Jak zostać specjalistą SEO? Sprawdź, co musisz wiedzieć na takim stanowisku
Specjalista SEO
Zapotrzebowanie na pewne usługi prawdopodobnie nigdy się nie skończy – i wiele wskazuje na to, że również SEO można spokojnie zaliczyć do tego grona. Popyt na pozycjonowanie stron nie maleje, nic zatem dziwnego że coraz więcej osób poważnie myśli nad przebranżowieniem się w tym kierunku.
Tutaj specyficzne umiejętności, najlepiej poparte konkretnymi wynikami, mają zdecydowanie większe znaczenie niż dyplomy po ukończonych studiach i kursach. W dziedzinie marketingu internetowego, jaką stanowi Search Engine Optimization wraz z pokrewnymi specjalnościami, ceni się przede wszystkim chęć samodoskonalenia się oraz doświadczenie.
Zaplecze teoretyczne. O podstawach SEO dowiesz się z wielu źródeł
Naukę pozycjonowania stron internetowych spokojnie można zacząć we własnym zakresie. Internet skrywa masę przydatnych, pożytecznych informacji. Trudność polega na tym, że nie każdy potrafi selekcjonować informacje znalezione w sieci. Tymczasem niektóre poradniki dawno się zdezaktualizowały, a stosowanie przestarzałych metod w tej branży przynosi efekty dokładnie odwrotne od zamierzonych – spadek zamiast awansu. O standardach, których oczekuje Google od witryn www, najlepiej dowiadywać się bezpośrednio: czyli z ostatniej wersji zbioru wytycznych dla webmasterów. Rzecz jasna twórcy wyszukiwarki nie zdradzają tam wszystkich tajemnic – niektórzy jednak od dawna pracują w SEO, a o algorytmach kierujących robotami wiedzą więcej, niż życzyłoby sobie tego samo Google. Niewątpliwie sprawdzonym, rzetelnym źródłem są eksperckie blogi na stronach firm, które profesjonalnie zajmują się optymalizacją stron internetowych, link-buildingiem i innymi aspektami funkcjonowania stron internetowych w wyszukiwarce. Pro-tip: jeżeli strona agencji SEO wyświetla się wysoko w Google na frazy związane z pozycjonowaniem, to najlepszy dowód że tamtejsi specjaliści znają się na swoim fachu.
Warto czerpać wiedzę ze stron zagranicznych, najczęściej anglojęzycznych. Tam pewne nowinki i omówienia trendów w SEO pojawiają się zdecydowanie wcześniej, niż w polskiej części internetu. Bardzo pożytecznym ruchem dla osób zainteresowanych pracą w agencji interaktywnej będzie dołączenie do grupy specjalistów w mediach społecznościowych, gdzie trwa bezustanna wymiana uwag, porad oraz doświadczeń. Serwisy LinkedIn, Goldenline oraz Facebook gromadzą bodaj najwięcej ekspertów, a zorganizowane tam grupy są szczególnie aktywne. Niektóre fora dla profesjonalistów również funkcjonują całkiem prężnie. Naturalnie nie należy ograniczać się tylko i wyłącznie do internetu, przyda się jeszcze zwrócić uwagę na:
- fachowe podręczniki SEO, dostępne w wielu księgarniach
- branżowe czasopisma poruszające tematykę marketingu internetowego
- szkolenia, webinary i inne warsztaty, cyklicznie organizowane przez najróżniejsze podmioty
Pozycjonowanie to złożony proces, nad którym pracują eksperci o różnych specjalnościach
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że skoro SEO polega na dostosowywaniu stron internetowych, to bez znajomości HTML-a, CSS-a i wielu innych narzędzi/języków nie ma co podchodzić do rekrutacji. Owszem, umiejętności sprawnego modyfikowania kodu serwisu www są niezbędne do poprawienia szybkości działania, wprowadzenia meta-danych czy wielu innych prac technicznych. Tylko, że Search Engine Optimization obejmuje znacznie więcej działań: do tej kategorii zalicza się między innymi tworzenie wartościowych treści, analitykę internetową (za pomocą takich usług jak Google Search Console) czy linkowanie wewnętrzne.
Ponadto całą branżę SEO cechuje konieczność bezustannego rozwoju i poszerzania swoich kompetencji. To oznacza, iż nie sposób wyznaczyć jednego punktu granicznego, po przekroczeniu którego można nazwać kogoś pozycjonerem z krwi i kości. Algorytmy wyszukiwarki zmieniają się niemal bezustannie – zatem kto spocznie na laurach, bardzo szybko znajdzie się daleko w tyle. Jednocześnie nowi wcale nie muszą przyswajać wszystkiego, co wiedzą i potrafią weterani. Po dużych aktualizacjach instrukcji dla robotów Google niektóre rzeczy najzwyczajniej w świecie odeszły do lamusa. W efekcie dołączenie do grona specjalistów SEO wcale nie musi być takie trudne i czasochłonne, jak się to na początku wydaje. A oferowane wynagrodzenia sugerują, że taki krok w zawodowym życiu może się naprawdę opłacić.
Ucz się od najlepszych. Zapytaj o możliwość odbycia praktyk lub stażu w agencji
Teoria swoją drogą, jednak to z realnych zadań i wyzwań wyciąga się najwięcej pożytecznej nauki na przyszłość. Wielu specjalistów zaczynało swoją przygodę z SEO od realizacji autorskich projektów na własne potrzeby, żeby sprawdzić zdobytą w wiedzę w warunkach bojowych i przeanalizować popełniane błędy. Biorąc pod uwagę liczbę oraz jakość darmowych narzędzi do tworzenia witryn internetowych, taki sprawdzian można przeprowadzić niemal bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów – aczkolwiek trzeba poświęcić na to sporo czasu. Czy warto robić coś, za co nie dostanie się żadnego wynagrodzenia? Cóż, to inwestycja we własną przyszłość: zaczątek osobistego portfolio, pokazujący pracodawcy autentyczne zainteresowanie pozycjonowaniem oraz zaangażowanie.
Sporym atutem takiej strony pozycjonowanej dla siebie jest też fakt, że pomyłki przychodzą bez większych konsekwencji. Grunt to wyciągnąć z nich konstruktywne wnioski – a w tym celu porada osoby z zewnątrz często okazuje się nie do zastąpienia. Nie warto czekać na ogłoszenia o rekrutacji w agencji SEO, uczelnianym biurze karier albo urzędzie pracy. Dobrze samodzielnie wyjść z inicjatywą, zgłosić się do renomowanej firmy i spróbować załapać się na staż. Nauka poprzez pracę przynosi najlepsze efekty, praktyczne szkolenia wewnętrzne mają niepodważalną wartość. Jeśli będziesz się starać, przyswajać nową wiedzę i umiejętności, możesz otrzymać propozycję pozostania na dłużej. Początek oraz kontynuacja kariery w tej branży tak naprawdę zależą tylko i wyłącznie od Ciebie.
Artykuł napisany przez specjalistę SEO z firmy AFTERWEB