Prawdy i mity
Outsourcing
Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż nasi konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili. Powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my – przekonywał Henry Ford.
Te słowa Henry'ego Forda, sławnego potentata samochodowego, często służą jako definicja outsourcingu. Trudno dziś wyobrazić sobie nowoczesną gospodarkę bez outsourcingu i można nawet pokusić się o stwierdzenie, iż outsourcing jest jednym z cudów ekonomicznych ubiegłego stulecia. Pomimo popularności tej funkcji biznesowej w rozwiniętych gospodarkach, nadal polscy przedsiębiorcy podchodzą do niej bardzo ostrożnie. Wynika to zapewne z wielu mitów i braku wiedzy na temat korzyści jakie niesie ze sobą korzystanie z tego modelu biznesowego.
Przede wszystkim trzeba zrozumieć, że outsourcing, czyli zlecanie wyspecjalizowanym podmiotom zewnętrznym procesów i funkcji niezbędnych do funkcjonowania przedsiębiorstwa, to doskonałe rozwiązanie dla wszystkich przedsiębiorstw – zarówno tych małych, średnich, jak i wielkich. Różnica polega na tym, iż każde z nich czerpie z tego procesu nieco inne korzyści. Błędnym jest myślenie, iż outsourcing stworzony z myślą o korporacjach i dużych przedsiębiorstwach. W procesie globalizacji stał się narzędziem pozwalającym przedsiębiorstwom dostosować się do zmian, w obliczu których stoi większość firm.
Czas to pieniądz
Dynamiczny rozwój firm na całym świecie i szybki ich wzrost sprawia, iż coraz więcej obowiązków spada na działy kadr. Z tego powodu jedną z dziedzin, które coraz częściej zlecane są na zewnątrz jest outsourcing kadr i płac. Zdecydowanym liderem w tej dziedzinie jest Belgia, gdzie blisko 80 proc. firm korzysta z outsourcingu płacowo-kadrowego. We Francji z kolei jest to ok. 40 proc. podmiotów.
Fala popularności idzie z zachodu na wschód i choć Polska dopiero zaczyna dostrzegać korzyści płynące z takiego rozwiązania, nadal jest zaliczana do rynków raczkujących w tym obszarze, w porównaniu do innych krajów Europy Zachodniej. W Polsce, wyłączając firmy kilkuosobowe (segment SBS), z outsourcingu kadrowo-płacowego korzysta obecnie ok. 5 proc. firm.
Autor: Dyrektor Zarządzający ADP Polska Sp. z o.o.
ADP Polska jest liderem rynku outsourcingu kadrowo-płacowego. Na rynku polskim działa od 10 lat, obecnie z usług świadczonych przez ADP Polska korzysta ponad 80 tysięcy pracowników.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 2(82)2009 ![]() |