Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> Unia Europejska >> Made in China >>

Made in China

Czy chińskie towary mogą być wysokiej jakości?

 

Już się przyzwyczailiśmy, że na każdym kroku napotykamy towary produkowane w Chinach i to nie tylko towary z „niższej półki”, ale także tzw. „markowe”. Wielu przedsiębiorców od lat sprowadza towar od chińskich dostawców, inni taką współpracę dopiero rozpoczynają i nie da się ukryć, że różnie sobie z tym radzą.

Importerzy sprowadzający towary z Chin narażeni są bowiem na ryzyka, z którymi wcześniej się nie spotykali, a jeśli nawet, to nie w takiej skali. Współpracę utrudnia szczególnie:

  • duża odległość,

  • kłopoty językowe,

  • różnice kulturowe,

  • inna mentalność,

  • a także inny system pracy firm chińskich.

Główne problemy dotyczą nieuczciwości dostawcy, niewłaściwej jakości zamówionego towaru, otrzymania towaru innego niż zamówiony lub w innej liczbie czy nieterminowych dostaw.

Jakże często w relacjach z Chinami importerzy są gotowi ponieść stratę finansową nie zabezpieczając się przed ryzykiem, choćby z powodu uzyskania – jak to się później okazuje – pozornych oszczędności.

Historie o wpłaceniu zaliczki nieistniejącej firmie, otrzymaniu wadliwego towaru, którego nie da się sprzedać czy też nadejściu letniej kolekcji w końcu sezonu są powszechnie znane, jednak osoby odpowiedzialne w firmach kupujących towar z Chin zakładają, że im się nigdy taka sytuacja nie przydarzy.

W jaki sposób zatem można zapewnić odpowiednią jakość towarów importowanych z Chin? Prowadząc współpracę z Chinami należy wziąć pod uwagę cztery zasadnicze sprawy:

  • związek między ceną a jakością,

  • znajomość zamawianego produktu,

  • wybór odpowiedniego dostawcy,

  • kontrolę jakości.

Jakość a cena

Negocjując cenę z chińską firmą importerzy starają się kupić towar jak najtaniej. Kładąc nacisk wyłącznie na aspekt cenowy negocjacji zapominają, że cena ma odzwierciedlenie w jakości. Bywa bowiem tak, że dostawca chiński godzi się na niższą cenę, ponieważ zakłada użycie gorszych surowców, niższą jakość wykonania lub też zlecenie realizacji zamówienia tańszym podwykonawcom (najczęściej odbywa się to bez poinformowania o tym zleceniodawcy).

W przypadku gdy w trakcie negocjacji chińska firma przedstawia ofertę o zróżnicowanym poziomie cenowym poszczególnych pozycji asortymentowych – ceny za niektóre produkty są atrakcyjne, a inne stanowczo zbyt wysokie – może to oznaczać, że firma nie jest producentem wszystkich towarów znajdujących się w jej ofercie.

A zatem, zanim przystąpimy do negocjacji cenowych warto określić dolny i górny pułap cenowy, który nas interesuje. Nie tracimy wówczas czasu na negocjacje z dostawcą, którego oferta jest dla nas zupełnie nieatrakcyjna.

Autorka jest Dyrektorem Handlowym w firmie VERICO Experts Sp. z o.o. info@verico.pl www.chiny.verico.pl

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 6(75)2008


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: Chiny | export

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum