
Ukłon w stronę MSP
RAPORT: Kredyty inwestycyjne i hipoteczne dla firm
Od zapaści w 2002 r. wartość udzielonych kredytów w segmencie MSP systematycznie rosła. Analiza danych z tego samego okresu dotycząca kredytów hipotecznych udzielanych przedsiębiorcom wskazuje, że wzrost wartości akcji kredytowej jest już znacznie bardziej dynamiczny.
Dla przykładu podam, że w przypadku przedsiębiorstw indywidualnych wzrost ten był aż 16-krotny. Ta eksplozja popytu wskazuje trend na najbliższe lata.
Czego można się spodziewać?
Założenie, iż rozwój rynku kredytów hipotecznych dla przedsiębiorców w Polsce utrzyma się na tym zawrotnym poziomie ma swoje uzasadnienie. Rozwój finansowania sektora MSP, a w szczególności kredytów hipotecznych, będzie stymulowany przez szereg czynników.
Po pierwsze są to czynniki makroekonomiczne. Lepsze wyniki gospodarcze kraju, wzrost siły nabywczej społeczeństwa wraz z rosnącymi wskaźnikami konsumpcji, silna złotówka oraz strumień dotacji unijnych przekładają się na coraz lepszą kondycję finansową polskich przedsiębiorców. Dobry standing finansowy kredytobiorców potwierdzają również opublikowane ostatnio przez Związek Banków Polskich dane dotyczące udziału kredytów niespłacanych, który oscylował na koniec 2007 r. w okolicach 8,8 proc., wykazując stałą tendencję malejącą od końca 2002 r., kiedy wynosił 26,1 proc. Tak dobra koniunktura, a co za tym idzie wyniki w MSP, skłaniają z kolei kredytodawców do bardzie liberalnej polityki kredytowej. Jak wykazały niedawne badania przeprowadzone przez NBP, 30 proc. banków zamierza zliberalizować swoją krótkoterminową politykę kredytową względem segmentu MSP. W przypadku finansowania długoterminowego, do zmian w tym kierunku przymierza się aż 50 proc. banków. Z całą pewnością większość kredytów długoterminowych, jak i część kredytów krótkoterminowych zabezpieczana będzie hipotekami.
Autor jest Kierownikiem Produktu
Produkty dla Średnich i Małych Przedsiębiorstw
Finamo SA
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 5(74)2008 ![]() |