Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> ABC leasingu >>

ABC leasingu

Leasing

Początki każdego przedsięwzięcia biznesowego są wypełnione przeszkodami. Skomplikowane przepisy prawa podatkowego i finansowego, rachunkowość, znalezienie odpowiednich kanałów dotarcia do klienta czy permanentny brak kapitału sprawiają, że rozpoczęcie działalności nie jest najłatwiejsze.

O ile młody przedsiębiorca nie jest w posiadaniu kapitału pochodzącego z własnych oszczędności lub pożyczki od rodziny, może mieć problem z przetrwaniem dłuższy czas na rynku.

Naturalnym rozwiązaniem problemu braku kapitału wydaje się być kredyt bankowy. Jego dostępność bywa jednak ograniczona dla firmy z małym stażem na rynku. Banki nie dość, że stawiają przedsiębiorcom wysokie kryteria do spełnienia, to dodatkowo proces udzielania kredytu jest długi i skomplikowany.

Wówczas alternatywą może być leasing. Firmy świadczące usługi leasingowe mają dużo łagodniejsze kryteria dostępu do kapitału, a także uproszczone procedury pozyskania go.

Leasing, który początkowo może wydawać się skomplikowany, dzieli się na finansowy i operacyjny. Pierwszy jest zbliżony do kredytu, jednak przedmiotem pożyczki nie jest gotówka, a środek trwały. Leasing operacyjny traktowany jest jako usługa, w której leasingobiorca jest obciążony regularnymi fakturami VAT w zamian za czasowe przekazanie środka trwałego.

Rynek leasingu w Polsce i perspektywy na przyszłość

Polski sektor leasingowy zajmuje obecnie ósme miejsce pod względem udziału w rynku europejskim. Większa aktywność inwestycyjna firm powinna przyczynić się do wzrostu PKB, a udostępniane przez spółki leasingowe środki będą wspierać rozwój przedsiębiorczości.

Polskie firmy leasingowe w pierwszej połowie 2014 roku sfinansowały łącznie transakcje o wartości przekraczającej 21 mld zł, co oznacza wzrost o 31,8 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2013 roku. Dzięki temu wartość sfinansowanych w tym roku aktywów przekroczyła rekordowy dotąd wynik z I półrocza 2008, kiedy rynek leasingu osiągnął wartość 17,9 mld zł.
Według ekspertów firmy Deloitte, w ciągu najbliższych pięciu lat rynek leasingu w Polsce powiększy się o 41 proc. Największy potencjał wzrostu ma segment sprzętu IT, medycznego i obsługa flot samochodowych. Wartość należności firm leasingowych brutto w 2017 wyniesie ponad 70 mld zł. Przychody netto w okresie 2013-2017 wzrosną o 700 mln zł, do kwoty 2,6 mld zł.

W Polsce z usług leasingowych korzystają głównie jednoosobowe firmy i osoby prowadzące działalność gospodarczą. Według prognoz, mikro i małe przedsiębiorstwa wygenerują aż 68 proc. przychodów netto branży.
Impulsem do wzrostu rynku w segmencie leasingu maszyn i urządzeń będą dotacje z budżetu Unii na lata 2014-2020 na realizację Wspólnej Polityki Rolnej, które wynoszą 28,6 mld zł. Jednak najszybciej rozwijającym się segmentem w branży maszyn i urządzeń będzie leasing sprzętu medycznego, którego wzrost sprzedaży na lata 2013-2017 prognozowany jest na 26 proc., a wzrost przychodów netto na 23 proc. Równie optymistycznie rysuje się przyszłość leasingu sprzętu IT i wyposażenia biur – sprzedaż leasingu w tej branży w latach 2013-2017 będzie rosła rocznie średnio o 19 proc., a przychody netto wzrosną o 17 proc.

Co można wziąć w leasing?

Odpowiedź brzmi: wszystko, czego potrzebują przedsiębiorcy.
Najpopularniejsze są środki transportu (od aut dla przedstawicieli handlowych po luksusowe limuzyny dla zarządów), komputery i nieruchomości. Jednak  niewiele osób wie, że można podpisać umowę leasingową na pracowników, zakład produkcyjny, linię technologiczną, kwiaty czy obrazy do biura, a także specjalistyczne maszyny.

Jeśli nasze przedsiębiorstwo jest w trudnej sytuacji finansowej, istnieje możliwość wzięcia naszego zakładu produkcyjnego w leasing. Odbywa się to poprzez formę leasingu zwrotnego. Przedsiębiorca sprzedaje nieruchomość firmie leasingowej, a następnie podpisuje umowę na nią. Po wygaśnięciu umowy jest możliwość ponownego wykupienia. Dzięki temu rozwiązaniu, firma otrzymuje potrzebny zastrzyk finansowy, który w wielu przypadkach może ją uratować przed ogłoszeniem upadłości i naprawić sytuację finansową.
Tempo postępu technologicznego powoduje ciągłą potrzebę modernizowania parku maszynowego, co może przyczynić się do wzrostu konkurencyjności, możliwość różnicowania asortymentu i poprawę jakości. Innowacyjność to fundament każdego, dobrze prosperującego biznesu. Firmy leasingowe monitorując w przedsiębiorstwach ich potrzeby, zdecydowały się na rozszerzenie swoich ofert o leasing całych linii technologicznych przeznaczonych np. dla cukierni, zakładów mięsnych czy drzewnych.
Prócz najpopularniejszych przedmiotów leasingu, powszechnym obiektem stały się maszyny, a wśród nich m.in. maszyny drukarskie, wózki widłowe i sprzęt medyczny.

Mamy również możliwość leasingowania sprzętu biurowego włącznie z drukarkami, kserokopiarkami, skanerami, centralami telefonicznymi, kasami fiskalnymi czy oprogramowaniem. Musimy jednak pamiętać, że im bardziej specjalistyczny sprzęt, tym mniejszy wybór firm leasingujących na rynku.
Ważnym, a mniej popularnym przedmiotem leasingu jest leasing pracowniczy, dający korzyści, których nie otrzymamy przy umowie wynajmu pracowników. Wiele firm ma okresy, kiedy zapotrzebowanie na pracobiorców zasadniczo się zwiększa. Pracodawca może wówczas podpisać umowę z firmą leasingującą, aby nie martwić o koszty związane z okresem wypowiedzenia dla pracownika, czy odprawami emerytalnymi. Jedyny koszt, jaki ponosi firma w takich przypadku wiąże się z opłatą dla agencji, ustalaną zwykle w oparciu o płacę pracownika.

Przez to, że branża leasingowa w Polsce rozwija się w szybkim tempie, firmy dostosowują się do potrzeb przedsiębiorców. Nie ma firm, które leasingują wszystko, każda z nich specjalizuje się w różnych segmentach rynku. Coraz częściej zdarza się jednak, że kierunki rozwoju firm leasingowych zmieniają się w nawiązaniu do zmian na rynku. Na przykład pogorszenie się koniunktury w branży samochodowej zmniejsza ilość ofert na leasing aut. Większość firm leasinguje bezpieczny dla nich sprzęt, taki który cechuje się dużym, płynnym rynkiem i niską utratą wartości w czasie trwania umowy.

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum