Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Identyfikacja wizualna przedsiębiorstwa >>

Identyfikacja wizualna przedsiębiorstwa

Kreowanie wizerunku przedsiębiorstwa – Corporate Identity (CI)

Identyfikacja wizualna firmy to całość symboliki stosowanej przez firmę w celu odróżnienia się od konkurencji. Na identyfikację wizualną składają się wszystkie elementy, które reprezentują firmę na zewnątrz oraz wewnątrz.

Identyfikacja wizualna spełnia wiele zadań. To ona sprawia, iż firma staje się zauważalna i zapamiętana. CI tworzy spójny i jednolity obraz całej firmy, zwiększa efektywność komunikacji, a nawet wzmacnia poczucie przynależności pracowników. Spójne CI ułatwia zarządzanie przedsiębiorstwem.

Identyfikacja wizualna

Na system identyfikacji wizualnej składają się:

  • znak graficzny (znak i logotyp firmy),

  • kolorystyka firmowa,

  • druki firmowe (wizytówki, teczki i papier firmowy, koperty),

  • pieczątki, stemple firmowe,

  • materiały reklamowe (ulotki, plakaty, reklamy w mediach),

  • szyldy i tablice reklamowe,

  • materiały przygotowane dla celów PR,

  • wystrój siedziby firmy,

  • firmowe środki transportu,

  • ubiór pracowników.

Dobrze dobrana nazwa i logo firmy to najprostszy, a zarazem najpotężniejszy sposób identyfikacji firmy. Dobrze opracowane logo jest jednocześnie narzędziem komunikacji, reklamy i marketingu. Odpowiednio przygotowany logotyp zapewnia wyróżnienie firmy na rynku. Jest łatwy w zapamiętaniu i natychmiast rozpoznawany oraz kojarzony z daną firmą. Jednocześnie odróżnia firmę od jej konkurencji.

Logo – jako znak graficzny – dzielimy na:

  • graficzne,

  • tematyczne,

  • abstrakcyjne.

Logotypem nazywamy przedstawienie symbolu nazwy firmy z charakterystycznym krojem czcionki (np. PKP). Wybrany krój czcionki stosowanej we wszelkich materiałach drukowanych nazywa się typografią firmową. Poprzez odpowiedni dobór czcionki można kreować firmę na tradycyjną lub nowoczesną. Podobnie jak kolor, krój czcionki wywołuje pewne wrażenia na odbiorcach – kanciaste wywołują niepokój i agresję, zaś litery krągłe sprawiają wrażenie delikatności i spokoju.

Bardzo istotna w postrzeganiu firmy jest kolorystyka wybrana w logo oraz pozostałych materiałach firmowych. To właśnie kolor wywiera największy wpływ na postrzeganie i świadomość znaku firmowego. Kolory mają wpływ na komunikacje niewerbalną. Znaki w kolorach ciepłych wydają się większe od znaków w kolorach zimnych. Pobudzają do działania. Kolory niosą pewne znaczenie, dlatego warto wiedzieć, jak nasz wzrok i umysł postrzega podstawowe barwy:

Kolory zimne

  • kolor biały symbolizuje czystość i niewinność;

  • kolor niebieski ma działanie kojące. Symbolizuje stabilność, powagę, inteligencję i zaufanie. Jest to kolor często wybierany przez banki;

  • kolor zielony oznacza zdrowie i życie, równowagę i harmonię;

  • kolor szary to kolor neutralny i konsekwentny;

  • kolor srebrny symbolizuje nowoczesność, elegancję i bogactwo;

  • kolor czarny to kolor powagi, seksowności i elegancji.

Kolory ciepłe

  • kolor czerwony wzbudza intensywne emocje. Symbolizuje miłość, władzę, bogactwo i przemoc. Podnosi ciśnienie i budzi czujność;

  • kolor pomarańczowy to kolor pełen emocji. Kojarzy sie ze słońcem, zdrowiem;

  • kolor różowy to kobiecość i delikatność;

  • kolor żółty oznacza nadzieję i szczęście;

  • kolor brązowy to ekskluzywność, bogactwo;

  • kolor złoty symbolizuje bogactwo i ekstrawagancję.

Autorka jest wieloletnim praktykiem Marketingu i PR

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 3(83)2009


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: corporate identity | identyfikacja wizualna | kreowanie wizerunku | logo

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum