
Śledzą każdy Twój ruch
Bezpieczeństwo danych w firmie, część 2.
W przypadku najnowszych urządzeń wielofunkcyjnych, łączących w sobie skaner, faks, kopiarkę lub oprogramowania można zwiększyć bezpieczeństwo danych dzięki tzw. wielostopniowej restrykcji udzielania dostępu.
W celu uzupełnienia tematu bezpieczeństwa danych w firmie przypomnę, jakie zabezpieczenia omówiłem w lipcowo-sierpniowym wydaniu Gazety MSP. Przestrzegałem przed błędami najczęściej popełnianymi przez użytkowników komputerów i sieci oraz zachęcałem do stosowania kilku naczelnych zasad zwiększających bezpieczeństwo danych w firmie.
Teraz chciałbym skoncentrować się na innych metodach zabezpieczania danych w firmie.
Wielostopniowa restrykcja udzielania dostępu i rejestracja historii
W przypadku urządzeń wielofunkcyjnych rozwiązanie to pozwala ograniczyć wybranym pracownikom dostęp do funkcji urządzenia, którzy potencjalnie mogą pomóc w wyprowadzeniu danych z firmy, np. poprzez wysyłanie bezpośrednio z urządzenia faksów lub e-maili. Pracownik objęty restrykcją – w przeciwieństwie do zaufanego współpracownika – pomimo zalogowania się do urządzenia będzie mógł np. skanować dokumenty, choć urządzenie nie pozwoli mu wysyłać skanów faksem lub e-mailem. Dzięki temu przedsiębiorca zabezpiecza się przed tym, że pracownik pod pretekstem skanowania dokumentu wyśle go poza przedsiębiorstwo.
Zabezpieczenie w postaci wielostopniowej restrykcji udzielania dostępu występuje także w przypadku specjalistycznego oprogramowania wspomagającego obieg dokumentów (np. WorkingDoc Lite, DigiDocFlow, itp.). Restrykcja udzielania dostępu w takich programach polega na ograniczeniu wskazanym użytkownikom możliwości czytania określonych dokumentów. Oznacza to, że niektórzy pracownicy – pomimo, iż otrzymają dostęp do sieci firmowej i do systemu – będą mogli czytać tylko wybrane dokumenty, np. umowy o pracę. W przypadku gdy przedsiębiorca chce, aby księgowa miała dostęp tylko do umów i faktur firmy znajdujących się w sieci, a nie miała dostępu do planów sprzedaży, wówczas można tak ustawić system, aby księgowość mogła korzystać tylko ze wskazanych dokumentów.
Dodatkowym elementem wpływającym na zwiększenie bezpieczeństwa w używaniu urządzeń i programów jest to, że mogą one rejestrować historię działań prowadzonych na dokumentach. Oznacza to tyle, że programy lub urządzenia zapisują w pamięci informacje na temat tego, kto, kiedy i co robił z poszczególnymi danymi (oglądał, drukował, kopiował). Sama świadomość, że takie informacje są rejestrowane wpływa na pracowników, którzy wiedząc, że w każdej chwili mogą być sprawdzeni, wykazują większą dbałość o to co robią z dokumentami. Przekłada się to bezpośrednio na zwiększenie bezpieczeństwa, ponieważ wpływa na najsłabszy punkt systemu – ludzi.
Autor reprezentuje firmę ATA-INT-LTD
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 9(77)2008 ![]() Zobacz więcej na temat: bezpieczeństwo |