Ściągawka inwestora
Stadium przedrealizacyjne dla firmy
Podjąć decyzję o inwestycji w firmie to jedno, a przeprowadzić ją sprawnie i efektywnie - to już zupełnie inna, znacznie bardziej skomplikowana sprawa. Już we wstępnym etapie rodzenia się koncepcji przyszłej inwestycji niezbędne jest dokonanie wielostopniowej analizy naszego projektu.
Prezentuję przykładowy zarys wstępnego stadium przedrealizacyjnego dla firmy, która podejmuje decyzję o inwestycji mającej zwiększyć jej zdolności produkcyjne. Analizę zaczerpnąłem z podręcznika W. Behrensa i P. M. Hawranka „Poradnik przygotowania przemysłowych studiów feasibility”.
Prezentowane zestawienie może być też doskonałym załącznikiem dla firm poszukujących kapitału w bankach lub w funduszach venture capital. Większość z informacji będzie również użyteczna w przygotowaniu kompletu dokumentów koniecznych w aplikowaniu o dotacje z unijnych funduszy.
Studium przedrealizacyjne
Wstępne studium przedrealizacyjne (pre-feasibility study) można przygotować według schematu:
I. Geneza i historia projektu
1. Historia projektu.
2. Sponsorzy projektu.
3. Koszty już wykonanych studiów i badań.
II. Analiza rynku i koncepcja marketingowa
1. Określenie koncepcji, celów i strategii projektu.
2. Popyt i rynek.
- charakterystyka rynku,
- szacunkowa, aktualna wielkość rynku i zdolności produkcyjne przemysłu krajowego,
- dotychczasowy import i tendencje jego dalszego rozwoju,
- miejsce przemysłu w gospodarce narodowej i polityce gospodarczej, priorytety i cele rozwojowe, szacunkowe, aktualne i prognozowane rozmiary popytu,
- koncepcja marketingowa, prognozy sprzedaży i budżet wydatków marketingowych,
- przewidywana konkurencja dla projektu ze strony istniejących i potencjalnych dostawców oraz producentów,
- lokalizacja rynków i odbiorcy,
- program sprzedaży,
- przewidywane przychody ze sprzedaży produktów i produktów ubocznych (krajowe i zagraniczne),
- szacunkowe roczne koszty promocji i marketingu,
- wymagany program produkcji (produkty, półproduktu, odpady).
III. Nakłady materiałowe – zapotrzebowanie na materiały, ich obecne i potencjalne możliwości dostaw
1. Surowce.
2. Przetworzone materiały przemysłowe.
3. Komponenty.
4. Zaopatrzenie fabryczne.
5. Materiały pomocnicze, w tym zapotrzebowanie na energię.
IV. Lokalizacja, teren budowy i środowisko
1. Wybór wstępny, włączając szacunek kosztów gruntu.
2. Wstępna ocena oddziaływania na środowisko.
V. Strona techniczna projektu
1. Zdolności produkcyjne.
2. Proporcje ilościowe sprzedaży, zdolności produkcyjnych i nakładów materiałowych.
3. Technologia oraz wyposażenie.
- technologie i procesy, jakie mają być zastosowane w powiązaniu ze zdolnościami produkcyjnymi,
- opis technologii i przewidywanych zmian,
- wpływ na środowisko,
- ogólny projekt wyposażenia,
- maszyny i urządzenia,
- wyposażenie usługowe,
- części zamienne i zużywające się narzędzia,
- ogólny szacunek wyposażenia krajowego i zagranicznego.
4. Prace inżynieryjno-budowlane.
- ogólny zakres prac inżynieryjno-budowlnych; materiały budowlane, które mają być wykorzystane,
- przygotowanie terenu,
- specjalne prace inżynieryjne,
- prace wokół budynków,
- ogólny szacunek wydatków związanych z pracami inżynieryjno-budowlanymi.
VI. Organizacja i koszty ogólnozakładowe
1. Ogólny schemat organizacyjny: zarządzanie, produkcja, sprzedaż, administracja.
2. Szacunek kosztów ogólnych: fabrycznych, administracyjnych, finansowych.
VII. Zasoby ludzkie
1. Szacunkowe zapotrzebowanie na zasoby ludzkie, z podziałem na kadrę zarządzającą i pracowników.
2. Szacunkowe roczne koszty robocizny, włączając narzuty na płace.
VIII. Harmonogram realizacji
1. Proponowany przybliżony harmonogram realizacji.
2.Szacunkowe koszty realizacji.
IX. Nakłady inwestycyjne i analiza finansowa
1. Całkowite nakłady inwestycyjne.
- ogólne szacunki zapotrzebowania na kapitał obrotowy,
- szacunki wartości środków trwałych.
2. Finansowanie projektu.
- sposoby i koszty finansowania,
3. Koszty produkcji (sklasyfikowane w grupach kosztów materiałowych, osobowych i ogólnozakładowych, stałe i zmienne).
4. Ocena finansowa projektu.
- okres zwrotu, prosta stopa zwrotu, próg rentowności, wewnętrzna stopa zwrotu, analiza wrażliwości.
Opis istniejącego firmy
Analiza projektu inwestycyjnego powinna być poszerzona o opis istniejącego przedsiębiorstwa.
I. Podsumowanie (krótkie streszczenie wniosków z przeprowadzonych badań)
- firma: usytuowanie, współzależności z otoczeniem gospodarczym,
- ogólne wskaźniki: cele gospodarcze i strategia przedsiębiorstwa; silne i słabe strony,
- koncepcja marketingowa i zdolności produkcyjne,
- nakłady materiałowe i zaopatrzenie fabryczne,
- lokalizacja i środowisko,
- strona techniczna projektu, administracja i koszty,
- zasoby ludzkie,
- realizacja projektów, np. ocena ex post,
- analiza finansowa.
II. Geneza i historia
1. Geneza przedsiębiorstwa
- cel przedsiębiorstwa na tle aktualnej polityki gospodarczej, przemysłowej, finansowej i socjalnej,
- uwarunkowania międzynarodowe, regionalne, krajowe i lokalne.
2. Przedsiębiorstwo.
- właściciele, posiadacze pakietu kontrolnego akcji/udziałów,
- forma prawna przedsiębiorstwa,
- związki z innymi przedsiębiorstwami, grupami lub osobami,
- konkurenci (firmy, ich status, ocena zarządzania, zdolności technicznych, efektywność).
3. Historia.
- badania przeprowadzone przez utworzeniem przedsiębiorstwa,
- chronologia rozwoju, rok założenia, najważniejsze wydarzenia.
III. Analiza rynku i koncepcja marketingowa
1. Charakterystyka rynku.
- opis istniejącego rynku dla produktów i produktów ubocznych,
- aktualny poziom sprzedaży, rynki krajowe i zagraniczne,
- sezonowość sprzedaży,
- ocena udziału w rynku.
2. Organizacja sprzedaży.
- kanały dystrybucji (sieć własna, pośrednicy, agenci, sprzedaż bezpośrednio dla konsumentów),
- dział sprzedaży,
- marketing, reklama
- ceny, upusty, prowizje,
- roczne przychody ze sprzedaży.
3. Wartość zapasów półproduktów i produktów gotowych.
4. Analiza kosztów marketingu.
5. Analiza głównych konkurentów.
6. Analiza silnych i słabych stron przedsiębiorstwa.
7. Ocena koncepcji marketingowej; wnioski i zalecenia.
IV. Surowce i materiały oraz zaopatrzenie fabryczne
1. Charakterystyka dostaw surowców i materiałów oraz zaopatrzenia fabrycznego.
2. Program zaopatrzenia.
- ilościowy program zaopatrzenia, sezonowość, w podziale na całe przedsiębiorstwo, części składowe projektu, centra kosztów,
- charakterystyka zaopatrzenia, ograniczenia sezonowe,
- możliwość substytucji,
- organizacja dostaw,
- ceny,
- roczne koszty zaopatrzenia,
- zapasy materiałów i zakupów z podaniem ilości i sezonowości.
V. Lokalizacja i środowisko
1. Lokalizacja.
- opis lokalizacji zakładu,
- powiązania z infrastrukturą,
- opis otoczenia społeczno-ekonomicznego, bliskość rynków.
2. Teren zakładu.
- ilustracja położenia na mapach geodezyjnych,
- wartość ziemi,
- czynsze dzierżawne, podatki.
3. Warunki lokalne.
- opis wpływu na sytuację ludności, infrastrukturę, ekologię,
- ocena tendencji rozwojowych.
4. Prognoza kosztów za korzystanie ze środowiska.
VI. Strona techniczna
1. Program produkcji.
- program produkcji wyrobów i produktów ubocznych: specyfikacje jakościowe, wytwarzane ilości, harmonogram produkcji (sezonowość), udział procentowy odpadów i braków,
- emisje: specyfikacje, ilość, czas, sposoby i koszty unieszkodliwiania wydalanych substancji.
2. Zainstalowana nominalna zdolność produkcyjna.
3. Technologia.
- wykorzystywane technologie, źródła technologii, sposób nabycia: licencja, zakup, joint-venture,
- roczne koszty technologii (opłaty licencyjne, opłaty stałe),
4. Maszyny i urządzenia.
- opis maszyn i urządzeń w podziale na produkcyjne, pomocnicze i usługowe,
- plany rozmieszczenia maszyn i urządzeń,
- źródło pochodzenia, wiek, typ,
- roczna amortyzacja i koszty napraw,
- prognozowana długość życia i koszty odtworzenia.
VII. Organizacja zakładu i koszty ogólnozakładowe
1. Centra kosztów.
- wykaz centrów kosztów, w podziale na centra kosztów produkcyjnych, usługowych, administracyjnych i finansowych.
2. Koszty ogólnozakładowe.
- wykaz kosztów w podziale na ogólnozakładowe, administracyjne, marketingowe, amortyzację oraz koszty finansowe.
VIII. Zasoby ludzkie
1. Pracownicy.
- charakterystyka siły roboczej,
- dostępność i kwalifikacje,
- określenie kosztów rocznych w podziale na robociznę produkcyjną (zmienną) i nieprodukcyjną (stałą).
IX. Pozycja finansowa
1. Opinie (bankierów, głównych dostawców, klientów).
2. Struktura kapitałowa.
3. Analiza dokumentów finansowych: bilans, rachunek zysków i strat, rachunku przepływów pieniężnych.
4. Sytuacja podatkowa.
nr 12(165)2017 ![]() |