Koło ratunkowe czy odpowiedzialny biznes
Faktoring
Faktoring będący alternatywnym źródłem finansowania przedsiębiorstw staje się w Polsce coraz popularniejszy. To nowoczesna usługa (rodzaj działalności finansowej), która polega na wykupie nieprzeterminowanych wierzytelności przedsiębiorstw, należnych im od odbiorców z tytułu dostaw towarów lub usług.
Faktoring umożliwia finansowanie klientów i świadczenie na ich rzecz dodatkowych usług. Przeznaczony jest w szczególności dla małych i średnich firm, w których istnieje duże zapotrzebowanie na kapitał – szczególnie gdy uzyskanie kolejnych kredytów może być wręcz niemożliwe.
W czasach rynkowej hossy firmy przeznaczają środki finansowe z faktoringu na rozwój i inwestycje, z kolei podczas bessy faktoring poprawia płynność finansową firmy i zabezpiecza prowadzoną działalność. Duże zapotrzebowanie na kapitał wśród przedsiębiorców, utrudniony dostęp do finansowania dla małych i średnich firm, które nie mają zabezpieczeń lub krótko działają na rynku oraz edukacja rynku na temat korzyści związanych z faktoringiem – to główne czynniki, które przyczynią się do rozwoju faktoringu w Polsce – mówi Elżbieta Urbańska, Przewodnicząca Komitetu Wykonawczego Polskiego związku Faktorów.
Początki rozwoju polskiego faktoringu sięgają wczesnych lat 90. Wówczas mylony był z leasingiem czy z obrotem wierzytelnościami przeterminowanymi. Pierwszym polskim faktorem, który odniósł sukces na początku lat dziewięćdziesiątych, był Handlowy Heller, od 2006 r. znany jako ING Commercial Finance Polska. Obecnie usługę faktoringową oferuje każdy liczący się bank.
Ważne, aby umieć chronić swoje należności
Polskie firmy coraz częściej przekonują się do tej formy działalności i z powodzeniem wykorzystują jej atuty. A tych jest wiele. Poprawa płynności finansowej firmy, ochrona przed ryzykiem handlowym, kompleksowe zarządzanie należnościami przedsiębiorstwa, poprawa dyscypliny płatniczej odbiorców, możliwość uzyskania rabatów u dostawców, elastyczniejszy sposób ustalania daty zapłaty u dostawców i brak konieczności stosowania dodatkowych zabezpieczeń – to tylko niektóre argumenty gwarantujące branży faktoringowej stały i dynamiczny rozwój.
Faktoring jest dziś coraz częściej elementem długofalowej strategii działania. Nie brakuje firm, które korzystają wyłącznie z tej formy zewnętrznego finansowania działalności, a jeszcze więcej jest takich, które łączą go np. z leasingiem lub kredytami. O strategicznej roli faktoringu najlepiej świadczy fakt, że korzysta się z niego przez całe lata. Jest to usługa, w której umowę zawiera się na czas nieokreślony, a współpraca zwykle trwa bardzo długo. Nie jest przypadkiem, że polscy faktorzy szczycą się klientami, z którymi pracują od wielu lat.
Z usługi faktoringu korzystają najczęściej firmy wymagające elastycznego finansowania, prowadzące sprzedaż z odroczoną płatnością, które utrzymują stałą współpracę z odbiorcami, a ich rozwój zależy od ekspansywnej strategii zwiększania obrotów, m.in. poprzez stosunkowo długie terminy płatności. Faktoring poprawia wskaźniki płynności firmy, co jest jednym z najważniejszych walorów firmy dbającej o swój rozwój, wiarygodny wizerunek, a co za tym idzie utrzymanie płynności finansowej na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Od tego zależy zarówno finansowanie bieżącej działalności firmy, jak i podejmowanie strategicznych decyzji inwestycyjnych. Najbardziej popularnym sposobem finansowania działalności pozostaje pomoc banku, z którym firma współpracuje (najczęściej poprzez podwyższenie linii kredytowej).
Autorka reprezentuje portal finansowy Inwestycje.pl
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 10(78)2008 ![]() |