Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> MSP paliwem dla CFM >>

MSP paliwem dla CFM

Car fleet management w Polsce 2014 RAPORT KRB2B

Na tle krajów Europy Zachodniej udział wynajmu jest w Polsce nieporównywalnie mniejszy - nie przekracza 4 proc. Jednak liczba outsourcowanych ok. 160 tysięcy pojazdów i fakt, że rynek wciąż stwarza perspektywy dwucyfrowej progresji czyni Polskę jednym z atrakcyjniejszych miejsc inwestycji.
Instytut Keralla Research ósmy rok z rzędu podsumowuje wyniki branży car fleet management w Polsce i dostarcza informacje dotyczące outsourcingu flot służbowych, z której korzysta już 20 tysięcy przedsiębiorców.



Rynek CFM wzrósł w 2013 roku o 5,1 proc. w wolumenie (pojazdy) i 15,7 proc. w liczbie klientów. To jeden z najlepszych rezultatów w ostatnich trzech latach, a zapowiedzi oferentów wskazują, że ten rok ma szansę być jeszcze lepszy. Firmy, które nie ukrywają, że chętnie sięgają po małego i średniego klienta flotowego prognozują nawet 15-20-proc. wzrost. Spółki posiadające doświadczenie i kompetencje głównie w obsłudze klientów korporacyjnych zakładają, że realny wzrost w tym roku wyniesie 5-6 proc.

Szacowany na 2014 rok przez Instytut Keralla Research wzrost rynku car fleet management wynosi 8-9 proc. Co wpłynie najsilniej na rozwój sektora CFM w tym roku? Czarnym koniem ma być sektor MSP.

Wynajem pociągnie MSP?

W tym roku jednym z ważniejszych trendów, który ma szansę dominować w segmencie usług wynajmu pojazdów i wpłynąć na jej wyniki, jest przygotowanie oferty wynajmu dopasowanej również do najmniejszych przedsiębiorców, których jest w Polsce ponad milion.

Od blisko trzech lat wiele mówiło się w branży o przekierowaniu uwagi na potrzeby firm mniejszych, które w codziennej pracy użytkują kilka milionów pojazdów służbowych. Dotąd jednak, ani promocja CFM w grupie najmniejszych, ani oferta, ani też logistyka obsługi posprzedażnej nie były najwyraźniej dostatecznie przygotowane do obsługi tak dużej liczby mniejszych odbiorców.

Obecnie, praktycznie wszystkie firmy CFM pytane o kluczowych odbiorców wynajmu na ten rok podają zgodnie – będzie to MSP. Potwierdzeniem trendu są też zmiany, które już zaaplikowano m.in. w spółkach dealerskich Toyoty. Aktualnie flagowy produkt Toyoty to Business Smart Plan dedykowany mikro, małym i średnim firmom, które mogą korzystać z pełnego wynajmu długoterminowego. Jak informują opiekunowie Programu, w niespełna sześć miesięcy od uruchomienia propozycji dla MSP, pozyskano 140 nowych klientów. Jak na rynek wynajmu, który tradycyjnie był niemal „zarezerwowany” dla największych, to może być przełom, bo – co ważne – oferta skierowana jest także do jednoosobowych działalności gospodarczych. Jeszcze nie tak dawno posiadanie pięciu-dziesięciu aut czyniło firmę klientem flotowym. Obecnie takie klasyfikowanie staje się passe.

Hybrydy – konsolidacje – regulacje

Kolejnym, ważnym trendem będzie upowszechnianie wynajmu samochodów hybrydowych, zasilanych energią elektryczną. Spółka Alphabet przygotowała program Alpha Electric, który ma wspierać rozwój na polskim rynku kompleksowej oferty obsługi samochodów elektrycznych we flotach. Narzędziem wspomagającym dla klientów będzie też Alpha Guide – bezpłatna aplikacja mobilna, której celem jest ułatwienie kierowcom codziennego korzystania ze służbowych pojazdów.

Promowanie rozwiązań hybrydowych ma być typem napędu stanowiącym ekologiczną alternatywę. Zadania nie ułatwi jednak – jak wskazują same firmy CFM-owe – niepewna sytuacja związana z brakiem rozwiązań prawnych, które proekologiczne postawy czyniłoby atrakcyjnym z podatkowego punktu widzenia i deficyt infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, który skutecznie spowalnia upowszechnianie hybryd w Polsce.

Rok 2014 przyniesie również dalszą konsolidację rynku, gdyż gracze skoncentrowani na obsłudze największych firm mogą obecnie rozwijać się przede wszystkim dokonując akwizycji.

Firmy oferujące CFM, jako najpoważniejsze, spodziewane wyzwania na ten rok uznają „wojny cenowe”, w tym wzmożoną rywalizację z konkurencją, łącznie ze stosowaniem dumpingu przez niektórych graczy. Do wyzwań zaliczono też niepewną sytuację prawno-podatkową, głównie zmiany w podatku VAT przy zakupie pojazdów. Tego rodzaju niepewność stwarza istotne ograniczenia firmom oferującym outsourcing flot w długoterminowym planowaniu, i – co równie istotne – nie pozwala w sposób przewidywalny podejmować decyzji, co do wynajmu samym przedsiębiorcom. Branża liczy zatem na unormowanie zasad odliczania VAT od pojazdów i wytyczenie ram prawnych, które na dłużej będą obowiązywać rynek sprzedaży pojazdów firmowych w Polsce.

Sektor publiczny – potrzeba edukacji

Inicjatywa podjęta przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów na rzecz zaszczepienia w sektorze publicznym nawyku wynajmu nie jest nowa, ale moim zdanien zasługuje na wsparcie.

W 2008 roku Kancelaria Premiera zapowiadała zbiorcze zakupy pojazdów dla Ministerstw i wdrażanie polityki oszczędności na autach służbowych. Rozwiązaniem miało być m.in. grupowanie potrzeb zakupowych urzędów, a następnie podpisywanie umów także na wynajmowanie flot. Minęło sześć lat, a usługa pozostała niszowym produktem dla urzędników, co w zasadzie nie dziwi, biorąc pod uwagę niesprzyjający klimat wynikający z nieznajomości istoty usługi. Media błyskawicznie napiętnowały wydatek rzędu dwóch milionów na auta, po tym jak Ministerstwo Środowiska zdecydowało się w 2011 r. skorzystać z wynajmu, ogłosiło przetarg i wybrało spółkę Carefleet do obsługi floty.

W rezultacie, jeszcze przez kilka tygodni urzędnicy musieli tłumaczyć zasadność tego wydatku i wskazywać na różnice między wynajmem a zwykłym zakupem pojazdu u dealera.

Zakładając zatem, że inicjatywa PZWLP będzie w dużym stopniu obejmować też edukację urzędników i mediów z istoty produktu, jakim jest wynajem, może nareszcie i w Polsce się uda.

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum