Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> Kurs analizy finansowej >> Wskaźniki rynku kapitałowego >>

Wskaźniki rynku kapitałowego

Analiza finansowa przedsiębiorstwa, część 12

Wskaźniki rynku kapitałowego określają relacje wartości rynkowej przedsiębiorstwa do wielkości ekonomicznych, charakteryzujących efekty jego funkcjonowania. Są to tzw. mnożniki rynkowe, za pośrednictwem których można obliczyć nie tylko wartość danego przedsiębiorstwa, ale również określić czy aktualna cena nie jest zbyt wysoka lub zbyt niska.

W Polsce zwykło się stosować mnożniki rynkowe odzwierciedlające relację ceny i dochodów przedsiębiorstwa. W metodzie mnożnika cenowo-dochodowego (ang. price earning method), podstawą jest relacja ceny, jaką należy zapłacić za akcję w danej spółce, do zysków jakie przypadają na tę akcję, wypracowanych w ciągu ostatnich 4 kwartałów. Wykorzystać możemy również wskaźniki bilansowe lub wartość sprzedaży.

Relacje te mają fundamentalne znaczenie jeśli chodzi o wycenę poszczególnych przedsiębiorstw oraz porównanie atrakcyjności inwestycji w akcje spółek. Bez względu na to czy wyceny dokonuje się w Nowym Jorku czy w Warszawie.

Ogólny wzór na wyliczenie mnożników cenowo-dochodowych prezentuje się następująco:

MCD = CA / WA

gdzie:
MCD – mnożnik cenowo-dochodowy,
CA – aktualna cena jednej akcji,
WA – określona wartość finansowa przypadająca na jedną akcję lub jeden udział w przedsiębiorstwie (np. zysk operacyjny, zysk netto, kapitał własny, aktywa).

Znając zatem wartość mnożnika cenowo-dochodowego (dla innej spółki czy branży), możemy określić teoretyczną wartość naszej firmy. Wyliczymy ją za pośrednictwem następującego wzoru:

WR = MCD x WF

gdzie:
WR – wartość rynkowa,
MCD – mnożnik cenowo-dochodowy,
WF – odpowiadająca mnożnikowi wartość finansowa (np. mnożnikowi ceny do zysku odpowiada wartość wypracowanego zysku netto).

Zgodnie z zaprezentowanym wzorem, wartość przedsiębiorstwa jest określona przez rynkową wartość kapitału przynoszącego określony dochód, obliczoną za pomocą obowiązujących w dniu wyceny, kursów papierów wartościowych.

Za pomocą mnożników możemy nie tylko oszacować wartość rynkową przedsiębiorstwa, ale również określić, akcje której firmy są atrakcyjniejszą lokatą kapitału i czy przyniosą inwestorowi lub właścicielowi oczekiwaną stopę zwrotu.

Najczęściej stosowane mnożniki cenowo-dochodowe:

Mnożnik

Nazwa mnożnika

Definicja mnożnika

P/E

Mnożnik ceny do zysku netto

Aktualna cena jednej akcji / suma zysku netto z ostatnich 4 kwartałów przypadająca na jedną akcję (udział)

P/OP

Mnożnik ceny do zysku operacyjnego

Aktualna cena jednej akcji / suma zysku operacyjnego z ostatnich 4 kwartałów przypadająca na jedną akcję (udział)

P/BV

Mnożnik ceny do kapitałów własnych

Aktualna cena jednej akcji / średnia wartość kapitałów własnych przypadająca na jedną akcję (udział)

P/A

Mnożnik ceny do aktywów

Aktualna cena jednej akcji / średnia wartość aktywów spółki przypadająca na jedną akcję (udział)

MC/S

Mnożnik kapitalizacji do sprzedaży

Aktualna wartość rynkowa spółki / wartość przychodów ze sprzedaży w okresie ostatnich 4 kwartałów

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum