PR w małych firmach
RAPORT: MARKETING

Agnieszka Kuźma-Filipek
Lawenda Public Relations
agnieszka@lawendapr.com
www. lawendapr.com
PR to zarządzanie reputacją firmy, świadome dbanie o jej wizerunek. Małym firmom często wydaje się, że nie mają potencjału komunikacyjnego, że nie dzieje się nic na tyle ciekawego, co mogłoby zainteresować media czy opinię publiczną. Takie myślenie jest powszechne i może być zrozumiałe, gdy przeglądamy prasę i czytamy o wielomilionowych kontraktach czy zmianach właścicielskich rynkowych liderów.
Prawdą jest też to, że spółki publiczne – notowane na giełdzie czy wykonujące duże i prestiżowe zlecenia dla inwestorów publicznych – będą w kręgu stałego zainteresowania mediów. Naturalnym czynnikiem wzbudzającym zainteresowanie mediów są także obligatoryjne raporty finansowe na giełdę.
Każda firma ma w sobie potencjał komunikacyjny
Stawiając małe firmy obok dużych graczy na rynku zarządzający nimi mogą stworzyć w sobie przekonanie, że nie mają czym konkurować, ani nie przebiją się do mediów z ciekawą informacją. Jest to zasadniczy błąd w myśleniu i postrzeganiu potencjału informacyjnego małego przedsiębiorstwa. Każda firma czy organizacja ma w sobie potencjał to tego, aby kreować dobry wizerunek i być dobrze postrzeganą w swoim otoczeniu. Tę możliwość trzeba odkryć, dobrze przemyśleć, ukierunkować, a następnie zadbać o jej odpowiednią prezentację.
Niewielka firma nie musi od razu zaistnieć w czołowych tytułach, radiu czy telewizji. Istnieją interesujące sposoby i miejsca prezentacji, adekwatne dla jej wielkości i znaczenia. Pierwszym krokiem powinno być zastanowienie się nad tym, jakie są mocne strony, co chcemy pokazać, jakie są priorytety biznesowe i czym możemy je wzmocnić. Trzeba spojrzeć na unikalne umiejętności, niszowe usługi czy znaczenie firmy dla lokalnego odbiorcy. PR ma budować i wspierać wizerunek oraz pozycję firmy na rynku, a zatem wspomagać cele biznesowe i rozwijać firmę.
Może partner branżowy
Jednym ze sposobów silniejszego zaznaczenia obecności firmy w branży może być pozyskanie do współpracy właściwych partnerów branżowych czy merytorycznych, którzy stanowią autorytet w danym biznesie i mają na niego wpływ. Nawiązanie takiej współpracy może przybierać różne formy, które zależą od specyfiki działania firmy i możliwości partnera. Moje doświadczenie pokazuje, że otwartość w rozmowach oraz jasność intencji, iż zależy nam na promowaniu firmy i wzmacnianiu jej wizerunku, mogą uruchamiać ciekawe i często niestandardowe formy współpracy korzystne dla obu stron.
Przykładem może być niewielka firma zajmująca się niszową usługą, mianowicie coachingiem dla kobiet i par mających problemy z płodnością. Ten problem zdrowotny, jak się okazuje, dotyczy już co piątej pary w Polsce. Diagnozy lekarskie często nie wskazują konkretnego powodu medycznego, a pomimo to kobiety nie mogą zajść ciążę.
Właścicielki firmy koncentrują się w swojej działalności na leczeniu emocjonalnej strony płodności, osiągając bardzo dobre efekty. Firma oczekiwała, że jej usługi zaistnieją w ofercie ośrodków zajmujących się warsztatami rozwoju osobistego, a także, że zostanie nawiązane partnerstwo z organizacją będącą autorytetem w środowisku. Oba cele zostały osiągnięte. Firma została oficjalnym partnerem infolinii dla pacjentów najstarszej na rynku i cenionej organizacji pożytku publicznego, wspierającej pary niepłodne i bezdzietne. Dzięki tym działaniom przedsiębiorstwo zostało z kolei zauważone przez kobiecą stację telewizyjną, a jego właścicielka jest zapraszana do programu, jako ekspert w zakresie zagadnień związanych z płodnością. Program warsztatów pojawił się również w dwóch liczących się ośrodkach rozwojowych dla kobiet i mam nadzieję, że zagości tam na stałe.
W przypadku tego przedsiębiorstwa celem działań PR nie było szerokie zaistnienie w mediach, gdyż zapewne na starcie działalności firmy byłoby to trudne. Celem było stopniowe wchodzenie w środowisko branży oraz w świadomość osób dotkniętych przez ten problem. Dotarcie i nawiązanie współpracy z liczącym się w branży stowarzyszeniem ułatwiło wyjście z informacją szerzej, gdyż uwiarygodniło to pozycję firmy.
… a może medialny
Innym przykładem działań PR w niewielkiej firmie były działania na rzecz prężnie rozwijającego się wydawnictwa książkowego. Firma specjalizująca się w wydawnictwach dla dzieci, poradnikach oraz książkach językowych postanowiła rozwijać segment beletrystyczny. Zdecydowano o wejściu na rynek z serią książek sensacyjnych znanych autorów. Przedsięwzięcie pod nazwą Fabryka Sensacji było wyzwaniem dla przedsiębiorstwa, gdyż zakupiono licencję na kilkanaście tytułów z góry, a zatem zainwestowano spore kwoty w ten projekt. Wydawnictwo, które do tej pory sporadycznie korzystało z doradztwa PR, w tym przypadku zdecydowało się na działania mające konkretnie wspomóc wprowadzenie tego produktu na rynek oraz sprzedaż. Działaniami, które zostały zrealizowane, było pozyskanie patronatu branżowego największego dystrybutora książek oraz jednej ze stacji radiowych. Współpraca ze stacją radiową zapewniła obecność produktów w eterze, powstało też zainteresowanie słuchaczy, którzy uzyskali możliwość wygrywania książek na antenie. Dla jednego z tytułów inicjujących serię zorganizowaliśmy także grę miejską, której celem było zaprezentowanie książki w sposób nietypowy, poprzez przeniesienie jej wątków w przestrzeń Warszawy.
Wydarzenie również zostało komunikacyjnie wsparte przez patrona medialnego. Zainteresowanie słuchaczy tytułami z serii skłoniło patrona medialnego do szerszej współpracy z wydawnictwem. Zaproponowano rozszerzenie projektu o emisję na antenie fragmentów książek czytanych przez znanego aktora. Dzięki temu Fabryka Sensacji przez kolejne miesiące mogła docierać do słuchaczy, zachęcając ich do lektury książek.
W tym przypadku cel komunikacyjny i sprzedażowy zostały osiągnięte, m.in. dzięki odpowiedniej komunikacji inaugurujących serię tytułów.
Metoda małych kroków
Przytaczając oba przykłady chciałabym zwrócić uwagę na praktyczną stronę działań PR-owych. W obu przypadkach uzgodniono konkretną strategię działań, które doprowadziły do zamierzonych celów. Aby to się udało – kluczowa jest świadomość i wiedza zarządzających, co jest dla firmy najważniejsze oraz co jest jej potrzebne dzisiaj, aby w perspektywie osiągnąć założone cele.
Małe firmy często mają ograniczone budżety na działania PR, dlatego niezwykle istotne jest podjęcie wspólnej decyzji dotyczącej priorytetów, razem z doradcami public relations, a zarazem omówienie możliwości ich realizacji. Może być to medialne związanie się z jakimś podmiotem, np. stacją radiową, lokalną gazetą lub portalem. Dobrym rozwiązaniem jest także zaistnienie w świadomości mediów, jako ekspert w danym temacie.
Mała firma PR powinna stawiać kroki w realizacji działań rozważnie, stopniowo i bez pośpiechu. Mając świadomość swojej podatności na wahania rynkowe czy ewentualne sytuacje kryzysowe, metoda małych kroków może pozwolić na znacznie większe osiągnięcia niż początkowo zakładane.
Podsumowując, świadome działania public relations są właściwe dla każdej firmy, nawet tej najmniejszej. Trzeba jedynie twórczo podejść do tego, co jest dla niej kluczowe, określić spójną wizję zarządzających co do jej postrzegania i wspólnie ze specjalistami wyznaczyć kroki, które pozwolą osiągnąć zamierzony efekt wizerunkowy.
Autorka: Agnieszka Kuźma-Filipek, agnieszka@lawendapr.com,
Lawenda Public Relations, www. lawendapr.co
Prawdą jest też to, że spółki publiczne – notowane na giełdzie czy wykonujące duże i prestiżowe zlecenia dla inwestorów publicznych – będą w kręgu stałego zainteresowania mediów. Naturalnym czynnikiem wzbudzającym zainteresowanie mediów są także obligatoryjne raporty finansowe na giełdę.
Każda firma ma w sobie potencjał komunikacyjny
Stawiając małe firmy obok dużych graczy na rynku zarządzający nimi mogą stworzyć w sobie przekonanie, że nie mają czym konkurować, ani nie przebiją się do mediów z ciekawą informacją. Jest to zasadniczy błąd w myśleniu i postrzeganiu potencjału informacyjnego małego przedsiębiorstwa. Każda firma czy organizacja ma w sobie potencjał to tego, aby kreować dobry wizerunek i być dobrze postrzeganą w swoim otoczeniu. Tę możliwość trzeba odkryć, dobrze przemyśleć, ukierunkować, a następnie zadbać o jej odpowiednią prezentację.
Niewielka firma nie musi od razu zaistnieć w czołowych tytułach, radiu czy telewizji. Istnieją interesujące sposoby i miejsca prezentacji, adekwatne dla jej wielkości i znaczenia. Pierwszym krokiem powinno być zastanowienie się nad tym, jakie są mocne strony, co chcemy pokazać, jakie są priorytety biznesowe i czym możemy je wzmocnić. Trzeba spojrzeć na unikalne umiejętności, niszowe usługi czy znaczenie firmy dla lokalnego odbiorcy. PR ma budować i wspierać wizerunek oraz pozycję firmy na rynku, a zatem wspomagać cele biznesowe i rozwijać firmę.
Może partner branżowy
Jednym ze sposobów silniejszego zaznaczenia obecności firmy w branży może być pozyskanie do współpracy właściwych partnerów branżowych czy merytorycznych, którzy stanowią autorytet w danym biznesie i mają na niego wpływ. Nawiązanie takiej współpracy może przybierać różne formy, które zależą od specyfiki działania firmy i możliwości partnera. Moje doświadczenie pokazuje, że otwartość w rozmowach oraz jasność intencji, iż zależy nam na promowaniu firmy i wzmacnianiu jej wizerunku, mogą uruchamiać ciekawe i często niestandardowe formy współpracy korzystne dla obu stron.
Przykładem może być niewielka firma zajmująca się niszową usługą, mianowicie coachingiem dla kobiet i par mających problemy z płodnością. Ten problem zdrowotny, jak się okazuje, dotyczy już co piątej pary w Polsce. Diagnozy lekarskie często nie wskazują konkretnego powodu medycznego, a pomimo to kobiety nie mogą zajść ciążę.
Właścicielki firmy koncentrują się w swojej działalności na leczeniu emocjonalnej strony płodności, osiągając bardzo dobre efekty. Firma oczekiwała, że jej usługi zaistnieją w ofercie ośrodków zajmujących się warsztatami rozwoju osobistego, a także, że zostanie nawiązane partnerstwo z organizacją będącą autorytetem w środowisku. Oba cele zostały osiągnięte. Firma została oficjalnym partnerem infolinii dla pacjentów najstarszej na rynku i cenionej organizacji pożytku publicznego, wspierającej pary niepłodne i bezdzietne. Dzięki tym działaniom przedsiębiorstwo zostało z kolei zauważone przez kobiecą stację telewizyjną, a jego właścicielka jest zapraszana do programu, jako ekspert w zakresie zagadnień związanych z płodnością. Program warsztatów pojawił się również w dwóch liczących się ośrodkach rozwojowych dla kobiet i mam nadzieję, że zagości tam na stałe.
W przypadku tego przedsiębiorstwa celem działań PR nie było szerokie zaistnienie w mediach, gdyż zapewne na starcie działalności firmy byłoby to trudne. Celem było stopniowe wchodzenie w środowisko branży oraz w świadomość osób dotkniętych przez ten problem. Dotarcie i nawiązanie współpracy z liczącym się w branży stowarzyszeniem ułatwiło wyjście z informacją szerzej, gdyż uwiarygodniło to pozycję firmy.
… a może medialny
Innym przykładem działań PR w niewielkiej firmie były działania na rzecz prężnie rozwijającego się wydawnictwa książkowego. Firma specjalizująca się w wydawnictwach dla dzieci, poradnikach oraz książkach językowych postanowiła rozwijać segment beletrystyczny. Zdecydowano o wejściu na rynek z serią książek sensacyjnych znanych autorów. Przedsięwzięcie pod nazwą Fabryka Sensacji było wyzwaniem dla przedsiębiorstwa, gdyż zakupiono licencję na kilkanaście tytułów z góry, a zatem zainwestowano spore kwoty w ten projekt. Wydawnictwo, które do tej pory sporadycznie korzystało z doradztwa PR, w tym przypadku zdecydowało się na działania mające konkretnie wspomóc wprowadzenie tego produktu na rynek oraz sprzedaż. Działaniami, które zostały zrealizowane, było pozyskanie patronatu branżowego największego dystrybutora książek oraz jednej ze stacji radiowych. Współpraca ze stacją radiową zapewniła obecność produktów w eterze, powstało też zainteresowanie słuchaczy, którzy uzyskali możliwość wygrywania książek na antenie. Dla jednego z tytułów inicjujących serię zorganizowaliśmy także grę miejską, której celem było zaprezentowanie książki w sposób nietypowy, poprzez przeniesienie jej wątków w przestrzeń Warszawy.
Wydarzenie również zostało komunikacyjnie wsparte przez patrona medialnego. Zainteresowanie słuchaczy tytułami z serii skłoniło patrona medialnego do szerszej współpracy z wydawnictwem. Zaproponowano rozszerzenie projektu o emisję na antenie fragmentów książek czytanych przez znanego aktora. Dzięki temu Fabryka Sensacji przez kolejne miesiące mogła docierać do słuchaczy, zachęcając ich do lektury książek.
W tym przypadku cel komunikacyjny i sprzedażowy zostały osiągnięte, m.in. dzięki odpowiedniej komunikacji inaugurujących serię tytułów.
Metoda małych kroków
Przytaczając oba przykłady chciałabym zwrócić uwagę na praktyczną stronę działań PR-owych. W obu przypadkach uzgodniono konkretną strategię działań, które doprowadziły do zamierzonych celów. Aby to się udało – kluczowa jest świadomość i wiedza zarządzających, co jest dla firmy najważniejsze oraz co jest jej potrzebne dzisiaj, aby w perspektywie osiągnąć założone cele.
Małe firmy często mają ograniczone budżety na działania PR, dlatego niezwykle istotne jest podjęcie wspólnej decyzji dotyczącej priorytetów, razem z doradcami public relations, a zarazem omówienie możliwości ich realizacji. Może być to medialne związanie się z jakimś podmiotem, np. stacją radiową, lokalną gazetą lub portalem. Dobrym rozwiązaniem jest także zaistnienie w świadomości mediów, jako ekspert w danym temacie.
Mała firma PR powinna stawiać kroki w realizacji działań rozważnie, stopniowo i bez pośpiechu. Mając świadomość swojej podatności na wahania rynkowe czy ewentualne sytuacje kryzysowe, metoda małych kroków może pozwolić na znacznie większe osiągnięcia niż początkowo zakładane.
Podsumowując, świadome działania public relations są właściwe dla każdej firmy, nawet tej najmniejszej. Trzeba jedynie twórczo podejść do tego, co jest dla niej kluczowe, określić spójną wizję zarządzających co do jej postrzegania i wspólnie ze specjalistami wyznaczyć kroki, które pozwolą osiągnąć zamierzony efekt wizerunkowy.
Autorka: Agnieszka Kuźma-Filipek, agnieszka@lawendapr.com,
Lawenda Public Relations, www. lawendapr.co
nr 11(115)2011 ![]() Zobacz więcej na temat: pr w małej firmie | public relations |