
Na szczycie wieży Babel
Co utrudnia firmom działalność na rynkach zagranicznych?
Polski przedsiębiorca, który planuje działalność na skalę międzynarodową, staje przed dużym wyzwaniem. Różnice w przepisach prawnych dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej oraz różnice kulturowe zagranicznego świata biznesu są przyczyną wielu nieprzewidzianych sytuacji.
Do niedawna współpraca z firmą zagraniczną stanowiła dla wielu rodzimych małych i średnich przedsiębiorców nieosiągalne marzenie. Konfrontacja z zagranicznym przedsiębiorstwem często byłą postrzegana w kategorii zbyt wysoko stawianych wymagań i niejako z góry była spisana na niepowodzenie.
Coś się zmieniło...
Członkostwo Polski w Unii Europejskiej sprawiło, że przedsiębiorstwa sektora MSP wykazują coraz większą elastyczność i otwartość w kontaktach z firmami zagranicznymi oraz umiejętność adaptacji w odmiennych realiach gospodarczych, a obecność firmy na rynkach międzynarodowych postrzegana jest jako jeden z istotnych przejawów jej konkurencyjności.
Niestety dla wielu małych przedsiębiorstw zagranica nadal pozostaje odległym horyzontem działań. Dlatego tak istotną rolę odgrywają instytucje, które dzięki możliwości wsłuchania się w głosy przedsiębiorców mogą wskazać sposoby zwalczania przeszkód w dążeniach firm do podboju rynków zagranicznych. Instytucje te (m.in. izby gospodarcze) dysponują szeroką gamą usług, wychodząc tym samym naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców.
W województwie śląskim, w regionie o ogromnym potencjale gospodarczym, przykładem instytucji samorządu gospodarczego jest Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach, która za jeden ze swoich priorytetów uznaje wspieranie internacjonalizacji firm. RIG współpracuje z 400 firmami. Dzięki temu znakomite grono śląskich przedsiębiorstw od lat aktywnie działa na arenie międzynarodowej i promuje polskie produkty.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 9(66)2007 ![]() Zobacz więcej na temat: MSP | eksport | handel zagraniczny | import | współpraca gospodarcza |