Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Polecane artykuły >> Dlaczego firmy uciekają od polskich podatków? >>

Dlaczego firmy uciekają od polskich podatków?

Rodzaje optymalizacji podatkowych

Ucieczka od obowiązku płacenia podatków w Polsce jest wynikową wielu negatywnych czynników występujących obecnie w kraju. Należy do nich zaliczyć przerośnięty, skomplikowany system podatkowy, który nastawiony jest na osiąganie jak największych korzyści finansowych przez Skarb Państwa.
Polskie prawo podatkowe należy do jednego z najbardziej skomplikowanych. Potwierdza to raport Banku Światowego i Międzynarodowej Korporacji Finansowej Doing Business 2013, który ocenił stopień skomplikowania polskiego prawa podatkowego. Zgodnie z nim, Polska – wśród 183 analizowanych państw – zajmuje pod tym względem dopiero 114. miejsce, co oznacza, że w porównaniu z poprzednim raportem (128. miejsce) zanotowała wzrost o 14 miejsc. Jest to niewątpliwie pewna poprawa, nadal jednak zajmowane przez nasz kraj miejsce świadczy o tym, że w polskim systemie podatkowym jest wiele do zrobienia, a obowiązujące prawo podatkowe nie ułatwia prowadzenia działalności gospodarczej.



Wierzchołek góry lodowej

Wzrost pozycji w rankingu światowym wynika ze zmniejszenia liczby płatności o około 1/3 (z 29 w 2012 do 18 w 2013 roku). Zmiana ta jest zatem znaczna, z tym że nie przełożyła się w efektywny sposób na skrócenie czasu, jaki należy poświęcić na ich dokonanie. Uległ on skróceniu zaledwie o dziesięć godzin (z 296 w 2012 do 286 w 2013 roku).

Ponadto, wystarczy porównać wartości przytoczonych wskaźników do średniej Unii Europejskiej – 17 płatności pochłaniających 208 godzin, aby przekonać się o skali problemu. Mimo porównywalnej liczby płatności, czas – jaki musi poświęcić na ich dokonanie polski przedsiębiorca – jest dłuższy o 78 godzin. Obciążenie polskiego przedsiębiorcy stanowi zatem w porównywanym zakresie 138 proc. ciężaru, jaki musi ponieść jego hipotetyczny europejski konkurent.

Sytuację płatników pogarszają też nieustanne nowelizacje, co dodatkowo obciąża płatników koniecznością ciągłego śledzenia zmian w prawie. Taka konstrukcja prawa podatkowego rodzi konieczność korzystania z pomocy wyspecjalizowanych w podatkach kancelarii i firm doradczych. Dodatkowo, w gąszczu skomplikowanych i niestabilnych przepisów gubią się nawet powołani do jego stosowania urzędnicy, którzy nierzadko podejmują wobec różnych podatników znajdujących się w podobnych sytuacjach odmienne decyzje.

Same zmiany w prawie często są także niekorzystne dla przedsiębiorców. Przykładowo:
  1. Wprowadzenie podwójnego opodatkowania zysków wypracowanych przez spółkę komandytowo-akcyjną. Oprócz już istniejącego opodatkowania dywidendy wypłacanej wspólnikowi podatkiem dochodowym od osób fizycznych, wprowadzono od stycznia 2014 r. opodatkowanie zysków osiągniętych przez spółkę podatkiem dochodowym od osób prawnych.
  2. Wprowadzenie solidarnej odpowiedzialności podatnika podatku od towarów i usług, na rzecz którego dokonano dostawy towarów „wrażliwych” (np. paliwa) wraz z podmiotem dokonującym tej dostawy za jego zaległości podatkowe w części podatku proporcjonalnie przypadającej na dostawę.
  3. Wprowadzenie mechanizmu odwrotnego obciążenia w podatku od towarów i usług (podatek rozlicza nabywca, a nie sprzedawca) w stosunku do wyrobów stalowych. Rodzi ono wiele problemów, w sytuacji gdy wyrób został w jakikolwiek sposób przetworzony lub zmieniony, np. pręt stalowy został wygięty albo np. wykonano z niego konstrukcję na potrzeby odbiorcy – nie wiadomo bowiem, jak w takim przypadku prawidłowo zaklasyfikować dany towar.
  4. Dążenie ustawodawcy do wprowadzenia w Ordynacji podatkowej klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania, która będzie miała na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Klauzula ta może utrudnić przeprowadzenie działań optymalizacyjnych. Zgodnie z aktualnymi informacjami stosowne przepisy w tym zakresie mają wejść w życie najpóźniej 1 stycznia 2015 r.
  5. Nowelizacji ustaw o podatku dochodowym od osób prawnych, który przewiduje m.in. opodatkowanie zysków zagranicznych spółek kontrolowanych (tzw. CFC).

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum