
Nie kupuj kota w worku
Rękojmia, a gwarancja jakości między przedsiębiorcami
Rękojmia za wady rzeczy oraz gwarancja jakości są instytucjami prawnymi wiążącymi się z umową sprzedaży. Obie zabezpieczają interes kupującego w przypadku wad rzeczy sprzedanej, jednak każda czyni to w odmienny sposób, oferując inne instrumenty ochrony oraz procedury ich realizacji.
Co ważne kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji. Przepisy o rękojmi za wady fizyczne znajdują również zastosowanie w przypadku umów dostawy, o dzieło i o roboty budowlane, a odpowiednio stosuje się je do umowy kontraktacji.
Najważniejszą różnicą pomiędzy rękojmią za wady, a gwarancją jakości jest to, iż pierwsza przysługuje z mocy prawa, a druga jest zależna od wydania przez sprzedawcę dokumentu gwarancyjnego, w którym zobowiązuje się on do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub dostarczenia rzeczy wolnej od wad – naturalnie, jeśli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji.
Zakres
Rękojmia obejmuje odpowiedzialność sprzedawcy zarówno za wady fizyczne rzeczy, jak również za jej wady prawne. Roszczenia wynikające z tytułu rękojmi zostały uregulowane w kodeksie cywilnym (art. 556 – 576). Gwarancja obejmuje jedynie wady fizyczne rzeczy. Ponadto o jej zakresie i świadczeniach z niej wynikających decyduje treść umowy gwarancyjnej – przy czym w razie wątpliwości przyjmuje się, że gwarant jest zobowiązany do usunięcia wad fizycznych rzeczy lub dostarczenia nowego produktu.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 6(63)2007 ![]() |