
Kryzys, czyli szansa
Kto powiedział, że w czasach kryzysu nie można zarabiać?
Dyskusje na temat kryzysu, toczące się u jego źródeł po drugiej stronie Atlantyku, wydają się koncentrować z jednej strony na analizie mechanizmów jego powstania i wyciąganiu bardzo bolesnej nauki na przyszłość, z drugiej na konstruowaniu programów antykryzysowych, które pomogą zatrzymać pikujące w dół indeksy giełdowe, a stojącym na skraju plajty przedsiębiorstwom dadzą realną nadzieję na przetrwanie.
Dyskusje na temat kryzysu, toczące się u jego źródeł po drugiej stronie Atlantyku, wydają się koncentrować z jednej strony na analizie mechanizmów jego powstania i wyciąganiu bardzo bolesnej nauki na przyszłość, z drugiej na konstruowaniu programów antykryzysowych, które pomogą zatrzymać pikujące w dół indeksy giełdowe, a stojącym na skraju plajty przedsiębiorstwom dadzą realną nadzieję na przetrwanie.
W naszej części Europy, gdzie kryzys objawia się raczej zmniejszeniem tempa wzrostu ciągle rozwijającej się gospodarki, często słyszy się uspokajające głosy analityków i ekspertów, nawołujące do zachowania spokoju, wskazujące na dużo solidniejsze podstawy ekonomiczne przedsiębiorstw i znacznie niższe zadłużenie konsumentów. Pojawiają się jednak opinie, że chociaż w Polsce kryzys z pewnością nie będzie nawet w części tak głęboki jak w USA, to jego skutki choćby w postaci spowolnienia koniunktury możemy odczuwać znacznie dłużej, nawet po tym, gdy dojrzałe gospodarki po spektakularnym spadku powrócą na ścieżkę wzrostu.
Cierpimy na krótkowzroczność?
Mało kto dostrzega w kryzysie szansę na rozwój, ucieczkę do przodu przed depczącą po piętach konkurencją, zwiększenie udziału w rynku, i wreszcie zdobycie oraz utrzymanie na trwałe nowych klientów. Tymczasem historia dowodzi, że największe przetasowania na rynkach dokonują się w czasach najtrudniejszych dla gospodarki, a takie mogą wkrótce nastać dla firm w wielu jej sektorach.
Autor: Konsultant Zarządzający Hewitt Business Consulting
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 4(84)2009 ![]() Zobacz więcej na temat: kryzys |