transakcji i przewaga konkurencyjna na rynku to nie jedyne korzyści płynąc ze współpracy na linii ubezpieczyciel-firma.

Wraz z podpisaniem umowy zyskujemy bowiem nowego partnera biznesowego, który specjalizuje się w ocenie ryzyka handlowego, analizy rynków czy doradztwa eksportowego i windykacyjnego. Dzięki jego know-how, firma otrzymuje stały dostęp do kondycji finansowej naszego kontrahenta. Bazując na dostępnych, aczkolwiek specjalistycznych źródłach, jest on na bieżąco monitorowany i oceniany. Co więcej, w sytuacji pojawienia się trudności finansowych informacja o problemach partnera jest niezwłocznie przekazywana ubezpieczonemu. Następnie wspólnie przygotowywane są kroki, które umożliwią zabezpieczenie otrzymania umownych należności i dalszą współpracę. Dzięki wsparciu ze strony ubezpieczyciela, firmy mogą z większą wyrozumiałością podchodzić do problemów swojego partnera. Oczywiście, nadal kluczowe będzie otrzymanie należności w terminie, jednak poduszka finansowa, jaką jest polisa, zapewnia większy spokój, tak istotny przy utrzymywaniu relacji handlowych. Warto pamiętać bowiem, że prędzej czy później zawirowania się skończą. Od podejścia firmy do kontrahenta w okresie zawirowań często jednak zależy, jak będzie wyglądała współpraca z tym kontrahentem w przyszłości.

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum