Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Taktyczny i strategiczny >>

Taktyczny i strategiczny

Outsourcing usług IT

Optymalizacja kosztów wewnątrz firmy polega na poszukiwaniu dziedzin, w których można ograniczyć koszty i zaoszczędzić zasoby. Dziedziną kosztochłonną, bo wymagającą coraz\nwiększej specjalizacji, jest w firmie dział IT. Sposobem na cięcie kosztów wewnętrznych może być zatem outsourcing.

Sposobem na cięcie kosztów wewnętrzych może być zatem outsourcing zaawansowanych technologii.

Outsourcing to strategia zarządzania, która polega na oddaniu partnerowi zewnętrznemu (outsourcerowi) zadań nie związanych bezpośrednio z podstawową działalnością firmy. Dzięki temu firma może skupić swoje zasoby i środki finansowe na obszarach stanowiących podstawę jej działań, w których osiąga przewagę konkurencyjną.

Pojęcie outsourcingu często zawężane jest jedynie do tych przypadków, w których outsourcer ponosi pełną odpowiedzialność za działanie rozwiązania outsourcowanego.

W zakresie obsługi i wspomagania zdecydowanej większości procesów kluczową rolę odgrywa informatyka. Obecnie wspiera ona każdy obszar funkcjonowania organizacji, ma niebagatelny wpływ na kluczowe przedsięwzięcia prowadzone w przedsiębiorstwach i w dużej mierze to od niej zależy jakość działania firm oraz ich wyniki. Dlaczego zatem powierzenie tak odpowiedzialnej dziedziny w ręce specjalistów spoza przedsiębiorstwa może się opłacać? Czy outsourcing jest bezpieczny, a jeśli tak, to jakiego rodzaju wymierne korzyści może dać firmom, które z niego skorzystają?

Outsourcing IT

Zanim odpowiemy na te pytania, weźmy pod uwagę opinię, którą osiemdziesiąt lat temu wypowiedział Henry Ford: „Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż nasi konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili. Powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my.”

Innymi słowy, postulat Forda to przekazanie kompetencji doświadczonym ekspertom, co jednocześnie oznacza  podzielenie się własnymi przychodami z innymi podwykonawcami. Patrząc na skalę zjawiska outsourcingu, nie ma już od niego odwrotu.

Zewnętrzni specjaliści też są dobrzy

Kiedy warto korzystać z outsourcingu? Outsourcing trzeba rozważyć zawsze wtedy, kiedy ma to uzasadnienie w rachunku ekonomicznym. Jeśli firma zamierza zmodernizować jakiś obszar działalności, zoptymalizować wybrane procesy lub podnieść specjalizację, powinna ocenić, jaki będzie koszt takiej operacji, gdyby miała przeprowadzić ją we własnym zakresie. Dopiero znając ten koszt, przedsiębiorstwo może odnieść go do ofert potencjalnych outsourcerów. Zestawienie kosztów coraz częściej przemawia za outsourcingiem. Dlaczego tak jest, najlepiej tłumaczy lista korzyści:

1. Ograniczenie kosztów pracy (mniejsze firmy nie muszą zatrudniać specjalistów, większe mogą zredukować kadry).
2. Pośrednie odciążenie innych działów firmy.
3. Zmniejszenie kosztu infrastruktury IT.
4. Uniknięcie kosztu modernizacji infrastruktury IT.
5. Wysoka jakość usług, kompetencje.
6. Brak wydatków na kształcenie pracowników IT.
7. Uniknięcie ryzyka utraty specjalistycznej kadry.
8. Brak obciążeń związanych z urlopami, podwyżkami i zwolnieniami lekarskimi.
9. Łatwość egzekwowania poziomu obsługi, który gwarantuje umowa z outsourcerem.

Rodzaje outsourcingu

Do dziedzin outsourcingu IT, które w Polsce rozwijają się najdynamiczniej należy obsługa systemów informatycznych, obsługa sieci i sprzętu oraz udostępnianie infrastruktury informatycznej (głównie tzw. webhosting, e-commerce i interaktywne serwisy internetowe).

W praktyce jednak, właściwie każdy obszar specjalizacji IT może być obsługiwany przez zewnętrznych specjalistów.

W pierwszej kolejności firmy powinny jednak rozważać outsourcing w tych dziedzinach, w których wyraźnie brakuje im kompetencji, znajomości technologii lub doświadczeń. Brak każdego z powyższych czynników w praktyce przemawia za outsourcingiem. Ostateczna decyzja o tym, które z „działek” zostaną powierzone outsourcerom, powinno podejmować samo przedsiębiorstwo, które kieruje się względami ekonomicznymi, logistycznymi, strategicznymi, a także względami bezpieczeństwa.

Warto także pamiętać, że outsourcing poza zakresem przedmiotowym usług może być zróżnicowany pod kątem rodzaju współpracy z firmą zewnętrzną (patrz: ramka).

Bezpieczeństwo outsourcingu

Czegokolwiek miałaby dotyczyć współpraca i niezależnie od tego, na jakich zasadach miałaby być prowadzona, najistotniejszą kwestią w chwili zawierania umowy jest zapewnienie sobie przez firmę bezpieczeństwa korzystania z usług outsourcera. To outsourcer musi ponosić odpowiedzialność za własne działania oraz jakość usług i oferowanych rozwiązań, co oznacza, że w dużej mierze odpowiedzialny będzie także za jakość i powodzenie prowadzonych przez firmę przedsięwzięć biznesowych.

Bezpieczeństwo korzystania z outsourcingu w dużej mierze zależy od:

  • precyzyjnej identyfikacji potrzeb,
  • dokładnej analizy ofert i dotychczasowych doświadczeń, referencji,
  • treści umowy outsourcingowej i klauzul zabezpieczających interes przedsiębiorstwa; instytucja zastrzeżonych w umowie adekwatnych kar w razie obniżenia jakości świadczonej usługi.

 



nr 10(157)2016


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum