Włoska robota
Kobieta za kierownicą... Fiata 500X Sport
Nie da się ukryć, że gama Fiatów 500 jest tyleż charakterystyczna, co wzbudzająca emocje. Fiat 500X Sport to ten większy brat małej Pięćsetki.
Obiektywnie każdy przyzna, że to jedno z bardziej unikatowych aut - bardzo wyraziste linie nadwozia i jedyne w swoim rodzaju akcenty zdobiące karoserię, jak lampy przednie i tylne. Równie wielu przyzna jednak, że sylwetka jest zbyt cukierkowa, zaokrąglona, kobieca. I cóż, też będą mieć rację, ale co z tego - te cechy sprawiają, że Fiat 500 jest jedyny w swoim rodzaju. A co najważniejsze, od prawie 15 lat produkcji model przechodzi jedynie lekkie zmiany liftingowe.
Wersja "X" zadebiutowała w 2014 roku, a sportowa odmiana stosunkowo niedawno, bo w 2019 roku. Silnik 1.3 FireFly Turbo o mocy 150 KM, w który wyposażono model, sprawia, że auto naprawdę zyskuje sportowy charakter. Silnik jest dynamiczny i elastyczny, acz 6-biegowa skrzynia DCT trochę nie nadąża ze zmianą biegów. Nie zmienia to faktu, że maksymalny moment obrotowy wynoszący 270 Nm przy 1850 obr./min. pozwala sprawnie wejść na obroty i zaspokoić potrzebę zrywnej jazdy.
Spalanie miło nas zaskoczy, bo jazda w mieście powinna zamknąć się z wynikiem 7-7,5 l/100 km.
Świetne oceny na bank zyska także usztywnione zawieszenie o obniżonym o 13 mm prześwicie. Dzięki niższemu środkowi ciężkości ta Pięćsetka wyraźnie lepiej trzyma się nawierzchni, co czuć przy ostrzejszych zakrętach.
Uzupełnieniem sportowego charakteru są unikalne elementy włoskiego designu - 19-calowe aluminiowe felgi, nadkola i boczne listwy w kolorze karoserii, emblemat "sport" na klapie bagażnika, oryginalne reflektory LED-owe i światła przeciwmgielne, tytanowe klamki, przyciemniane szyby czy podwójna chromowa końcówka układu wydechowego.
Równie smakowite jest wnętrze Fiata 500X Sport - przestronne i komfortowe, a przede wszystkim bardzo włoskie. Tu także jest kilka designerskich smaczków, m.in. deska rozdzielcza z tytanowym wykończeniem, stylowy emblemat marki na froncie deski, panel zegarów z 3-5-calowym kolorowym wyświetlaczem, czy dodatki dark ambient. Ale przede wszystkim jest komfortowo. Fotele są bardzo wygodne i łatwo dopasować ich ustawienie do własnych potrzeb; jest przestronnie zarówno z przodu, jak też z tyłu.
W tym włoskim modelu jest coś jeszcze - ogromna przyjemność prowadzenia. Przyczyniają się do tego technologie, jak rozpoznawanie znaków drogowych, elektryczny hamulec postojowy, asystent pasa ruchu, tempomat z organicznikiem prędkości, czy czujniki parkowania.
Podsumowując, Fiat 500X w wersji Sport to doskonała propozycja dla kierowców, którzy lubią włoski styl - niestandardowy, oryginalny - oraz bardzo komfortowe wnętrze. Nie bez znaczenia jest tryb sportowy - ten Fiat może nie wygra Barbórki, ale na pewno dostarczy niemałych emocji na miejskich i szutrowych drogach.