Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Nauczanie indywidualne - dla kogo i jakie przynosi korzyści >>

Nauczanie indywidualne - dla kogo i jakie przynosi korzyści

Artykuł sponsorowany

Około 3% wszystkich uczniów w Polsce wymaga indywidualnego nauczania. Jej powodem może być niepełnosprawność fizyczna, umysłowa czy psychiczna. Każde dziecko ma prawo nauki, więc system oświaty stara się zrobić w tej kwestii wszystko co możliwe.

W końcu możliwości jest mnóstwo, niezależnie czy jest ona na programie z podstawówki czy książek do liceum. Polegają one na dobranym, przemyślanym oddziaływaniu dydaktycznym i wychowawczym. Indywidualna organizacja nauki oraz dobór odpowiednich metod pracy w oparciu o indywidualne predyspozycje są kluczowe.

Czym jest nauczanie indywidualne?

Zgodnie z Rozporządzeniem MENiS z dnia 29 stycznia 2003r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży indywidualne nauczanie obejmuje dzieci i młodzież, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. Dla takich osób jest to jedyna szansa na rozwój intelektualny, społeczny i emocjonalny. Skoro niemożliwe jest przerabianie materiału z książek do liceum czy wcześniej podstawówki z grupą to nauczyciel musi zastąpić ją jak najlepiej. Niekiedy niewykluczone jest połączenie nauczania z terapią i rehabilitacją. Dzięki takim działaniom dzieci zyskują szansę na normalne funkcjonowanie w społeczeństwie i życie.

Dla kogo jest przeznaczone?

Indywidualne nauczanie dotyczy niepełnosprawnych dzieci i młodzieży, którzy nie są w stanie realizować obowiązku szkolnego w placówce wraz z grupą rówieśników. Problemy są różne, mogą być spowodowane stanem zdrowia, fobiami szkolnymi czy ograniczeniami umysłowymi. O indywidualnym nauczaniu możemy mówić wtedy, kiedy stan wymaga długotrwałego ograniczenia uczęszczania na zajęcia. Wymagane jest również orzeczenie o potrzebie takiego trybu nauczania po analizie przypadku. Część dzieci wymaga indywidualnej pracy z nauczycielem, a inne mogą być w klasie z innymi, gdy zmienimy im program nauczania i książki do liceum. W ten sposób nie stracą kontaktu z kolegami.

Jakie korzyści przynosi?

Początkowe lata spędzone w szkole wpływają na wszechstronny rozwój, z czasem nauki jest coraz więcej, podręczniki do liceum są wypełnione treścią do zdania matury i pójścia na studia. Nauczanie indywidualne pozwala dzieciom chorym na realizowanie obowiązku szkolnego. Czasami stan zdrowia zmienia formę nauki, a nie program, w innym przypadku jedno i drugie. Zajęcia mogą odbywać się w rodzinnym domu ucznia, w szkole razem z innymi uczniami lub w osobnym pomieszczeniu. Sposób nauczania ustalany jest jest indywidualnie na podstawie potrzeb i możliwości dziecka. Każdy jest inny, a zadaniem pedagogów i nauczycieli jest dobranie takiego trybu kształcenia, aby najmłodsi zyskali z tego jak najwięcej.

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum